La sediul Consiliului Județean Ilfov a avut loc săptămâna trecută, o primă întâlnire a autorităților locale și centrale cu reprezentanți ai proiectantului/constructorului – asocierea desemnată să realizeze lotul 2 al Autostrăzii de Centură a Capitalei – A0, pe zona de Nord, de la intersecția acesteia cu DN1 (Corbeanca) și până la intersecția cu DN2 (Afumați).

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 564

Așadar, în contextul în care a debutat proiectarea acestui segment de autostradă ocolitoare a Capitalei, reprezentanții Consiliului Județean Ilfov, ai primăriilor ilfovene străbătute (Afumați, Balotești, Corbeanca, Dascălu, Tunari, Ștefănești), ai asocierii de firme UMB – Tehnostrade – SA&PE, ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor au început o colaborare optimă bazată pe discuții libere, care au ca scop integrarea unei viziuni comune (CNAIR – autorități locale, CJI) pentru implementarea proiectului.

Pornind de la accelerarea în următoarea perioadă a emiterii avizelor și acordurilor necesare, din partea autorităților locale și a tuturor deținătorilor de utilități, se dorește ca la momentul începerii efective a execuției lucrărilor să fie identificate toate utilitățile necesar a fi relocate/deviate/protejate și/sau integrate în proiect, iar toate solicitările și nevoile comunităților locale ”să fie cât se poate de mult îndeplinite”. 

”Se știe că, în trecut s-a tratat oarecum superficial partea asta de proiectare și identificarea rețelelor de utilități în teren și s-a ajuns la faze în care atunci când se începea execuția se descopereau rețele de utilități, care blocau șantierele. Nu ne mai dorim acest lucru și atunci trebuie să se lucreze efectiv cu toate primăriile, cu toți deținătorii de utilități, indiferent de tipul lor, în așa fel încât toate rețelele să fie identificate, proiectele de relocare sau protejare să fie avizate, autorizate așa cum trebuie și atunci când se face execuția să nu mai avem niciun fel de problemă cu o eventuală blocare de șantier. Așa cum am mai spus si cu alte ocazii, Regiunea București – Ilfov, cea mai dezvoltată regiune din România și, practic, motorul dezvoltării țării, în condițiile în care 30% din PIB se produce aici, are nevoie de accesibilitate, iar cu ajutorul A0, aceasta trebuie să fie maximă! A0 nu trebuie să fie o barieră între București – Ilfov și restul țării, ci trebuie să reprezinte un motor de accelerare a dezvoltării. De aceea, vrem ca acest proiect să țină cont de eventuale noi noduri rutiere, noi încărcări-descărcări de drumurile județene – din DN3 – de exemplu (care nu erau prevăzute) și de alte facilități care să ducă la final la dezvoltare locală. Vrem ca traficul pe DN1 să fie fluidizat, la fel pe drumurile județene cu ieșire în DN1, iar A3 să fie folosită la potențial maxim. Toată zona trebuie tratată integrat, iar atunci când se dezvoltă și A0, ea trebuie să țină cont de această dezvoltare deja creată și de refluidizarea pe care o gândim acum a traficului. Astăzi a fost o primă întâlnire constructivă, urmează analize cu fiecare primărie în parte – cu departamentele de urbanism, deținătorii de utilități, cu reprezentanții CJI, în așa fel încât să nu stăm după schimburi de hârtii, ci la discuții concrete, cu toți cei implicați, cu soluții optime pentru fiecare parte – pentru ca să iasă cât mai repede și cât mai bine treaba”, a declarat Irinel Scrioșteanu.

Ministrul Transporturilor vrea scurtarea perioadei de proiectare și demararea lucrărilor de execuție, în 2022

La mijlocul lunii mai 2021, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă anunța semnarea contractului pentru lotul 2 al Autostrăzi de Centură a Capitalei – partea de Nord.

”Încă o promisiune respectată. (…) CNAIR a semnat azi contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2 al Autostrăzii de Centură a Bucureștiului (semi-inelul nordic). Constructorul român – același ca pe lotul 4 al A0 Nord – se poate apuca acum de lucru, după ce ultima contestație pentru tronsonul 2 (între DN1 – Corbeanca și DN2 – Afumați) a fost respinsă recent de Curtea de Apel București. Contractul pentru cei 19 km ai lotului dintre Corbeanca și Afumați prevede 12 luni pentru proiectare și 22 de luni pentru execuție. Aici vor fi construite 2 noduri rutiere + 10 poduri și pasaje. 

I-am cerut antreprenorului să dea dovadă de aceeași seriozitate pe care a arătat-o până acum și să urgenteze, pe cât se poate, lucrările pe care le are pe A0. Avem promisiunea că va fi scurtată perioada de proiectare, astfel încât la începutul sezonului de lucru 2022 să înceapă șantierul. Vom analiza, de asemenea, dacă nodul cu DN1 (proiectat în studiul de fezabilitate datând din 2008) se poate redesena, astfel încât să permită relații mai eficiente de intrare și ieșire din autostradă. Vreau ca în 2023, A0 să înceapă să preia din traficul care sufocă Bucureștiul și Ilfovul, iar în 2024 să putem circula integral pe Autostrada de Centură a Bucureștiului – un proiect pentru care mă lupt din 2016 încoace. Vom face tot ce ne stă în putință ca fix asta să se întâmple!”, spunea atunci ministrul Transporturilor.