Primăria Gruiu a reușit în acest an să demareze numeroase proiecte de modernizare a diferitelor servicii administrative necesare comunei, iar acum, gospodarii comunei spun că se intră în etapa în care investițiile devin, încetul cu încetul, funcționale.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 567

Noul sediu al Serviciului de Gospodărire Comunală Gruiu este aproape gata, astfel că, în circa două săptămâni, acesta poate deveni funcțional, ne-a anunțat primarul comunei Gruiu, Ion Samoilă. Viceprimarul Gheorghe-Florian Ghiulea a adăugat că Serviciul de Gospodărire Comunală Gruiu a fost înființat la începutul anului 2021 și va funcționa într-un sediu nou-nouț, care a fost amenajat ­într-o clădire din Siliștea Snagovului, propusă pentru reabilitare. Clădirea, o fostă școală, care în ultimii zece ani a funcționat ca sediu pentru o societate juridică, a fost recuperată, reabilitată, practic reconstruită în proporție de 90% pentru a deveni sediul social al Societății de Gospodărire Comunală, dar și punctul de lucru pentru Apă-Canal. Acesta din urmă va funcționa în aceeași clădire având în vedere că în scurt timp, va fi semnat și pentru comuna Gruiu, contractul de execuţie a lucrărilor de reabilitare si extindere a reţelor de alimentare cu apă, reţele de canalizare și staţii de pompare apă uzată, așa cum s-a întâmplat deja în majoritatea localităților ilfovene.

Administrația comunei Gruiu dovedește prin inaugurarea Serviciului de Gospodărire Comunală că acordă o atenție specială problemelor legate de salubrizarea din comună și colectarea deșeurilor. Primarul Ion Samoilă ne-a explicat că până în prezent, pentru contractul cu societatea Romprest, comuna era nevoită să subvenționeze servicul de gospodărie comunală în proporție de peste 70% din bugetul local.

Așa cum de altfel anunțase edilul și în primăvară, când a fost înființat Serviciul de Gospodărire Comunală, era ”anormal și dăunător” pentru comună, să ai costuri atât de mari. ”Societatea va deveni funcțională în circa două săptămâni, am mutat și gunoiera, așteptăm  avizul din partea Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, după care, serviciul de salubrizare va fi preluat de Primăria Gruiu prin societatea de gospodărire”, ne-a explicat viceprimarul, menționând că de la 1 ianuarie contractul cu societatea Romprest, care asigura până acum salubrizarea comunei, este reziliat. ”Costurile de la Romprest erau foarte mari. Nu ne propunem să facem profit prin intermediul societății de gospodărire comunală, ci să eficientizăm acest serviciu și să asigurăm costuri minime prin care să îi protejăm pe cetățeni. Societatea se ocupă deja de întreținerea parcurilor, a școlilor și a tot ceea ce înseamnă domeniul public”, ne-a precizat primarul. Noua instituție înseamnă și un beneficiu pentru forța de muncă din comună, având în vedere că toți angajații sunt cetățeni ai acestei localități. La fel, meseriașii care au lucrat la moderniarea sediului sunt tot locuitori ai comunei. ”Deocamdată avem circa 10 angajați. Aici, cetățenii vor veni să încheie contracte, să plătească abonamente sau să facă reclamații legate de protecția mediului. Societatea va avea șofer, directorul societății care a fost deja mandatat, operatori pentru mașina de salubritate, operatori pentru casierie și tot ce ține de facturare și posturi pentru domeniul public”, a precizat viceprimarul Gheorghe-Florian Ghiulea.

Eficientizarea costurilor și a serviciilor, o prioritate

”Căutăm să avem prețul cât mai bun. Oamenii nu sunt conștienți acum de prețul real pe care îl percepe Romprest. Acesta este de 39 de lei de persoană, în condițiile în care cetățeanul plătește circa 9 lei, iar primăria suportă restul. Acest serviciu nu funcționa nesubvenționat, dar vrem să scădem cât mai mult costurile. Oamenii nu vor simți direct o reducere, dar, în schimb, această reducere o vom avea noi, pentru că datorită noului serviciu, vom putea economisi banii, vom putea degreva bugetul primăriei și vom putea folosi fondurile pentru alte investiții importante pentru comună”, a mai explicat primarul Ion Samoilă.

Pentru ca toate lucrurile să funcționeze ca la carte, primăria a comandat și circa 800 de tomberoane noi care vor fi folosite pentru a colecta fracție umedă și uscată.

Tot de la 1 ianuarie 2022, Societatea de Gospodărire Comunală Gruiu va asigura și deszăpezirea, în acest scop există un utilaj, iar primarul Ion Samoilă a precizat că dacă va fi necesar numărul utilajelor se poate suplimenta prin închiriere.

De la 1 ianuarie 2022, colectarea deșeurilor se va face cu ajutorul unei mașini de gunoi care a fost achiziționată din Germania. În curtea unde își va avea sediul gospodăria comunală, a fost amplasat și un container de circa 30 mc pentru depozitarea fracției uscate adunate de pe domeniul public.

Parcare nouă lângă Mănăstirea Vlad Țepeș, a Snagovului

Dezvoltare, modernizare și confort se face și prin organizarea și fluidizarea traficului. Acesta a fost și motivul pentru care s-a demarat amenjarea unei parcări în vecinătatea Mănăstirii Vlad – Țepeș, a Snagovului, tot în Siliștea Snagovului. Proiectul este realizat în baza unui parteneriat între Consiliul Județean Ilfov, Patriarhia Română și Primăria Gruiu, prin care Patriarhia a predat terenul, cu scopul amenajării unei parcări pentru turiștii care vin la mănăstire cu autoturismele personale sau cu autocarele. Finanțarea necesară pentru amenajarea parcării este asigurată de Consiliul Județean Ilfov în proporție de 90%.

Amplasamentul parcării se află în vecinătatea mănăstirii Snagovului, important monument istoric, care atrage foarte mulți turiști. În consecință, permanent în zonă se blochează traficul din cauza că soferii găsesc foarte greu locuri de parcare. Parcarea va avea o capacitate de circa 20 de locuri pentru autoturisme și 2 locuri pentru autocare, cât și pentru persoane cu dizabilități. În aceast spațiu va mai fi amenajat și un grup sanitar, cât și un spațiu comercial. Parcarea va beneficia și de panouri antifonice pentru a nu deranja vecinii, iar accesul va fi contra – cost. Administrația estimează că parcarea va fi gata în aproximativ 2 luni. Prin acest proiect nu se intervine asupra semnalizării rutiere existente în zonă, care nu se modifică, ci se menține în totalitate. ”Fundamentarea proiectului este făcută în baza unei posibilități de valorificare a patrimoniului local prin punerea la dispoziția turiștilor a unor facilități necesare precum locuri de parcare, toalete publice, punct de pază și informare”, a conchis primarul.