Potrivit unui studiu recent care analizează preferinţele turiştilor români în ultimii zece ani, bugetul de vacanţă, pe familie, sub 1.000 de lei este alocat de 11% dintre turişti în 2015, faţă de 34% în 2005, iar 42% dintre turişti alocă între 1.000 şi 2.000 de lei, faţă de 34% în 2005. Între 2.000 şi 4.000 de lei este alocat de 28% dintre turişti, faţă de 7% în 2005, în timp ce peste 4.000 de lei este alocat de 17% dintre turişti, faţă de 5% în 2005. De asemenea, 22% dintre persoanele intervievate nu au fost anul trecut în vacanţă, faţă de 44% în 2004.

 

”Ca şi acum zece ani, jumătate din populaţie pleacă în vacanţe interne, dar turismul extern aproape s-a triplat; au crescut semnificativ şi vacanţele mixte (intern şi extern). Unul din trei turişti români apelează la serviciile unei agenţii de turism pentru a cumpăra o vacanţă. Avionul a devenit principalul mijloc de transport pentru vacanţă. A dispărut practic cererea pentru hotelurile de o stea şi s-a triplat, în schimb, opţiunea pentru 4 şi 5 stele”, se arată în studiu. Iar Adrian Voican, iniţiatorul sondajului, preşedintele Comisiei de marketing a ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism), afirmă că analizează piaţa de turism periodic. ”Turismul românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii 10 ani, românii călătoresc mai mult şi sunt mult mai avizaţi decât în trecut”, a declarat acesta.

Altă concluzie a studiului a fost că, în ultimii zece ani, consumul turistic a crescut cu 39%, cel mai mare aport la această creştere avându-l persoanele de peste 55 de ani (seniori) cu + 35% din total creştere, urmate de ”aspiranţi” (26-35 ani) cu 21%.

”Înscrieri timpurii” pentru bugete mici

De asemenea, în ultimii zece ani, persoanele cu venituri mici (sub 200 euro/persoană) au contribuit cu cea mai mare creştere la consumul turistic (+17%), fapt datorat ofertelor speciale de tipul ”înscrieri timpurii”, bazate pe reduceri pentru achiziţia din timp a biletelor, oferte care nu existau acum zece ani. În schimb, persoanele cu venituri mai mari şi-au păstrat consumul turistic, renunţând totuşi la vacanţele extravagante de tip ”once in a life time”.

Din totalul celor intervievaţi, 50% au ales România ca destinaţie turistică, iar 24% au ales o destinaţie externă.   Apetitul românilor pentru vacanţele externe a crescut de 2 ori şi jumătate în ultimii zece ani, de la 9% în 2004 la 24% în 2014.

 

Prin agenții, pentru vacanțe externe

Anul trecut, ca şi acum zece ani, 31% din cei care au declarat că au fost în vacanţă au apelat la serviciile unei agenţii de turism. În 2014, cei mai apropiaţi de serviciile agenţiilor de turism au fost cei care au cumpărat vacanţe externe cu 58% faţă de 53% în anul 2004, în timp ce pentru vacanţele în România au apelat 16% dintre respondenţi faţă de 25% în urmă cu zece ani.

În 2014, jumătate dintre cei care au plecat în vacanţă s-au informat despre destinaţii prin internet, iar 30% prin agenţii şi 20% prin prieteni.

                 

Avionul, preferat autocarului

În 2015, 55% dintre turişti preferă să plece în vacanţă cu avionul faţă de 21% în 2005. Cei ce folosesc maşina proprie în vacanţă reprezintă 28% faţă de 15% în 2005. Vacanţele cu autocarul sunt în scădere, astfel că în 2015 doar 16% dintre turişti mai preferă acest mijloc de transport faţă de 25% în 2005.

 

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ format din 560 de subiecţi intervievaţi pe bază de chestionar, în perioada 10-25 mai 2015.