Colegiul Nautic Român, din Mogoșoaia
Aniversarea Colegiului Nautic Român, din comuna ilfoveană Mogoşoaia, ne-a oferit ocazia de a urca la bordul navei cunoştinţelor navale care, discret, oferă, de patru ani, navigatori profesionişti pentru mările şi oceanele lumii.
O scurtă istorie
Pe 20 aprilie 2010, cu aprobarea Autorităţii Navale Române şi a Ministerului Educaţiei, Colegiul Nautic Român a devenit prima instituţie privată de învăţământ, ca alternativă a institutelor de marină de stat. Şi, aşa cum spune unul dintre fondatorii şcolii, căpitanul pensionat Stelian Cojocaru, „noi nu am inventat nimic, doar am adus de la cele mai bune şcoli din lume cele mai performante sisteme de învăţământ”. Apoi, pe 13 septembrie 2010, şi-au început cursurile primii membri înscrişi la clasa de ofiţeri de punte şi, în 2011, au demarat cursurile pentru ofiţeri mecanici. Înregistrat la renumite companii internaţionale de profil în domeniu cu certificat de asigurare a calităţii, emis de Lloyd’s, membru în Asociaţia Internaţională a Angajatorilor din marină( IMCA) şi acreditat de Institutul Nautic din Londra, Colegiul Nautic Român din Mogoşoaia se mândreşte, deja, cu navigatori (fete şi băieţi) care trimit salutări către Mogoşoaia de pe vase aflate în puncte îndepărtate ale lumii. Şi, aşa cum spunea Paul Precup, primarul comunei Mogoşoaia, cunoscut fan al ambarcaţiunilor sportive, la conferinţa de presă prilejuită de aniversare „este o mare bucurie să ne regăsim în cadru festiv, după patru ani, mă bucur că această unică instituţie privată funcţionează la parametrii buni, sunt mulţumit că producem aici ofiţeri de nave şi această şcoală e o mândrie pentru Mogoşoaia.”
Cursuri de „Poziţionare dinamică” şi voiaje de practică plătite
DP, adică dinamic positioning, adică poziţionare dinamică, este un sistem controlat de computer pentru menţinerea automată a poziţiei şi cursului unui vas, utilizând propria elice şi propriul sistem de propulsie. E un curs important pe care îl țin unităţile prestigioase din lume şi care se organizează la Colegiul Nautic Român, în completarea cursurilor de bază, de pregătire pentru ofiţeri de punte, ofiţer mecanic, ofiţer electrician. Mai mult, Colegiul Nautic Român oferă voiaje plătite cadeţilor, pe nave germane, cu o diurnă garantată de 400 de euro pe lună. Programul de instruire se numeşte Setra (SeaTrading).
Uimitoarea bază de simulare
Pe malul lacului Mogoşoaia, acolo unde funcţionează sediul central al Colegiului, pe lângă amfiteatrul cu 125 de locuri, o sală de curs cu 25 de locuri, un laborator cu 25 de locuri, pentru studierea hărţilor, sau un laborator cu 18 locuri, echipat cu 10 computere în reţea, pentru studierea sălii motoarelor de pe orice navă, ceea ce a uimit „laicii” prezenţi la sărbătoarea Colegiului este un simulator al punţii de comandă (Transas NTRPO-5000) şi console de poziţionare dinamică avansată cu vedere 120 grade la orizont, unde 3 persoane îşi pot imagina că sunt de cart, să spunem, în Marea Andaman şi pilotează o navă cu turişti. Senzaţia este uimitoare, odată ajuns la timonă şi reflectă dezvoltarea bazei timp de 4 ani, aşa cum ne explică directorul Colegiului, Stelian Cojocaru. „De aici au plecat primele generaţii de ofiţeri în funcţie, au venit astăzi numai 3, căci restul sunt pe mare şi trebuie să precizez că, deşi România nu mai are flotă, marinarii români sunt apreciaţi şi lucrează foarte bine în echipe internaţionale”.
De la Henric Navigatorul încoace…
…şi a lui caravelă cu care a organizat expediţii de explorare prin 1418 şi până în 2014 s-au schimbat multe într-ale marinăriei şi nimic nu pare o joacă. Să fii marinar are un aer poetic şi de film cu piraţi prin Caraibe, însă multitudinea cunoştinţelor pe care trebuie să le stăpânească o persoană care şi alege o astfel de meserie este deosebit de întinsă: matematică, geografie, engleză, mecanică şi, este cât se poate de clar, că pentru a ajunge la timonă, nu poţi să fii decât cel mai bun. Vânt din pupa tuturor de pe vaporul numit „Colegiul Nautic Român”!
Admitere Colegiul Nautic Român sesiunile de vară și toamnă:
-19 iulie la sediul din Mogoșoaia/13 septembrie
-22 iulie la sediul din Constanţa/12 septembrie
Atenţie! Pentru toate cele tipuri de ofiţeri – punte, mecanici și electricieni- există, la admitere, un test de limba engleză și un interviu de evaluare motivaţională și de atitudine.
Bine de știut!
Cadeţii de punte care optează pentru Setra au un câștig garantat de 4.800 euro, în cele 12 luni de la îmbarcare. Cadeţii de mașină care aleg Setra au un câștig de 2.400 euro, în cele 6 luni de la îmbarcare. Cadeții care nu doresc să intre în noul program special de instruire cu diurna garantată pot opta pentru contractul clasic al colegiului, prin care colegiul se angajează să sprijine găsirea oportunităților de practică, garantează 4 luni de voiaj de practică însă nu garantează nivelul minim al diurnei.