La sediul Prefecturii Ilfov a avut loc, pe 25 august, reuniunea lunară a Colegiului Prefectural, tema centrală a discuțiilor fiind începerea noului an școlar. Adriana Stoica, inspector școlar general a prezentat stadiul pregătirii unităților școlare din județ, astfel încât anul școlar 2021-2022 să se desfășoare în bune condiții, precum și măsurile întreprinse pentru reducerea fenomenului absenteismului și a riscului de abandon școlar.

 

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 564, ediția print

S-a vorbit de la început despre o rețea școlară pentru învățământul de stat de 199 de unități cu personalitate juridică și arondate și 70 de unități pentru învățământul particular, formate din 2.149 de clase cu 52.873 de elevi – ”la stat” și 469 de clase, cu 7.683 de elevi – ”la privat”. Estimarea încadrării cu personal didactic în anul școlar 2021-2022 este de 3.220 de norme didactice (iar la 17.08.2021 erau deja, din păcate – 200 de solicitări de acord pretransfer – titulari din anii anteriori, 70 de solicitări acord detașare – 17 dintre acestea pentru candidați din sesiunea 2021). Referindu-se la situa­ția spațiilor de învăță­mânt, la momentul debutului anului școlar, inspectorul școlar general a făcut referire, pentru unitățile de stat, la 273 de clădiri utilizate la nivelul județului pentru procesul de învățământ, dintre care 181 în stare foarte bună, 79 în stare bună, 7 în stare satisfăcătoare și 6 în stare nesatisfăcătoare. Ca uități de învățământ noi, care se vor da în folosință în această toamnă, au fost menționate Grădinița Nr. 5, Otopeni și Grădinița Nr. 3, Cornetu, dar vor fi redeschise în urma reabilitării și Școala Gimnazială Nr. 2, Tamași – Corbeanca și Școala Gimnazială Nr. 1, Ștefăneștii de Jos. De asemenea, în Ilfov funcționează cu cămin și cantină – Colegiul Silvic ”Th. Pietraru”, Brănești, Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau”, Brănești, Seminarul Teologic ”Sf. Filofteia”, Brănești și Liceul Tehnologic ”Pamfil Șeicaru”, Ciorogârla.

Igienizarea a început în toate unitățile de învățământ din județ

Din cele 273 de unități de învățământ de stat ilfovene, 137 necesită autorizație ISU, iar 136 nu necesită autorizație ISU. Pentru că au nevoie de o astfel de autorizație, pentru a funcționa, clădirile școlare cu o suprafață utilă mai mare de 150 mp, respectiv nu au nevoie de autorizație ISU clădirile mai mici sau construite înainte de 1992 și la care nu s-a intervenit cu modificări în perioada scursă până acum. La data de 25 august 2021, toate unitățile de învățământ din județ figurau cu lucrări de igienizare începute. La 26 dintre ele, aceste lucrări erau realizate în proporție de până la 50%, la 39 – în proporție de 51-75%, iar la 130 de unități lucrările se aflau în diferite stadii de derulare cuprinse între 76 – 100%. Iar în ceea ce privește gradul de dotare cu materiale sanitare – măști și dezinfectanți – 10 unități sunt pregătite între 0 și 10%, 15 – între 11 și 35%, 21 de unități – între 36 și 50%, iar majoritatea – 139 de unități – între 51 și 100%.

Nevoie de cabinete medicale școlare, personal care să le deservească plus microbuze școlare

La nivelul județului Ilfov, ”un capitol” cu probleme în ceea ce privește sistemul de învățământ îl reprezintă cabinetele medicale școlare. Astfel, în doar 52 de unități de învățământ de stat, cu personalitate juridică (din cele 80), funcționează cabinete medicale școlare, și doar în doar 3 dintre acestea sunt angajați și medici cu asistenți. În 26 de cabinete școlare sunt angajați doar asistenți medicali, iar 23 de cabinete funcționează fără personal de specialitate angajat, însă programul redus al acestora este asigurat de colaboratori ai primăriilor. În nicio unitate de învățământ de stat din Ilfov nu funcționează vreun cabinet stomatologic, prin urmare, niciun medic stomatolog nu este angajat. Și, tot o problemă o reprezintă parcul auto școlar, în Ilfov doar 66 de unități având în proprietate vehicule, iar 25 folosind vehicule ale altor instituții. Spre exemplu, sunt în evidențele Inspectoratului Școlar Județean Ilfov – 74 de microbuze școlare, cele mai multe – 46 – de 17 locuri. Ultima achiziție mai consistentă – de 15 microbuze școlare – a avut loc în anul 2015, iar în 2016 și 2018 s-au mai achiziționat încă 2 microbuze școlare – unul în fiecare an. 12 posturi de șofer în unitățile de învățământ de stat sunt finanțate de la bugetul de stat, iar 22,5 de la consiliile locale.

Anul școlar 2020-2021

Pe fondul crizei sanitare generate de pandemia de coronavirus, în cadrul celor două programe – ”Școala de acasă” și ”Educația în siguranță” derulate în anul școlar 2020-2021, la nivelul județului, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov a distribuit unităților de învățământ, în două etape, 370.000 de măști și 3.368 de tablete achiziționate de Ministerul Educației (în cadrul primului program) și 500.000 de măști și 3.202 tablete (în cadrul celui de-al doilea program). A fost punctată foarte pe scurt și situația rezultatelor la examenele naționale și, la fel ca în anii precedenți, în cazul Evaluării Naționale la cl. a ­VIII-a, peste 70% dintre elevii de gimnaziu din județ au obținut medii peste 5, însă la Bacalaureat, doar 41,1% dintre liceenii ilfoveni au ”reușit”. Unul dintre motive, important de altfel, este acela că, anual, ”crema” elevilor de gimnaziu pleacă din Ilfov spre licee de top din Capitală. Spre exemplu, la sfârșitul anului școlar 2020-2021, circa 1.000 de elevi buni din Ilfov au ales licee din București.

O medie de 13 absențe nemotivate/elev

Rata abandonului școlar la nivelul județului Ilfov este de 1,50%, în scădere față de, spre exemplu, 2018, când a fost de 2%, în Regiunea București – Ilfov. În anul școlar care s-a încheiat în vară s-au înregistrat 1.076.368 absențe școlare, din care nemotivate 716.518 (adică o medie de 13 absențe nemotivate/elev ilfovean). Comunitățile școlare cu rată ridicată a abandonului școlar sunt – Mogoșoaia, Periș, Buftea (Școala Nr. 3), Ștefăneștii de Jos, Cornetu, Chitila, Cernica, Pantelimon, Nuci, Găneasa, Jilava. La nivel liceal, rata abandonului s-a situat în jurul valorii de 2%, de asemenea în scădere, raportat la, spre exemplu, 2016, când a fost de 3,9% în urban și 2,2% în rural.