La sediul Primăriei Pantelimon a avut loc, săptămâna trecută, ședința lunară a Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) Ilfov. Temele de discuții au cuprins probleme de ordine publică în orașul gazdă, prezentate de primarul localității, Marian Ivan, probleme legate de partea de evidență a populației ilfovene și situația vizelor de flotant, informații prezentate de Mihaela Mariana Mantu, directorul Serviciului Public Comunitar de Evidență a Persoanelor (SPCEP) Ilfov, o informare cu privire la sursele de poluare care afectează calitatea aerului din regiunea București – Ilfov, în acest sens fiind invitat la ședința ATOP Ilfov comisarul șef Emil Grigore, Comisariatul Județean Ilfov – Garda Națională de Mediu, discuții privind responsabilitățile autorităților în gestionarea riscului manifestat de confirmarea prezenței virusul SARS-CoV-2, acțiunile preventive derulate în vederea opririi răspândirii acestuia în spațiile publice cu aflux de persoane, precum și discutarea Raportului ISU ”Dealul Spirii” București – Ilfov, prezentat de inspector șef Orlando-Cătălin Șchiopu.
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 493, ediția print
Referindu-se la situațiile de urgență ”clasice”, precum acordarea de asistență medicală de urgență și prim ajutor calificat, incendii, asistența persoanelor etc., Orlando-Cătălin Șchiopu a declarat că, de la 1 ianuarie și până la data ședinței ATOP (11.03.2020), ISUBIf a acționat, numai în Ilfov, la 3.742 de evenimente. O medie, așadar, de 1.750-1.800/lună. Legat de actualitatea momentului – COVID-19, potrivit legislației în vigoare, autoritatea responsabilă cu rol principal pentru tratarea epidemiilor este Ministerul Sănătății, prin direcțiile de sănătate publică, iar ISU asigură funcții de sprijin și reprezintă autoritatea cu rol secundar. ”Avem, în principal, misiuni de transport pentru cei simptomatici sau asimptomatici, în izolare sau în carantină. Există un regulament sanitar internațional din 2005 privind epidemiile. În baza acestuia, în 2006 a fost elaborată o HG privind gestionarea epidemiilor. Acolo sunt detaliați termeni precum izolarea, autoizolarea, carantina etc. – asta pentru că am observat o necunoaștere a acestor proceduri. Referindu-mă la locațiile care au fost identificate pentru a fi folosite drept centre de carantină, până acum pot să vă spun că sunt 14, cu câte 2 locuri. Adică putem duce până la 28 de oameni acolo. DSP Ilfov verifică personal aceste locații, iar una dintre condițiile de bază este ca fiecare încăpere să aibă grup sanitar propriu. La momentul 11 martie 2020 nu se afla niciun ilfovean în carantină în amplasamentele stabilite pe raza județului. Iar revenind la transportul specializat, legat de COVID-19, efectuăm zilnic astfel de transporturi și nu mai e cazul să precizez că vorbim de reguli stricte pentru evitarea oricărui risc de contaminare. Izoleta o folosim la simptome foarte apropiate de cele identificate până acum în boală”, a spus inspectorul șef ISUBIf.
Legat de viteza de răspuns în caz de incendii, au fost readuse în discuție organizarea ”la comun” cu Bucureștiul a serviciului de urgență, numărul de mașini de pompieri necesar, raportat la numărul de locuitori, conform legii și s-a vorbit despre cel puțin 45 de autospeciale, despre organizarea a doar 9 subunități de pompieri pe raza județului (unde ajung în jur de 20 de mașini doar, restul numărului fiind suplimentat în caz de intervenție, din cele 60 în total pentru toată regiunea București – Ilfov), dar și despre piedicile întâmpinate – străzi înguste, trotuare realizare incorect care fac dificilă luarea curbelor de către autospecialele de mare tonaj ale pompierilor, parcarea neregulamentară a unor șoferi iresponsabili, lipsa alimentării cu apă etc. ”Dar și dacă am avea mâine 100 de mașini, va fi problema lipsei de personal. Este vorba de 5 oameni pe tură/ori 3 ture/mașină, înseamnă sute de ofițeri necesar a fi încadrați pentru respectivele mașini”, a mai spus Orlando Șchiopu. Subprefectul județului Ilfov, Anghel Enache, a oferit reprezentanților ATOP Ilfov o serie de detalii privind faza/scenariul 3 de reacție împotriva epidemiei de coronavirus. Acesta a vorbit despre declanșarea acestei noi etape atunci când numărul îmbolnăvirilor depășește 100 de cazuri, despre rechiziționarea unor hoteluri/moteluri/spații de cazare – și a făcut referire, în acest context, la circa aproape 4.000 de persoane ce pot intra în carantină pe raza județului.
Comunicare mai eficientă
Tot în contextul epidemiei de coronavirus, reprezentanții autorităților locale din orașele Pantelimon și Buftea prezenți la discuții au punctat necesitatea alinierii palierului de comunicare dintre aceștia – reprezentanții Prefecturii Ilfov și ai Consiliului Județean Ilfov – DSP Ilfov, SABIf etc. Marian Ivan, primarul orașului Pantelimon a vorbit, de exemplu, de o ”necunoaștere” exactă a situației locale ”gestionată de o altă entitate – Direcția Sanitară”, despre modul în care, fără informații exacte (spre exemplu, adresele persoanelor izolate la domiciliu), poliția locală nu poate interveni în cazul în care acestea părăsesc locuințele. Afirmațiile edilului au fost susținute de reprezentantul Jandarmeriei ilfovene, care a explicat că jandarmii se lovesc de reticența oamenilor în a da detalii despre starea lor medicală, despre faptul că DSP-ul comunică doar localitățile cu suspecți/autoizolați, nu și adresele unde aceștia locuiesc, informații care ar ajuta la o monitorizare mai atentă a lor. ”Din punctul meu de vedere ar trebui ca o mașină de poliție – locală, națională, Jandarmerie – orice, să facă echipe mixte care să patruleze și, prin sondaj, să putem monitoriza acest fenomen”, a spus Marian Ivan. În acest context a apărut o dezbatere asupra modului în care persoanele autoizolate la domiciliile lor, pot fi ajutate de autoritățile locale cu hrană sau apă. S-a vorbit despre bazele de date de la nivelul DSP-urilor, evidențele Poliției de Frontieră, actualizate zilnic, care pot fi accesate, pentru a afla aceste detalii. Primăria orașului Pantelimon a anunțat că acordă tot sprijinul cetățenilor săi, iar situația nu trebuie să-i alarmeze pe localnici. Rămâne extrem de importantă respectarea strictă a regulilor de igienă și protecție, iar închiderea școlilor permite primăriilor să igienizeze și să dezinfecteze regulat unitățile de învățământ. În orașele ilfovene, dar și în majoritatea comunelor și satelor din județ, s-au făcut astfel de acțiuni, ba chiar s-au extins la spațiile publice – locuri de joacă, parcuri, la mijloacele de transport în comun. Și primarul orașului Buftea, Gheorghe Pistol, a dorit să menționeze, la rândul său, modul prompt în care au rezolvat autoritățile sanitare ilfovene suspiciunile de infectare cu coronavirus în Buftea, rapiditatea declanșării anchetelor epidemiologice, izolarea suspecților, transportul acestora la spital etc. Ba mai mult, după aflarea rezultatelor (n.r. – negative), DSP Ilfov a comunicat Primăriei Buftea datele și procedurile care trebuie urmate în continuare.
Controlul carantinei
Comandantul Inspectoratului de Poliție Județean Ilfov, Doru-Marius Iacobuș s-a referit, de asemenea, la o serie de atribuții stabilite în această perioadă instituției, precum identificarea persoanelor care se sustrag ”carantinării”, dar și aplicarea de măsuri legale pentru nerespectarea dispozițiilor medicale în acesta caz sau identificarea ”contacților” acestor persoane. ”Facem apel la autoritățile locale să identificăm acele persoane care s-au întors din zone cu risc de contaminare, care nu se prezintă la medicii de familie sau nu anunță DSP acest lucru. De asemenea, ne revine sarcina însoțirii convoaielor organizate în punctele de trecere a frontierei, cu cetățeni români întorși în țară, pe parcursul tranzitării județului spre zonele de destinație, unde urmează să intre în carantină. La noi e vorba de cei care vin terestru prin granița din județul Giurgiu, unde s-au folosit diferite tertipuri declarând alte puncte de plecare – și doar astăzi (n.r. -11.03.2020) am avut două situații. Este o mișcare permanentă, sunt autocare, ne-am stabilit itinerarii de traversat județul, folosind Centura și autostrăzile, nu le băgăm prin Capitală sau prin localitățile ilfovene, apoi le degajăm spre alte județe. De la limita Ilfovului sunt preluate de alte echipaje, în cascadă. Așteptăm recomandări similare de acțiune și în cazul cetățenmilor care sosesc din alte țări (nu doar Italia), unde se extinde numărul îmbolnăvirilor”, a spus Iacobuș, adăugând că ”tot ce se întâmplă pe Aeroportul Otopeni preia Capitala”, iar implicarea Ilfovului este redusă (n.r. – cel puțin la data la care a fost făcută declarația).
Înscrierea copiiilor la școală a crescut numărul vizelor de flotant
Membrii ATOP Ilfov au cerut reprezentantului Serviciului Public Comunitar de Evidență a Persoanelor Ilfov o serie de informații despre populația județului și despre situația de la ora actuală a vizelor de flotant. Mihaela Mariana Mantu a confirmat că sunt creșteri ale numărului acestora în unele localități ilfovene și a remarcat că acest lucru se poate datora acestei perioade, când copiii de 6 ani sunt înscriși la școală, iar unii părinți doresc anumite școli ”mai bune”, la care practic nu sunt arondați cu domiciliul și atunci optează pentru schimbarea reședinței, temporar. Spre exemplu, s-au înregistrat creșteri ale numărului vizelor de flotant în Berceni, Dragomirești Vale, Tunari sau Popești-Leordeni – de altfel, localități în dezvoltare continuă. Însă verificările autorităților în teren au confirmat că nu există situații de mai mult de 10 persoane cu aceeași adresă. În aceste condiții s-a solicitat ”păstrarea situației sub control”, mai ales că numărul polițiștilor din Ilfov este subdimensionat, fiind raportat la numărul oficial al locuitorilor – 455.000, când, de fapt, numărul celor care locuiesc în localitățile ilfovene este estimat a fi de circa 900.000 de persoane.
Poluarea, în analiză!
Poluarea aerului și nu numai, posibilele surse de poluare, abandonarea deșeurilor la marginea localităților, dar și măsurile concrete care se iau de către autorităile locale și de către cele de mediu au fost, de asemenea, discutate de membrii ATOP Ilfov, care i-au cerut informații suplimentare invitatului Emil Grigore, comisarul şef al Comisariatului Judeţean Ilfov – Garda Naţională de Mediu. ”Este adevărat că fenomenul abandonării deșeurilor – de toate felurile – a explodat, mai ales după suspendarea temporară a activității gropii de gunoi de la Glina. Sancțiuni s-au dat foarte multe. Avem două stații de măsurare a aerului în județ – la Balotești și la Măgurele. Nu s-au înregistrat depășiri, și vă spun cu toată responsabilitatea. Pe 2019, spre exemplu, s-au dat sancțiuni în valoare de 533.000 lei, doar pe depozitări ilegale. Pe calitatea aerului, numai săptămâna trecută am avut 46 de obiective controlate”, a explicat Emil Grigore. A fost adus în discuție Planul județean pentru menținerea calității aerului în Ilfov (și ce stabilește el) și s-a subliniat, încă o dată, că sănătatea ilfovenilor rămâne o prioritate!