Inițiativa administrației comunei Ștefăneștii de Jos de a înființa o societate de gospodărie comunală își dovedește, pe zi ce trece, eficiența, având în vedere că noi servicii au devenit funcționale și rezolvă astfel tot mai multe nevoi ale comunității.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 571
Societatea de Gospodărie Ștefănești SRL a fost înființată în a doua parte a anului 2017, la propunerea Consiliului Local, cu scopul de a presta servicii publice de administrație publică locală pentru comună, adică servicii solicitate de către Primăria comunei Ștefăneștii de Jos. La momentul înființării, societatea avea o echipă destul de restrânsă, de 10 angajați, pentru curățenie stradală, și două utilaje, un buldoexcavator și o vidanjă. Puțin mai târziu, au fost achiziționate cositori pentru tăierea ierbii, o cisternă, un tractor etc. Potrivit primarului Ionel Robert Ștefan, societatea oferă în prezent servicii foarte importante pentru comunitate și, în plus, instituția funcționează cu angajați care sunt cetățeni ai comunei Ștefăneștii de Jos, ceea ce demonstrează de fapt și o investiție înțeleaptă în forța de muncă. Societatea și-a mărit echipa an de an și numără acum aproape 90 de angajați, crescând de asemenea și portofoliul de servicii și beneficii pe care le aduce comunității.
Societatea de Gospodărie Ștefănești SRL este o societate de servicii publice ce prestează servicii precum: transport public local, transportul elevilor, salubritate și salubrizare, dezinsecție, dezinfecție și deratizare, deszăpezire, administrarea domeniului public-privat al UAT, în speță toate spațiile primăriei, școlilor, grădinițelor și de pe raza comunei și spațiile verzi.
De asemenea, prin statutul său, în baza legii, poate presta servicii tuturor operatorilor economici de pe raza localității, cât și persoanelor fizice. O parte dintre servicii sunt subvenționate de către primărie pentru persoanele fizice, și anume serviciul de vidanjare, având în vedere că nu întreaga localitate beneficiază momentan de o rețea completă de canalizare.
Servicii esențiale pentru comună
De remarcat însă faptul că Societatea de Gospodărie Ștefănești SRL efectuează în acest moment două servicii esențiale pentru comuna Ștefăneștii de Jos, respectiv transport public local, funcțional din octombrie 2020 și, din luna mai 2021, serviciul de salubritate și salubrizare.
Transportul local acoperă necesarul întregii localități
Transportul local funcționează strict pe raza UAT Ștefăneștii de Jos, cu două trasee, care acoperă toată comuna, unul dintre trasee având o extindere care face legătura cu Cosmopolis. ”Programul autobuzelor este afișat în stații, cursele funcționând în timpul săptămânii la un interval de 15 minute. Un traseu începe în cartierul Boltaș, coboară până spre sensul giratoriu de la Centură, iar cel de-al doilea de la podul de la Tunari, tot până în același sens giratoriu. Cursele sunt subvenționate din bugetul local”, ne-a explicat primarul comunei Ștefăneștii de Jos, Ionel Robert Ștefan. Transportul funcționează cu șapte microbuze, din care unul pentru școală. Dar, oricum liniile de transport public trec pe lângă unitățile de învățământ, astfel că părinții își pot trimite copiii și cu ajutorul acestor mijloace de transport.
Al doilea serviciu care a devenit funcțional începând cu luna mai 2021 este cel de salubrizare. ”Pentru a dota serviciile necesare pe acest segment, societatea de gospodărire a achiziționat coșuri de gunoi stradale, containere de gunoi trapezoidale de 7 mc, a achiziționat tomberoane de 120 l și containere pentru instituții de 1,1 mc.
Administrația dorește ca deșeurile să poată fi valorificate
Ștefan Tanasă, directorul general al Societății de Gospodărie Ștefănești SRL și administratorul legal, începând cu luna ianuarie a acestui an, ne-a explicat că pentru serviciul de salubritate funcționează două autospeciale, mai exact, două autogunoiere de ultimă generație. ”Momentan, operăm doar pe raza comunei și oferim un serviciu în favoarea cetățeanului, acesta fiind taxat sub forma unei taxe de habitat instituită de Consiliul Local la sfârșitul anului 2020. Nu avem contracte direct cu cetățenii, dar avem cu operatorii economici. Este un serviciu reglementat de un cumul de legi la nivel național și european și este un serviciu pe care de abia l-am lansat, l-am pornit la începutul lunii mai și se supune unor termene complexe și destul de lungi de autorizare”, a spus directorul Ștefan Tanasă.
În cazul UAT Ștefăneștii de Jos colectarea deșeurilor se face momentan clasic, iar acestea sunt preluate nesortate. ”Nu le ducem direct către un depozit de deșeuri, popular denumită ”groapa de gunoi”, ci către o stație de sortare care ne ajută într-un proces de selectare, cât și reciclare și valorificare a deșeurilor, astfel încât să venim în sprijinul primăriei și să nu mai plătim taxele către Fondul de Mediu și toate acele penalități de infringement la nivel european. Urmează ca în scurt timp să începem un proces de informare a cetățeanului și de a pune la dispoziție toate mijloacele logistice, astfel încât să putem face colectarea selectivă la sursă. Avem în plan și în studiu câteva zone în care ar trebui să putem amplasa pubele dedicate pentru anumite categorii de deșeuri, iar pentru cetățeni, cel mai probabil, din testele pe care le-am făcut noi, pe mici eșantioane, și-ar dovedi eficiența sacii dedicați, exceptând complexele rezidențiale care au alte aspecte demografice, care pot colecta selectiv la sursă direct, fără a le da noi saci sau alte facilități. Preluăm deja dintr-un complex gata sortate”, a spus directorul. Oficialul a continuat spunând că dorința sa, în asentiment cu cea a primarului și a întregii conduceri a Primăriei este aceea de a dezvolta un sistem integrat pe termen lung de gestiune a deșeurilor. Altfel spus, să fie construite pe plan local, o stație de sortare, o stație de transfer și o stație de reciclare.
”Avem materia primă pe care nu o procesăm, doar o manipulăm, iar legea ne permite și avem toate portițele să putem genera venituri, care ulterior se vor regăsi în beneficii în favoarea cetățeanului și a UAT”, a spus primarul, făcând referire la posibilitatea de încheiere de parteneriate cu OIREP-uri – operatori economici autorizaţi pentru preluarea responsabilităţii pentru deşeuri de ambalaje, care oferă un proces de trasabilitate asupra deșeurilor reciclabile puse pe piață. Adică intermediază relația între cei care manipulează și colectează deșeurile de la generator și cei care le prelucrează. Avem contracte deja încheiate cu cei mai mari dintre operatori și le dăm lunar rapoartele noastre de reciclare. E un proces destul de laborios. Situația reală primită de la partenerii noștri, pe două luni, arată că am colectat de pe raza localității, în jur de 300-350 de tone de deșeuri brute și, din ce știu, partea de deșeuri ce pot fi deja reciclate și valorificate este undeva la 30% din volumul lor. De asemenea, dorim să reușim să reducem cumva cantitatea pe care o ducem către stația de sortare și către depozit, astfel încât să ne reducem un pic și costurile, cât și nivelul de poluare. Astfel, ne dorim ca tot aici în localitate, prin forțe proprii, să ne facem o stație de compostare. În ponderea costurilor pe care noi le avem în acest serviciu, cele mai mari costuri sunt cu materiale vegetale și cu deșeuri din construcții”, a precizat Ștefan Tanasă.
Specialistul a spus că există intenția de a demara un proces de informare a cetățeanului, astfel încât să știe că aceste tipuri de deșeuri pot fi foarte ușor gestionate în gospodăria proprie, cu sprijinul societății, ceea ce va duce și la o scădere a costurilor.
Depozitarea ilegală a gunoaielor este însă marea problemă a comunei, ca peste tot. ”Să ne aducem aminte de unde am plecat, în privința depozitării deșeurilor pe teritoriul comunei și lupta pe care am dus-o. Deși am pus containere mari, problema este că mulți veneau din afara localității și aruncau deșeurile aici. Nici măcar nu le puneau în pubele. Multe deșeuri vin din exteriorul comunei, iar poliția locală a dat amenzi cumulate de 25.000 lei în prima parte a anului. Noi am făcut o extindere de camere video în punctele cheie și chiar am prins pe cineva care arunca deșeuri. I-am spus să se ducă la societate și să facă contract. Avem și sprijinul colegilor din primărie și al Consiliului Local, astfel încât să putem reglementa și legislativ la nivel local, această problemă a gestionării deșeurilor abandonate”, a spus primarul. Viceprimarul Mircea Gheorghiță a adăugat că există intenția de a propune CL o hotărâre prin care să poată fi confiscate utilajele folosite la abandonarea deșeurilor. ”Populația are alternative de a scăpa de aceste deșeuri în cel mai corect mod. Ne pot contacta sau există oricum pubele stradale care pot fi folosite, dar nu sunt folosite. Din păcate, oamenii nu folosesc pubelele și aruncă gunoaiele pe jos, deși avem pe fiecare stâlp de electricitate coșuri stradale. Ne lovim din nou de educație”, a adăugat viceprimarul.
”Avantajul este că ne bucurăm de deschiderea tuturor colegilor și a instituțiilor partenere astfel încât să putem porni un proces de informare. Ne vor ajuta colegii din cadrul instituțiilor de învățământ, din cadrul lăcașelor de cult, formatori de opinie și reprezentanți ai cetățenilor, domnii consilieri sau diverși lideri de opinie. Ne bucurăm de deschiderea lor, doar că este un proces foarte laborios care nu se poate rezolva peste noapte”, a adăugat primarul.
Așadar, de remarcat faptul că planurile de viitor cuprind o stație de sortare, stația de compostare și o platformă de reciclare astfel încât deșeurile să poată fi valorificate. ”Momentan, cu două mașini lucrăm în regim normal de opt ore pe zi, astfel încât să putem acoperi întreaga localitate. Am păstrat programul utilizat de vechii operatori, dar va trebui să facem investiții serioase pentru a putea opera și la operatorii economici și în complexele rezidențiale. Practica unitară la nivel național este de a se institui un tarif pe cap de locuitor, denumit generic taxă de habitat. Așa este aprobat și în hotărârea de CL ce stabilește taxele și impozitele pe anul 2021. Avem un tarif de 7 lei plus TVA pe lună pe cap de locuitor. Tariful trebuie să fie foarte bine gândit pentru ca aceste servicii să fie sustenabile. Societatea de Gospodărie Ștefănești SRL nu este o companie privată care să își dorească să obțină profituri mari pe care să le retragă asociații sub formă de dividende, ci fiind compania UAT profiturile realizate sunt investite. Scopul este a avea un operator economic sustenabil care să poată furniza servicii la tarife mai mici decât cele de pe piața liberă, astfel să putem crea locuri de muncă pe plan local și să optimizăm și costurile și bugetul primăriei”, a subliniat Ștefan Tanasă.
Comunicarea cu cetățeanul, foarte importantă
”Suntem de altfel într-un plin proces de digitalizare pentru a crea o interfață facilă de comunicare cu cetățeanul integrată și cu majoritatea rețelelor sociale cât și de a optimiza și monitoriza toate procesele interne prin implementarea de soluții Open-Source (gratuite) de Business Intelligence. Avem în calcul și locații din câteva zone, unde să putem amplasa la diferite intervale săptămânale sau lunare, în funcție de nevoi, tomberoane specifice pentru diferite categorii de deșeuri, cât și câteva campanii de marketing pentru a stimula cetățenii să colecteze selectiv deșeurile și mai ales pentru a-i stimula să recicleze”, a mai spus directorul societății de gospodărire comunală.
Oficialul a mai precizat că se are în vedere diversificarea serviciilor, optimizarea proceselor pentru a putea exploata cât mai bine toată dotarea tehnică, care este de ultimă generație, astfel că poate ușura munca foarte mult și oferi performanță.
Primarul Ionel Robert Ștefan ne-a menționat că dorința dumnealui este de a atrage în echipa sa tineri specialiști cu experiență și în mediul privat care pot oferi soluții la problemele clasice din administrația publică. Este și cazul directorului Ștefan Tanasă, un tânăr de 33 de ani cu o experiență de peste 13 ani în mediul privat, fost antreprenor în domeniul IT, licențiat în științe economice și cu studii în domeniul ingineriei în limbi străine.