Proiecte sociale și educaționale, în orașul Pantelimon
Măsura faptelor unui primar sunt realizările sale. Acestea sunt „urmele” pe care el le lasă în urma trecerii sale vremelnice prin funcția în care a fost învestit de semenii săi, concetățenii așezării pe care o păstorește. Iar „urmele” bune care au adus bunăstarea comunității vor dăinui în timp, spre amintirea celui care le-a întipărit în memoria oamenilor. Aceasta este, cred eu, cea mai mare mulțumire pentru un edil care se dedică, fără a pregeta, mersului înainte al localității pe care a condus-o.
În scurta, dar intensa mea activitate la Jurnalul de Ilfov, am cunoscut astfel de oameni, care-și dau sufletul pentru mai-binele celor de lângă el. Unul dintre ei este primarul orașului Pantelimon, Marian Ivan. Fără doar și poate, mulți vor contesta această afirmație a mea, așa cum contestă întreaga activitate a primarului. Noroiul aruncat de cârcotașii „de meserie”, de veșnic nemulțumiții, orice le-ai face, „cetățeni plătitori de impozite”, este crucea pe care oricare primar trebuie s-o poarte cu stoicism. Eu, unul, cred că tot acest venin este împroșcat, atunci când nu urmărește scopuri discutabile, uneori, și din neștiință. Pentru că puțini cunosc cu ce „se mănâncă” „meseria ” de primar, ce obstacole întâmpină acesta, financiare, legislative, sociale etc., în activitatea sa. Primarul este perceput de acei oameni despre care vă vorbeam ca omul care trebuie să rezolve totul, iar dacă obstacolele îl copleșesec este catalogat, cu o satisfacție greu de înțeles, drept incompetent. O ștampilă pusă cu ușurință pe fruntea unui om care, poate, uneori, nu doarme nopțile din cauza problemelor nerezolvate care îl bântuie. Ei i se adaugă un alt stigmat, devenit un slogan național: „Toți primarii fură!”.
„Eu știu ce înseamnă să fii amărât!”
Am făcut această introducere pentru că eu vreau să cred că primarul din Pantelimon face parte din acea categorie de edili cărora le pasă de soarta localității pe care o conduc. Nu un primar din tagma celor care vin la primărie cu un singur țel: să-și satisfacă propriile interese. Proiectele duse la îndeplinire în ultimii 3 ani și jumătate și cele de viitor m-au convins, și sper să nu mă înșel, că Marian Ivan este dedicat binelui comunității. Un argument în acest sens este și aplecarea lui către cetățenii orașului aparținând categoriilor celor mai defavorizate. Adică, asupra oamenilor cărora soarta nu le-a surâs, iar vremurile strîmbe pe care le trăim i-au copleșit de greutăți. Cei care trăiesc sub povara unui trai plin de lipsuri și de nevoi. „Eu știu ce înseamnă să fii amărât! La 14 ani, mâncarea mea de bază erau cartofii prăjiți cu mujdei și salată de roșii. Munceam la fermă (IAS – n.r.), noaptea, când mutam aripile de ploaie pentru irigații, iar ziua culegeam la piersici! Și acum, e foarte multă lume amărâtă! Nu e nicio rușine. Dar trebuie să ne ajutăm între noi!”, ne‑a povestit primarul.
After-school pentru 60 de copii cu posibilități materiale reduse
Și pentru că aceste amintiri din copilărie îl urmăresc încă, primarul și-a propus să se aplece, mai ales, asupra copiilor provenind din familii cu posibilïtăți materiale reduse. El își dorește ca aceștia să-și depășească condiția, mai ales prin educație. Pentru că primarul știe că un om bine pregătit are infinit mai multe șanse să reușească în viață și să prospere. De aceea, aproape toate proiectele sociale inițiate de el au ca beneficiari acești copii. Și nu sunt deloc puține! Atât cât ne permite spațiul editorial, vă vom prezenta câteva dintre ele, așa cum ni le-a descris edilul din Pantelimon.
Unul dintre proiectele subvenționate de bugetul local este cel denumit „Lumea Copiilor” și privește activitatea de after-school, care se desfășoară în cadrul școlii nr. 1, din Pantelimon. El se adresează, așa cum arătam, elevilor provenind din familii defavorizate. Numărul copiilor incluși în acest proiect a crescut, an de an. Dacă, la început, erau doar 20 de elevi, în prezent, numărul acestora a crescut la 60. Despre această inițiativă ne-a vorbit primarul Marian Ivan: „Cei 60 de elevi incluși în acest proiect primesc, zilnic, o masă caldă. Anul acesta, la sfârșitul lunii ianuarie, în cadrul colaborării pe care autoritățile locale o au cu Agenția Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și firma Cristim, copiii au primit o sacoșă cu produse din carne și dulciuri și câte un hanorac, de la Cristim.
Suc natural și sandvișuri, pentru prichindeii de la grădiniță
Dar lucrurile nu se opresc aici. Consiliul local a mai aprobat două proiecte sociale, în Pantelimon, care au demarat pe 1 februarie. Prin primul proiect, cei 485 de copii din grădinița orașului vor primi, zilnic, 150 ml de suc natural din fructe. Sucul este preparat proaspăt, pe loc, în bucătăria grădiniței, din fructe de sezon, portocale, banane etc. Așa numitul „fresh”. Prin celălalt proiect, fiecare copil din cele patru grupe cu program redus, de patru ore, va primi câte un sandviș, la gustarea de la ora 10. „Vorbim aici de aproximativ 120 de copii care vor beneficia de acest program. Sendvișurile sunt, într‑o zi cu salam de Sibiu și cașcaval, în altă zi cu piept de pui la grătar, apoi cu șnițel de pui sau cu șuncă de Praga și cașcaval. Exclus mezelurile procesate, cum ar fi parizerul, sau salamuri de calitate inferioară. Și aceste sandvișuri sunt preparate pe loc, în bucătăria grădiniței, de către angajații firmei de catering care se ocupă cu prepararea mâncării pentru copii. Cu această ocazie, vreau să subliniez și faptul că firma de catering nu aduce mâncarea la grădiniță, ci o prepară în bucătăria acesteia!”, ne-a precizat primarul Marian Ivan. În luna aprilie, primarul mai are pregătită o surpriză pentru elevii silitori ai Pantelimonului. Astfel, în cadrul proiectului „10 de 10”, în săptămâna în care se va desfășura programul „Școala Altfel”, primăria va organiza o tabără de o săptămână pentru cei 25 de elevi care au luat 10 note de 10, în primul semestru.
Campioni la proiecte educaționale
Ajunși aici, trebuie să vă povestesc și de numărul mare de proiecte educaționale desfășurate, de-a lungul ultimilor ani, în orașul Pantelimon, cu sprijinul nemijlocit al Primăriei și al Consiliului local, cum ar fi „10 de 10”, Școala de Vară „Recreația Mare”, „Elevi performanți-elevi premiați ” – Tabăra de vară „Cireșarii”, sau cel despre care v-am vorbit After-School „Lumea Copiilor”.
Multe dintre aceste proiecte au devenit deja tradiție, dar și modele pentru alte localități ilfovene, cum ar fi Școala de Vară „Recreația Mare”, care va ajunge, în acest an, la cea de-a șasea ediție. Astfel, în 2016, numărul copiilor care vor participa la școala de Vară a fost dublat, față de anul trecut, ajungând la 120. De fapt, ce este acest proiect? Pentru cei care nu știu, să le ascultăm pe prof. Corina Păun, directorul Școlii nr. 1, din Pantelimon și prof. Doinița Cîntă-Bine, coordonatorul acestuia, două cadre didactice fără de care aceste proiecte n-ar fi prins viață niciodată. „Proiectul se adresează copiilor cu nevoi remediale, așa cum le numim noi. Mai exact, există familii care nu au posibilitatea să le ofere copiilor condițiile materiale pentru ca ei să se prezinte la școală. Ei sunt copii care trebuie, neapărat, sprijiniți. În cadrul programului au loc activități atât didactice, în prima parte a zilei, cât și activități recreative, de destindere, cum ar fi excursii, vizite la muzee sau la obiective istorice, tabere. Activitățile didactice se desfășoară într-o altă manieră decât cea de la orele de curs. Ele sunt centrate pe elevi, folosind metode care să îi atragă către școală, care să le stimuleze dorința de a învăța, de a cunoaște, cum ar fi jocul didactic. Încercăm astfel să reducem abandonul școlar și să ridicăm nivelul de pregătire al elevilor noștri”, ne-a precizat prof. Doinița Cîntă-Bine. „Iar în vară”, adaugă prof. Corina Păun, „în cadrul proiectului Tabăra de Vară „Cireșarii”, pregătim două tabere de limbi străine, care se vor desfășura în Bucovina și în Brașov, în care vor merge 80 de elevi cu rezultate deosebite la învațătură, concursuri și olimpiade școlare. Dorim prin acest proiect să atragem cât mai mulți elevi în sfera performanței!”
Părinții, înapoi, la școală!
În anul 2016, inimoasele profesoare pregătesc două noi proiecte educaționale sprijinite de Primărie și Consiliul local. Unul dintre acestea, numit „Viitorul sunt EU”, are în vederea înființarea unor cluburi pentru elevi. El se adresează unui grup țintă de 60 de elevi și urmărește „promovarea valorilor tradiționale, cultural artistice și tehnice la elevi care manifestă înclinații”. Vor fi înființate cluburi, în care elevii vor putea realiza împletituri din sfoară, cusături tradiționale, obiecte din lut, obiecte origami, creații handmade, aranjamente florale tip Ikebana, bijuterii, lucrări de artă plastică, vor parctica diferite sporturi și vor juca teatru, în cadrul clubului de specialitate.
Cel de-al doilea proiect este, de data aceasta, adresat… părinților. El se numește, sugestiv, „Arta de a fi părinte – Școala părinților”. Proiectul își propune un țel pe cât de ambițios, pe atât de delicat: „cooptarea părinților în actul educațional, prin colaborare și comunicare în vederea diminuării abandonului și insuccesului școlar”, cum precizează inițiatorii. El se adresează unui grup-țintă de 10 părinți și 10 elevi și presupune sesiuni de informare menite să-i responsabilizeze pe aceștia cu privire la riscul de abandon școlar. Totodată, se are în vedere identificarea riscurilor care conduc la insucces școlar și ameliorarea acestora prim măsuri concrete, formarea unor comportamente alimentare sănătoase și conștientizarea de către părinți și elevi a rolului alimentației în dezvoltarea armonioasă a copilului, precum și îmbunătățirea comunicării părinte-copil, în vederea creșterii performanțelor școlare ale elevilor, în cele zece luni de derulare a proiectului.
Ei bine, punem punct, deocamdată, descrierii acestor proiecte, din cauza puținului spațiu editorial, cu regretul că nu v-am vorbit decât despre o parte dintre ele. Ele sunt mult mai multe și sunt semnale că ele se vor mai înmulți, în continuare. Dar, vă promitem că vom reveni, în curând. Nu de alta, dar merită pe deplin!