Comisia Europeană a prezentat, săptămâna trecută, noi instrumente pentru a face mai puțin vulnerabil la fraude sistemul privind taxa pe valoarea adăugată (TVA) al UE și pentru a elimina lacunele care pot conduce la fraudă pe scară largă în domeniul TVA, se arată într-un comunicat al forului comunitar.

Noile norme au scopul de a instaura un climat de încredere între statele membre, astfel încât acestea să poată face schimb de informații, și de a stimula cooperarea între autoritățile fiscale naționale și autoritățile de aplicare a legii.

Pierderi de peste 50 de miliarde de euro

duce la o pierdere de venituri de peste 50 miliarde de euro pe an pentru statele membre ale UE — bani care ar trebui să se îndrepte către investiții publice în spitale, școli și drumuri. Dezvăluirile din Paradise Papers au arătat din nou modul în care persoane și societăți înstărite folosesc mecanisme de evitare a obligațiilor fiscale, pentru a eluda normele în materie de TVA ale UE în vederea evitării plății impozitelor care le revin în mod echitabil. Rapoarte recente sugerează, de asemenea, că mecanismele de fraudă în domeniul TVA pot fi utilizate pentru a finanța organizații criminale, inclusiv teroriști, conform comunicatului.

Sistem informațional european, online

Propunerile ar consolida cooperarea între statele membre, permițându-le să combată mai rapid și mai eficient frauda în domeniul TVA, chiar și în cazul fraudei care are loc în mediul online. Împreună, propunerile ar oferi un impuls major capacității de a urmări și de a stopa autorii fraudelor și infractorii care sustrag venituri fiscale pentru propriul câștig.

Măsurile-cheie din această legislație includ: consolidarea cooperării între statele membrei Frauda în domeniul TVA poate avea loc în câteva minute, prin urmare, statele membre trebuie să dispună de instrumentele necesare pentru a acționa cât mai repede cu putință. Propunerea prevede instituirea unui sistem online de schimb de informații în cadrul „Eurofisc”, rețeaua existentă a UE de experți în domeniul antifraudă. Sistemul ar permite statelor membre să prelucreze, să analizeze și să verifice date referitoare la activitățile transfrontaliere, pentru a se asigura că riscul poate fi evaluat în modul cel mai rapid și mai exact posibil.

Pentru a spori capacitatea statelor membre de a controla aprovizionarea transfrontalieră, ar fi introduse audituri comune, la care participă funcționari din două sau mai multe autorități fiscale naționale în scopul combaterii fraudei, în special în sectorul comerțului electronic. Noi competențe ar fi, de asemenea, acordate Eurofisc pentru a coordona anchetele transfrontaliere.

Aceste propuneri legislative vor fi transmise Parlamentului European pentru consultare și Consiliului pentru adoptare.

Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.381