Peste 80 de cadre didactice  din județul Ilfov, cât și din țară, s-au întâlnit, pe 30 și 31 ianuarie la Centrul Cultural Buftea, la a treia ediție a conferinței ”Împreună împotriva violenței”, marcând astfel și Ziua Internațională a non-violenței, o temă de actualitate ce tratează un fenomen din ce în ce mai răspândit, atât acasă, cât și în comunitate și în școală.

 

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 388, ediția print

Deși expunerea la violență poate avea con­secințe serioase asupra copiilor, ei pot trece peste efecte mai ușor dacă anumiți factori sunt prezenți în viața lor. Un copil care crește înconjurat de un mediu propice din punct de vedere emoțional-afectiv din partea unor adulți care cunosc efectele violenței și știu să ofere stabilitate și liniște are șanse ­mari să crească frumos și să fie un adult fericit. Școlile pot oferi copiilor o șansă de a scăpa de violență, de a-și recăpăta propria independență și încredere în sine. ”În acest context, am început, acum trei ani, să organizăm un eveniment care anul acesta este mult mai amplu, fiind la nivel județean, cu participare națională și implică copiii. Sperăm ca la finele celor două zile să plecăm cu sufletele mai împăcate că în momentul în care ne vom întâlni, la catedră, în școală, cu un act de violență, să știm să îl gestionăm mult mai bine decât l-am gestionat până acum. Ne dorim un schimb de experiență. Nu ne-am confruntat cu acte de violență în școală, dar este bine să prevenim”, ne-a declarat prof. Doinița Marin, directorul Școlii Gimnaziale nr. 3, Buftea.

O temă de actualitate

Evenimentul a fost organizat de Școala Gimnazială nr. 3 Buftea, cu sprijinul Primăriei Orașului Buftea, al Centrului Cultural Buftea, Poliției Ora­șului Buftea, Parohiei Bucoveni, Buftea, cu participarea Casei Corpului Didactic Ilfov, CJRAE Ilfov, cu avizul Inspectoratului Școlar Județean Ilfov. Cadrele didactice au avut ocazia să dezbată tema propusă și să identifice modul în care pot fi prevenite atitudinile violente. Conferința a avut și o componentă culturală: copiii din județul Ilfov și din țară au fost cooptați să participe la un proiect care a presupus realizarea unor lucrări cu tema conferinței. Lucrările au fost jurizate de participanții la eveniment prin intermediul unui chestionar. Copiii din Ilfov, dar și din Arad, Reșița, Prahova, Dâmbovița, din învă­țământ preșcolar, primar, gimnazial, au trimis 142 de lucrări, colaje și desene, iar elevii de liceu au putut face prezentări power point și videoclipuri. S-au acordat 100 de diplome. Inspectorul Școlar Ge­neral, prof. Florentina Ecaterina Costea, a declarat că tema abordată este, din păcate, o temă de actualitate, dar, ”din fericire, printr-o colaborare a noastră a tuturor, sunt sigură că putem ține sub control acest aspect al violenței, fie că este în mediul școlar, fie că este în societate. Violența, în general, este considerată un fenomen complex pe care nu îl putem ignora. Școala, pe de altă parte, este locul în care copilul vine să învețe, să se instruiască, dar în același timp este locul în care elevul vine să relaționeze și uneori în această structură mai apar și elemente de violență. M-am bucurat să constat numărul atât de mare de participanți, fie direcți, fie indirecți. Înseamnă că preocupă pe foarte multă lume și sunt sigură că împreună putem găsi remedii, dacă nu soluții să eradicăm cu totul violența”. Prof. dr. Constantin Trăistaru, aflat pentru a doua oară la evenimentul organizat de Școala Gimnazială nr. 3, din Buftea, a subliniat importanța implicării comunității și a instituțiilor statului în prevenirea actelor de violență. ”Fiecare poate face la școala lui, în clasă, câte puțin. Numai să dorim. Să ne implicăm și să devenim proactivi, să nu rămânem la constatări. Sper să fie mai bine, iar copiii să aibă un climat cât mai sigur în școală, unde ne revine direct responsabilitatea, dar și în afara acesteia, unde responsabilitatea revine partenerilor noștri. Să prevenim să se întâmple acte de violență, este cel mai important lucru”, a spus profesorul. Inspectorul școlar Rada Dumitru a propus o temă de reflecție corelată cu tema violenței școlare, intitulată ”Școală cu sau fără reguli”. I-a invitat pe profesori să reflecteze, indiferent de poziția în comunitatea educațională, cum ar trebui să arate o școală pentru a-și merita cu adevărat numele de instituție a educației. Să fie ea o școală cu reguli negociate acceptate și puse în practică respectate de toată lumea? Să fie un loc în care regula să poată fi sau nu aleasă, să fie un loc în care cu adevărat normele să structureze o atmosferă corect așezată și în acord cu ea să așteptăm rezultate educaționale deosebite?” Viceprimarul orașului Buftea, Alexandru Vaida, care este și profesor de fizică, a menționat că copilul are intrinsec în el aceste sentimente de violență. El trebuie învățat să crească peste acest nivel. ”Copiii trebuie învățați să își asume și să respecte regulile. Copilul trebuie să fie pedepsit atunci când greșește, recompensat când a făcut un lucru bun, dar el, pentru a-și asuma greșeala sau să accepte o recompensă, trebuie să înțeleagă. Cel mai important lucru este să îi învățăm pe oameni, de când sunt copii, regulile vieții sociale.

Prevenție și atitudine  

Inspectorul școlar prof. drd. Nicoleta Stănică a subliniat că marea artă a profesorului este de a construi copilul, de a-l învăța să își asume valori. ”O școală foarte bună este cea care știe să construiască copii cu valori asumate. Nu toată lumea poate face o anumită meserie de performanță. Important este ce om dă școala pentru societate. Mi se pare foarte important și acesta este locul și rostul nostru în clasă. La fel de important ca prevenția, negocierea de conflicte, mi se pare atitudinea. Nu putem să trecem pe lângă un act de violență.  Este ca și cum ar fi părtași la acel act”, a spus pedagogul. Inspectorul de învăță­mânt preșcolar prof. Gina Vasiliu a semnalat că violența apare încă din mediul preșcolarilor, unde se manifestă prin lovituri, îmbrânceli, luarea bunului care aparține altui copil. ”Până la trei ani, copiii nu conștientizează, o fac din joacă. Dacă mai târziu se repetă, educatoarea trebuie să își ridice un semn de întrebare,  apoi cu calm și blândețe, cu mijloace didactice specifice să intervină. Educația nu se realizează însă numai la grădiniță. Mediul în care copilul este modelat este foarte important pentru viață”, a spus inspectorul. Agent principal Cătălin Banu, din cadrul Poliției orașului Buftea, a atras atenția că violența în școli și mai ales în societate este o problemă de actualitate cu care polițiștii se confruntă și știu foarte bine ce înseamnă. Agentul a  atras atenția însă că  părinții trebuie să țină cont de faptul că și minorii răspund penal, de la vârsta de 14 ani, până la 16 ani, dacă se constată că au avut discernământ, iar dacă nu au avut discernământ vor merge în școli de detenție speciale. După împlinirea vârstei de 16 ani, minorii răspund penal ca și majorii, ca dovadă faptul că mulți minori sunt în penitenciare. Prof. Doinița Marin ne-a declarat la sfârșitul eve­nimentului: ”Nu am fi putut să realizăm acest eveniment fără sprijinul primăriei orașului Buftea și cel al primarului Gheorghe Pistol, având în vedere amploarea acestui proiect care s-a materalizat la nivel județean și în  țară.  Sunt foarte mul­țumită de participare, consider că ne-am atins obiectivele. Copiii au primit diplome și cupe. Miercuri au fost jurizate lucrările. S-a ținut cont de chestionarele completate de de colegi. Am avut o participare directă de 83 de cadre didactice și participare indirectă 27, prin lucrări trimise pe tema non-violenței, care s-au dezbătut în plen.