@ Din ianuarie 2019, viitoarea Societate de Transport Bucureşti va opera pe 51 de trasee, cu autobuzul, între Bucureşti și Ilfov

Primăria Capitalei vrea să delege urgent către RATB, pe o perioadă de cel mult doi ani, serviciul de transport public care face legătura între București și localităţile din judeţul Ilfov, potrivit unui proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinţei CGMB din 23 august.

Articol apărut în nr. 416 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Potrivit publicației România Liberă, un studiu de oportunitate privind delegarea urgentă a serviciului de transport public de călători în regiunea București-Ilfov, realizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (ADITPBI), înfiinţată în urmă cu un an, arată că, până când vor fi asigurate toate condiţiile necesare pentru
implementarea Programului Integrat de Transport Public de Călători, este necesară încheierea unui contract de delegare a serviciului de transport. Potrivit studiului, care are la bază Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), 36 de companii private asigură transportul între Capitală și localităţile din judeţul Ilfov, pe baza licenţelor eliberate iniţial pentru perioada 2008-2011 și prelungite ulterior până în decembrie 2018, dar fără să fi fost încheiate contracte de servicii. Licenţele menţionează, însă, doar capetele de traseu, iar șoferii nu respectă un program de transport, se arată în studiu.
De asemenea, traseele nu sunt optimizate, orarul de circulaţie este dictat de cerere, întrucât șoferii așteaptă pasagerii să se îmbarce și să umple mașina, orele de funcţionare sunt limitate, mașinile sunt mici, vechi, nu sunt întreţinute, nu au aer condiţionat și încălzire, iar staţiile nu există, pentru că șoferii opresc la cererea călătorilor. „Serviciile se concentrează pe coridoarele majore de intrare în București, iar fiecare traseu conectează câteva localităţi din Ilfov, deseori doar un oraș sau o comună individuală, cu o staţie la marginea Bucureștiului. Un număr semnificativ de localităţi nu beneficiază de transport public. În cazul localităţilor mai mari, deși sunt deservite de transportul public, acestea nu asigură o distribuţie uniformă, fiind concentrat în lungul drumului principal care tranzitează localitatea”, se precizează în studiul de oportunitate. Delegarea serviciului se va face, astfel, către RATB (care este încă în prooces de reorganizare și transformare în societate pe acţiuni) pe o perioadă de maximum doi ani, urmând ca, din ianuarie 2019, ADITPBI să
înceapă procedura de contractare a unui operator intern regional pe o perioadă de 10 ani. Contractul va fi încheiat prin atribuire directă. „Contractul va acoperi serviciile actuale prestate cu autobuze, tramvaie și troleibuze pe teritoriul administrativ al Municipiul București și serviciile prestate cu autobuze pe o parte din traseele judeţului Ilfov, conform Programului interimar de transport public de călători (…), până la aplicarea Programului Integrat de Transport Public de Călători, ce va reprezenta obligaţia de serviciu public pentru operatori”, se arată în studiul de oportunitate al ADITPBI, citat de România Liberă.

46 de autobuze RATB pentru 17 linii preorășenești

RATB are în total 1.147 de autobuze, din care sunt scoase zilnic pe traseu 807. În ceea ce privește reţeaua de autobuze care circulă în judeţul Ilfov, la sfârșitul anului 2016, 46 de autobuze asigurau transportul pe 17 linii preorășenești pentru care s-au încheiat contracte între RATB și 12 localităţi (1 Decembrie, Bragadiru, Buftea, Chitila, Măgurele, Otopeni, Afumaţi, Domnești, Mogoșoaia, Clinceni, Popești-Leordeni, Chiajna). Studiul de oportunitate ce va fi supus votului consilierilor arată că, începând din luna ianuarie 2019, viitoarea Societate de Transport București va opera pe 51 de trasee cu autobuzul între București și Ilfov, urmând să fie luate și măsuri pentru implementarea sistemului integrat de e-ticketing și a unei oferte tarifare unitare.