Deşi în întreaga Europă Sandero este cel mai bine vândut model, fiind prezent pe mai toate şoselele unde se dă ora exactă în lumea auto: Germania, Franţa, Elveţia, urmat de MCV şi Duster, în România primul hatchback autohton stă foarte prost la capitolul popularitate, iar varianta de top a acestuia, Stepway, nu depăşeşte contra-performanţele versiunii de bază. Încă de la început trebuie ştiut că Stepway nu este decât o variantă de echipare, nu un model de sine stătător şi cu tot aspectul său de crossover, Stepway nu este decât un facelift reuşit al unei versiuni de oraş. Însă cum tonul face muzica, aşa şi Stepway arată diferit pentru că se adresează unei cliente-le diferite. Trist este că românii nu au învăţat nimic din pragmatismul europenilor, dovadă fiind apetenţa lor pentru Logan, în pofida unui model mult mai reuşit, Sandero.

MOTOR-TRANSMISIE-CONSUM

Dacia Sandero Stepway este echipat cu deja celebrul  1,5 dCi de 90 CP, cuplat la o transmise manuală în cinci trepte, combinaţie care poate fi întâlnită pe toată ga-ma Dacia. Astăzi, motorul este Euro V, având în dotarea de serie şi mult râvnitul filtru de particule, care nu reduce doar emisile nocive, dar reduce şi taxa de înmatricu-lare.

Una peste alta, nici motorizarea, nici transmisia nu aduc mari noutăţi în peisaj, aşa cum am mai spus fiind deja întâlnite pe întreaga gamă Dacia. Sandero Stepway 2 este oferit în doar două variante de motorizare: acest 1,5 dCi pe care l-am testat şi o unitate pe benzină, de 1,6 litri, şi 85 CP. Diferenţa dintre ele este mare, chiar şi dacă privim numai prin prisma preţului de achiziţie, unde dieselul este cel mai scump.

Consumul înregistrat de Stepway 2 este remarcabil. 620 kilometri cu un plin de motorină, iar la predarea maşinii, în rezervor mai erau 12 litri. Cifre care spun multe despre capacităţile maşinii, dar şi despre satisfacţia oferită clientelei acestui model. Aşadar, 38 de litri, cu aerul condiţionat pornit tot timpul, cu doi adulţi şi doi copii în habitaclu şi bagaje ca pentru un weekend la mare, rezultă un consum de 6,12 l/100 km, consum în trafic combinat.

Ca minusuri, aş remarca faptul că motorul devine zgomotos după trecerea pragului de 130 km/h, sau în turaţii ridicate, chiar dacă este un common-rail, motorizare renumită pentru silenţiozitatea sa, faţă de generaţia pompă-diuză. De asemenea, cutia de viteze este deseori imprecisă, dând senzaţia că „agaţă” la trecerea între vite-ze, însă dacă readucem în discuţie faptul că vorbim de o maşină low-cost, este un neajuns ce poate fi iertat.

DESIGN 

Sandero Stepway 2 nu aduce nicio schimbare la exterior faţă de versiunea anterioară, Este identic cu primul Stepway, inclusiv ornamentele care fac diferenţa dintre Stepway şi Sandero basic. Diferenţa intervine la interior, unde au apărut elemente de design împrumutate de la vărul îndepărtat al companiei, Nissan Juke (pentru cei care nu ştiu, Nissan este parte a Grupului Renault). Aşadar, mânerele portierelor pot fi comandate în argintiu, sau în cazul versiunii testate, într-un roşu aprins, la fel şi consola centrală şi spiţa inferioară a volanului. Stepway 2 vine cu un nou sistem audio, o nouă tapiţerie, de asemenea într-o combinaţie de roşu şi elemente decorative cu inscripţia Stepway pe praguri, în partea interioară. Într-un cuvânt, schimbarea vine numai la interior, care capătă un look mai dinamic şi mai tineresc. 

Sistemul audio are conectivitate USB, şi ­Blue­tooth, iar comenzile pot fi realizate de la volan, care are în partea infe­rioa­ră un sistem de comandă în stilul celor de-ja folosite de Peugeot şi Ford.

Revenind la exteriorul neschimbat al lui Stepway, acesta este totuşi cel mai reuşit din gama Dacia, imitând un crossover, inclusiv la garda la sol, care este mai ridica-tă cu aproape 3 centimetri faţă de un Sandero normal. Jantele de 15 inci, în dotare standard, întregesc aspectul mai agresiv al maşinii, alături de barele longitudinale amplasate pe plafonul maşinii, realizate dintr-un material argintiu, la fel ca protecţiile scut faţă-spate, sau mânerele celor patru portiere.

Minusurile de ordin stilistico-funcţional sunt: insonorizarea ca pentru clientela low-cost, oglinzile reglabile manual şi din interior, tehnologie apusă odată cu secolul trecut, antena radio, împrumutată de la Dacia 1310, deci la fel de lungă şi inestetică şi scaunele faţă, prea înalte şi incomode, fără ­vreun reglaj în afara celor două mai mult decât clasice: spătar şi apropiere/depărtare de pedale şi volan.

Portbagajul este foar­te încăpător, cu 190 de litri mai mic faţă de cel oferit de Logan, res­pectiv 320 de litri – valoarea fiind demnă însă de o compactă spaţioasă.

PREŢ DE ACHIZIŢIE

Dacia Sandero este cel mai spaţios model din segmentul mic, fiind totodată şi cel mai ieftin model echipat cu un un motor diesel de 90 CP în condiţiile unei liste de-cente de dotări. Prețul modelului testat este de 12.480 €  cu toate taxele incluse, cu cel puţin 1.000 € mai coborât decât cel al primului concurent din segment. Prin spa-ţiul şi dotările oferite, Sandero se dovedeşte a nu avea adversari serioşi în clasa sa, modelul putând fi comandat la un preţ începând cu 5.300 €, prin Programul “Rabla”. Este adevărat, Stepway 2 este mai elevat şi mai scump, însă chiar şi aşa, în această variantă, se dovedeşte a fi mai ieftin decât concurentele sale, chiar şi în echipări mai slabe.