Autobuze electrice pentru servicii publice de calitate
Cetățenii comunei Mogoșoaia au putut afla, în cadrul unor seminarii de promovare organizate de Primărie, la Școala Gimnazială Nr. 1 din localitate, informații detaliate despre prima linie de transport public cu emisii zero care, de anul acesta, va deveni funcțională pe ruta Chitila – Mogoșoaia – Băneasa.
Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.648
Comuna Mogoșoaia, în calitate de partener, și orașul Chitila, în calitate de beneficiar, au implementat proiectul “Linie de transport public cu emisii zero pe ruta Chitila – Mogoșoaia – Băneasa” (cod MySMIS 124200), proiect finanțat prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020. Obiectivul general al proiectului îl reprezintă dezvoltarea unui sistem de transport public ecologic, care să determine reducerea emisiilor de dioxid de carbon și îmbunătățirea accesibilității modurilor de transport prietenoase cu mediul, prin investiții destinate îmbunătățirii transportului public urban de călători, respectiv achiziția a 8 autobuze electrice pentru traseul Chitila – Mogoșoaia – Băneasa. Astfel, obiectivul specific este creșterea numărului de pasageri care utilizează transportul public de călători și încurajarea transportului modal către sistemele de transport public de călători.
Contractele de finanțare încheiate cu Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, în calitate de Autoritate de Management, și cu Agenția pentru Dezvoltare Regională București-Ilfov, în calitate de Organism Intermediar, sunt în valoare de 32.255.505,74 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile este de 27.023.060,71 lei, după cum urmează: 22.059.641,38 lei – cofinanțarea din Fondul European de Dezvoltare Regională și 4.963.419,33 lei contribuția de la Bugetul de Stat.
27 de stații pe traseu și emisii zero
Reprezentanții Primăriei Mogoșoaia ne-au precizat că linia de transport public cu emisii zero va deveni funcțională începând cu prima parte a acestui an și va avea 27 de stații, pe traseul cuprins între Băneasa și Chitila: Complexul Comercial Băneasa, Drumul Mătăsii, Institutul Meteorologic, Aleea Privighetorilor, Șos. București – Ploiești 107, Pasaj CFR Otopeni, Pasaj Otopeni, Otopeni – Drumul Gării, Otopeni DN1, Sat Odăi, Șos. Odăi 179, ICSIM, Ferma Odăi, ADP Sector 1, Cimitirul Străulești, Mogoșoaia – Str. Nadeș, Mogoșoaia – Fortului, Mogoșoaia – Basculei, Mogoșoaia – Mega Image, Mogoșoaia – Str. Martha Bibescu, Chitila – Pădurea Mogoșoaia, Chitila – Pădurea Islaz, Chitila – cimitir, Chitila – Str. Ion Olteanu, Chitila – Str. Dej, Chitila – Libertății, Chitila – Pasaj CFR Chitila.
Specificațiile și dotările autobuzelor electrice înglobează aspecte corelate direct cu îndeplinirea principiul egalității de șanse și tratament integrat la nivelul furnizării serviciilor publice de transport pentru călători care să permită persoanelor cu mobilitate redusă să se bucure și să își exercite în condiții de egalitate cu ceilalți, toate drepturile și libertățile fundamentale ale omului.
Dotări moderne, de nivel european, inclusiv pentru persoanele cu mobilitate redusă
Potrivit lui Daniel Dobre, City Manager al comunei Mogoșoaia, cele 8 autobuze care vor circula pe traseul cuprins între Complexul Băneasa și Chitila vor avea o capacitate medie de 90 de locuri, repartizate pe scaune și în picioare, dintre care minim 27 locuri pe scaune. Costurile pentru transport vor fi similare cu cele ale oricărei linii de transport regionale pentru zona București-Ilfov. De asemenea, autobuzele au minim 4 locuri amenajate pe podeaua complet coborâtă. Scaunele pentru călători sunt realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, proprietăți anti-graffiti, vopsea înglobată, anti-vandalism, cu tapițeria rezistentă la uzură, murdărie și acte de vandalism și este ușor lavabilă. În zona frontală este un perete de sprijin cu accesorii pentru asigurarea căruciorului (centura retractabilă pentru cărucioare simple și fixare în podea pentru cărucioarele electrice), iar pe peretele lateral există o bară de susținere cu rulou tapițat pentru persoanele cu mobilitate redusă (ex. cu orteze). În zona destinată persoanelor cu dizabilități este prevăzut un șezut rabatabil cu un spătar și centură retractabilă pentru persoanele care se deplasează cu cadru și spațiu pentru câinii care însoțesc persoanele nevăzătoare.
De remarcat și faptul că autobuzele sunt prevăzute cu dispozitiv care permite coborârea podelei atunci când se află oprite în stație (“kneeling”), cu scopul de a facilita accesul călătorilor, inclusiv al celor cu mobilitate redusă sau al celor aflați în scaun cu rotile. Fiecare autobuz este dotat cu o rampă de acces cu fotoliu rulant sau cărucior de copil, la ușa din mijloc, conform Regulamentului 107/2015 al Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU).
”Rampa pentru urcarea persoanelor cu mobilitate redusă este prevăzută la ușa din mijloc și are un mecanism simplu și fiabil, ușor și rapid de manevrat. Amplasamentul scaunelor va asigura locuri rezervate pentru persoanele cu nevoi speciale, bătrâni, invalizi, femei cu copii în brațe. În acest scop vor fi prevăzute minim patru locuri rezervate. Locurile special destinate acestor persoane vor fi marcate prin pictograme pe peretele alăturat. Materialele utilizate pentru amenajarea interiorului și platformei sunt ușor lavabile, rezistente la soluțiile utilizate pentru spălare și curățare. Autobuzele sunt dotate cu o instalație de supraveghere video la interior și la exterior și sunt echipate cu un sistem care comunică informațiile relevante în ceea ce privește călătoria în modul audio (de exemplu, anunțarea stației următoare etc.)”, ne-a mai spus Daniel Dobre, City Manager al comunei Mogoșoaia.