Începând de joia trecută, 11 iulie, și până pe 22 iulie 2024, absolvenţii claselor a VIII-a care au trecut de Evaluarea Naţională sunt, alături de părinți și profesorii diriginți, în plin proces de înscriere la liceu, repartizarea computerizată urmând să aibă loc pe data de 24 iulie. Mai exact, în perioada 11-22 iulie 2024, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, se desfăşoară etapa de completare a opţiunilor şi a fişelor de înscriere. Completarea opţiunilor pentru locurile speciale de romi şi pentru cei cu încadrare de cerinţe educaţionale speciale are loc pe 15 şi 16 iulie, iar pe 18 iulie este programată repartizarea pe aceste locuri şi comunicarea rezultatelor.

Articol, apărut în Jurnalul de Ilfov ediția print nr. 711

Ministerul Educaţiei a publicat săptămâna trecută ierarhia la nivelul judeţelor din ţară şi al municipiului Bucureşti a absolvenţilor claselor a ­VIII-a care participă la admiterea la liceu, pe site-ul admitere.edu.ro. Rata de promovare la Evaluarea Naţională, după rezolvarea contestaţiilor, a fost de 74,5%.

Potrivit ierarhiei mediilor obținute de candidați care provin din județul Ilfov, cea mai mare medie a fost 9,95 obținută de doi absolvenți de clasa a ­VIII-a – unul din Școala Gimnazială ”Prof. Ion Vișoiu”, din Chitila și unul de la Școala Gimnazială Nr. 1 din Buftea. Următoarele patru medii au fost 9,92, obținute de elevi de la Liceul Teoretic ”Horia Hulubei”, Măgurele, Școala Gimnazială Nr. 1, Buftea, Liceul Teoretic ”Ioan Petruș”, Otopeni și Școala Gimnazială ”Kids Club Militari”, Roșu – Chiajna.

Potrivit statisticii cu rezultate finale obținute de elevii din Ilfov, la Evaluarea Națională 2024, Școala Gimnazială nr. 3 Voluntari ocupă primul loc în topul școlilor publice, din mediul urban, cu un procent de 98,31% de medii peste 5. Din cei 60 de candidați înscriși aici, 59 au fost prezenți la examen și 58 au obținut medii peste 5. 16 elevi au obținut medii între 5 și 5,99, 15 – între 6 – 6,99, 9 – între 7 – 7,99, 10 candidați – între 8 și 8,99 și 8 candidați medii între 9 și 9,99. Locul 2 în mediul urban revine Școlii Gimnaziale Nr. 2, Buftea, unde din 73 de elevi înscriși, 68 au obținut medii peste 5, iar pentru mediul rural – primul loc este ocupat de Liceul Teoretic ”Traian Lalescu”, Brănești, cu 90% medii peste 5 pentru un total de 50 de candidați înscriși, iar la nivel de școală gimnazială, locul fruntaș este deținut de Școala Gimnazială Nr. 1, Afumați, cu 54 de candidați înscriși la EN, 48 dintre ei cu medii peste 5, iar 9 dintre aceștia cu medii între 9 și 9,99.

Număr mare de can­didați înscriși la examenul de Evaluare Națională s-a înregistrat la Liceul Teoretic ”Ioan Petruș”, Otopeni, res­pectiv 258 – iar procentul notelor peste 5 obținute de elevii de aici a fost 85,27% (35 de elevi au avut medii cuprinde între 9 și 9,99) sau Școala Gimnazială ”Anton Pann”, Voluntari – cu 264 de absolvenți de clasa a VIII-a înscriși la examenul de EN 2024. 71,92% dintre aceștia au obținut medii peste 5, iar 39 de elevi au obținut medii între 9 și 9,99.

Al doilea an consecutiv în care media claselor gimnaziale NU mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu

Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare sumativă externă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Media de admitere, calculată pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, constituie criteriu pentru admiterea în învățământul liceal!

Primul criteriu de departajare pentru medii egale este, în acest an, media de gimnaziu! După acesta – nota obţinută la Limba și literatura română, la EN, nota obţinută la Matematică, la EN; nota obţinută la proba de Limbă maternă din cadrul EN, respectiv nota de la proba de verificare a cunoștinţelor de Limbă maternă. Anul trecut, media claselor V-VIII a fost ultimul criteriu de departajare pentru candidații cu medii egale.

Pentru completarea fișei de admitere la liceu 2024, primul pas recomandat elevilor este ca mai întâi să analizeze cu atenție toate opțiunile, ținând cont de liceele care se potrivesc cu aptitudinile, valorile, interesele și pasiunile lor. Apoi, să le ierarhizeze în ordinea preferințelor, chiar dacă, la acest moment, media obținută la EN nu ar permite – ca certitudine –  admiterea la respectivele liceele. Se recomandă, de exemplu, să fie alese variante care au o medie până la un punct peste media obținută. Nu trebuie completată o opțiune nedorită înaintea unei opțiuni dorite! La următorul pas se recomandă verificarea poziției elevului în ierarhia județeană și realizarea unei comparații cu numărul de locuri disponibile pentru opțiunile de pe listă. Se poate compara ierarhia acestui an cu cele din anii precedenți. Se completează un număr mare de opțiuni, ținând cont de media de admitere a elevului și poziția în ierarhie. Se recomandă a fi alese variante care au o medie cu cel puțin 2 puncte sub media elevului. Cu cât poziția în ierarhie e mai jos, cu atât numărul de opțiuni trebuie să fie mai mare! Se verifică cu atenție corespondența codurilor din ghidul de admitere cu opțiunile exprimate. Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită!