Consiliere pe bani europeni
După trei ani, proiectul strategic ”Monitorizarea inserţiei absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic pe piaţa muncii”, printre ai cărui beneficiari s-a numărat și Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, a ajuns la final. Proiectul, cu o valoare totală de 15.639.080 lei, a fost cofinanțat din fonduri europene prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU).
Scopul proiectului a fost gestionarea informaţiilor privind absolvenţii de învăţământ profesional şi tehnic. Pentru aceasta a fost constituită o bază de date performantă, care urmează să fie actualizată în permanență. Această bază de date va oferi informații cu privire la dimensiunea și calitatea inserției profesionale a absolvenților, precum și a ratei de continuare a studiilor. Totodată se urmărește și calitatea calificării absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic la locul de muncă, dar şi a nivelul de satisfacţie faţă de ocupaţia practicată. De asemenea, a fost elaborat un ghid de consiliere profesională pentru absolvenții din anii terminali, în variantă tipărită și electronică. Au fost distribuite peste 1.000 de exemplare în aproape 100 de unități de învățământ. În perioada desfășurării proiectului au fost consiliați 15.238 de tineri în acest proces fiind implicați 43 de experţi pe termen lung şi 187 de experţi pe termen scurt și 91 de operatori de interviu. S-au aplicat 17.750 de chestionare, s-au pregătit materiale promoţionale, s-au făcut sute de fotografii şi înregistrări video.
“Este nevoie de consilierea acestor elevi, deoarece datele sunt îngrijorătoare. Inserţia lor pe piaţa muncii este la un nivel sub 15-20%, aşadar, ce facem cu aceşti copii? Este o chestiune care trebuie să ne preocupe şi să facem orientări ale planurilor de şcolarizare în funcţie de necesarul pieţei de forţă de muncă. Trebuie să ne orientăm spre realităţi”, a spus inspectorul şcolar general al judeţului Ilfov, Ion Cornaciu. „Punctul pe i” l-a pus Zoica Vlăduţ, director adjunct la Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic. Ea a afirmat că activitatea de consiliere şi educare este un punct slab în sistemul educaţional din România. „Nu numai elevii trebuie educaţi, ci şi părinţii acestora, care au un rol major în alegerea unei viitoare cariere. Ei trebuie să renunţe la prejudecăţi şi să înţeleagă că la fel de bine poate reuşi în viaţă un tâmplar sau un bucătar bine pregătit. Nu toată lumea face masterate şi doctorate, iar această mentalitate greşită, din păcate, am remarcat-o şi la unele cadre didactice. Am auzit, spre exemplu, ca mustrare, ceva de genul – dacă nu înveţi, ajungi la şcoala profesională! Şi la fel, angajatorii, care doresc numai absolvenţi de bacalaureat. Însă această diplomă este doar o certificare necesară continuării studiilor. Un tâmplar poate lucra bine şi fără bacalaureat. De aceea e nevoie de consiliere”, a declarat Zoica Vlăduţ.