La sediul Consiliului Judeţean Ilfov a avut loc o întâlnire între preşedintele CJ, Marian Petrache, şi reprezentanţi ai firmelor de transport din judeţ. Problema aceasta, a transportului de călători, a început să scoată tot mai multe scântei, şi este de abia la început.
Atitudinea neprietenoasă a primarului general al Capitalei, Sorin Oprescu, tendinţa sa de a domina relaţia cu ”perifericii” din Ilfov, precum şi sprijinul (bazat pe interese băneşti, dar şi politice) nemeritat acordat RATB, nu fac decât să tensioneze relaţiile autorităţilor din Bucureşti şi Ilfov.
Marian Petrache: ”Principala mea preocupare este ca cetăţenii din Ilfov să aibă servicii de transport de calitate, la nişte preţuri cât mai mici. Sunt copii care nu pot merge în Bucureşti la licee bune, pentru că părinţii nu-şi permit să la plătească transportul. Asociaţia de dezvoltare intercomunitară Bucureşti-Ilfov, conform legii, poate încredinţa unui operator, fără licitaţie, serviciul de transport, iar operatorul poate fi RATB… sau nu. La ora actuală se fac nişte jocuri, pe care nu vreau să le comentez, dar care vor ieşi la suprafaţă. Eu îmi doresc ca oamenii din judeţ să aibă la dispoziţie un transport bine pus la punct, coerent şi accesibil; dacă alţii nu vor asta şi vor să rămână situaţia de acum, să-mi spună şi mie. Am vorbit şi cu Sorin Oprescu, şi cu o parte din consilieri- trebuie odată să rupem pisica-n două. Nu este normal ca opt localităţi să bage bani în transportul cu RATB, adică aruncă bani într-o gaură neagră, în loc să-i folosească pentru dezvoltare locală.
Există două variante pentru transportul în Ilfov: prin Asociaţia de dezvoltare intercomunitară, cu RATB (dar doar dacă îşi recalculează costurile), sau cu transportatorii privaţi. Vom apela la acea variantă care va avea cele mai bune servicii, cu cele mai mici preţuri. 60.000 de oameni din Ilfov lucrează în Bucureşti, iar aceşti oameni bagă în conturile primăriilor Capitalei în jur de 300 milioane euro. De ce ar trebui să plătească două bilete sau două abonamente ilfoveanul care se duce la lucru în Bucureşti?
RATB nu are management performant, de aceea nu reuşesc să supravieţuiască singuri. Cum se face că dumneavoastră, privaţii, aveţi profit, iar ei sunt aproape de faliment? Această regie trebuie să funcţioneze în aceleaşi condiţii concurenţiale ca toţi ceilalţi transportatori. Dacă rezistă, bine, dacă nu…. I-am spus şi lui Oprescu: în cazul în care nu sunteţi capabili să asiguraţi serviciul ăsta, asumaţi-vă acest fapt, să ştie şi poporul din Ilfov realitatea. Să nu cadă vina pe mine, pentru că unii asta şi-ar dori. Nici primarii localităţilor nu au nicio vină, pentru că nu sunt deloc implicaţi în problema transportului. Dar oamenii i-au ales şi când treaba merge prost, ei se plâng primarilor, care iau cele mai multe şuturi.”
Traseele vor fi negociate cu transportatorii, şi cu primarii, când se va ajunge la acest punct. Decizia se va lua pentru şase ani, dar președintele CJI spune că aceasta nu poate fi luată aşa, pe picior, în necunoştinţă de cauză. Marian Petrache afirmă că presează tot timpul asupra Bucureştiului, pentru că problema transportului este arzătoare, și că dorește ca vara asta lucrurile să fie clarificate”.
Transportatorii privaţi vor concurenţă corectă cu RATB
Gabi Oţet, preşedinte al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România – COTAR, filiala Ilfov: ”Azi este valabilă Ordonanţa 21 privind înfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti; noi ne-am luptat să devină lege, şi avem Legea 8 din 2012, iar normele prevăd ca în termen de 180 de zile, până la încheierea programului actual de transport, la 31 decembrie 2013, să apară un regulament, prin care se va putea licita pentru transportul în judeţ şi RATB, alături de transportatorii privaţi. De altfel, din martie 2007, RATB nici nu mai trebuia să fie regie, pentru că încalcă normele europene. Trebuia să se transforme în societate pe acţiuni, să nu mai primească ajutor de stat, deci să fie pe picior de egalitate cu ceilalţi transportatori. Noi putem merge la jumătate de preţ faţă de banii ceruţi de RATB de la autoritatea locală. RATB, fără subvenţia de la stat, într-o lună este în faliment.
Am văzut un proiect care prevede ca de la Piaţa Presei Libere, să fie un singur transportator pentru toate comunele din stânga şi dreapta DN 1. Aşa ceva este inacceptabil, pentru că ar scoate de pe piaţă transportatori care au făcut investiţii serioase în maşini noi. Am cerut Consiliului Judeţean ca actualul program de transport să fie prelungit cu şase ani, cu obligativitatea noastră, a transportatorilor privaţi, ca în maximum 12 luni să introducem autobuze urbane pe toate traseele. Vrem să punem pe trasee aceste autobuze – o parte au fost achiziţionate, o parte urmează să fie cumpărate – dar cineva ne tot pune talpă. Cerinţa noastră este ca traseele să fie scoase la licitaţie, şi să participăm toţi în mod egal, inclusiv RATB. Acum, RATB cere un preţ de 8 lei pe kilometru, plus TVA. Vă demonstrez că noi, patronatul, mergem la jumătate faţă de acest preţ. În plus, contractele pe care RATB le are cu unele primării sunt ilegale, pentru că intră în Ilfov pe licenţele noastre de transport. Noi putem intra pe traseele RATB? Desigur că nu, aşa că nici ei nu ar trebuie să intre pe licenţele noastre”.