Ședinţă la Prefectura Ilfov
Şefii serviciilor deconcentrate din judeţul Ilfov, primarii sau viceprimarii localităţilor, au fost convocaţi miercuri 25 septembrie la Prefectură pentru o analiză înaintea instalării vremii reci cu ploi şi zăpezi. Au lipsit, din păcate, şefii de la CNADNR şi drumurile judeţene.
Nu sunt reproşuri, sunt proceduri
În deschiderea şedinţei, prefectul Speranţa Cliseru a reamintit asistenţei câteva noţiuni pe care le putem caracteriza ca fiind, de fapt, de bun simţ şi de lucru în echipă. „Doresc ca împreună, înainte de apariţia fenomenelor meteo şi de activarea comandamentelor de urgenţă, să facem împreună o evaluare şi un plan de lucru pentru sezonul rece la o întâlnire viitoare. Cred că este normal ca, la plecarea din localitate pentru perioade mai mari, primarii să anunţe şi la prefectură că nu sunt disponibili şi că, în locul lor, există o persoană responsabilă care poate fi contactată atunci când se întâmplă ceva. Şi eu spun ministrului atunci când plec, nu fac reproşuri, sunt doar proceduri de lucru. Pe de altă parte, nu are rost să aşteptăm să vină vremea rece şi să stăm la coadă la sare sau la nisip. Să luăm lucrurile din faşă şi să ne pregătim”, a îndemnat asistenţa prefectul Speranţa Cliseru.
Verificaţi materialele şi echipamentele!
Locotenent-colonelul Irinel Precup, comandantul adjunct al ISU Ilfov a făcut apel către primari în legătură cu înfiinţarea comitetului local de urgenţă. „Faceţi şedinţă, creaţi comitetul şi informaţi-ne şi pe noi că aţi făcut acest lucru. Materialele şi echipamentele sunt lucrurile cele mai importante de verificat şi, de asemenea, anunţaţi-ne. Toate situaţiile de urgenţă sunt sub coordonarea mea şi eu vă pot trimite ajutoare. Aveţi ordinul ministrului nr. 736 care vă permite instituirea permanenţei la primării. În momentul în care apare avertizarea meteo, puneţi în aplicare acest ordin. Nu trebuie să aşteptaţi să vi se spună. Vă rog să citiţi documentele puse la dispoziţie în mape şi pregătiţi câteva persoane care să ştie ce să facă într-o situaţie critică. Vă rog să lucrăm direct, să ne informăm reciproc. Am cerut o situaţie cu utilajele de care dispune fiecare primărie şi, din nefericire, am primit doar 6 răspunsuri. Vă rog să-mi trimiteţi până în data de 5 octombrie situaţia cu toate utilajele pe care le puteţi folosi ”, a mai adăugat Irinel Precup.
S-a creat funcţia de „agent de inundaţii”
De la SGA, Sistemul de Gospodărire a Apelor, directorul Alexandru Popescu a spus că manualul vechi al primarului din 2005 a fost modificat în 2013, prin ordinul 330 comun al Ministerului Mediului, al Administraţiei şi Internelor şi Ministerului Dezvoltării şi a apărut ca urmare a Directivei europene 60 în evaluarea şi gestionarea riscurilor la inundaţii. Cel mai important element din „Manualul primarului pentru managementul situaţiilor de urgenţă în caz de inundaţii sau secetă hidrologică” este crearea funcţiei de agent de inundaţii la fiecare unitate administrativ-teritorială.
Planul de Apărare Împotriva Inundaţiilor la nivelul localităţilor ilfovene
În continuarea discursului său, directorul SGA, Alexandru Popescu a vorbit despre Comitetele locale pentru situaţii de urgenţă care, potrivit legilor în vigoare, trebuie ca prin agentul de inundaţii şi cu asistenţa tehnică a unităţilor de gospodărire a apelor, să întocmească planurile de apărare împotriva inundaţiilor, gheţurilor şi poluărilor accidentale pe cursurile de apă. Alexandru Popescu a precizat că, în conformitate cu adresa Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, Planurile de apărare ale Comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă trebuie finalizate până la data de 30 septembrie 2013. Motivul acestei date limite este legat de elaborarea şi aprobarea noului plan judeţean pentru perioada 2014-2017.
Probleme şi propuneri din sală
Reprezentantul Veolia-Apele Române a asigurat asistenţa că ieşirea în caz de necesitate pe DN 1 este asigurată deja şi că este la dispoziţia celor care au nevoie de informaţii în legătură cu tot ce înseamnă evacuarea apelor.
Silviu Rusen, comisar şef la Inspectoratul de Poliţie Ilfov – Serviciul Poliţie Rutieră a amintit că pentru orice problemă (inclusiv a celor de pe ambulanţe) trebuie ca şi poliţia rutieră să fie informată pentru a oferi ajutor în oprirea sau devierea traficului. Comisarul şef a repus în discuţie şi traficul îngreunat de gropi de pe şoseaua de centură din zonele Ştefăneşti, Tunari, Berceni, Popeşti Leordeni.
Reprezentantul Inspectoratului în Construcţii a declarat că inundaţiile din anul 2005 au demonstrat că, în ciuda planurilor făcute, inundaţiile s-au produs altfel din cauza lipsei drenării apelor de ploaie. Inexistenţa drenării a dus la băltire iar aceste zone unde bălteşte apa de ploaie nu sunt prinse în planuri.
Primarul oraşului Buftea, Gheorghe Pistol a ridicat problema canalelor care aparţin de Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, canale care erau astupate şi nu se ştie ce s-a întâmplat până în prezent cu acestea. De asemenea, primarul a propus exerciţii de prevenţie în teritoriu.
Anghel Albu, primarul comunei Periş a adus în atenţia Prefecturii Ilfov problema râului Ialomiţa care desparte Perişul de Poenarii Burchi. Conform spuselor primarului, Ialomiţa a înaintat 100 de m către Periş îndepărtându-se de Poenarii Burchi, iar Apele Române nu au făcut nicio investiţie pe acest râu. Barajul RAPPS care alimenta Scroviştea este al doilea motiv de îngrijorare al primarului Anghel Albu, pentru că este lăsat de izbelişte şi RAPPS ar trebui să-l facă funcţional.
Răspundere versus conştiinţă liniştită
Este greu de crezut că va fi „ceva” care îi va împiedica pe primari să apere vieţile şi bunurile celor care i-au ales. Un singur aspect este sigur: nimeni din Ilfov nu doreşte să aibă parte de evenimente ca acelea care au avut loc recent în judeţul Galaţi. Totuşi, să nu trecem peste faptul că marea echipă ilfoveană de prevenire are în componenţă şi un alt factor important: cetăţeanul conştient că prin acţiuni nesăbuite poate provoca inundaţii chiar el.