Agenția Națională de Administrare Fiscală din Romania (ANAF) este în plin proces de reorganizare și modernizare. La acest nivel, regionalizarea a început să prindă viață. Prin urmare, au apărut deja primele Direcții Regionale ale Finanțelor Publice. Totodată, atribuțiile Gărzii Financiare, desființată pe 30 octombrie 2013, au fost preluate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF).

Despre toate aceste schim­bări și despre activitatea Administrației Județene a Finanțelor Publice Ilfov am stat de vorbă cu șeful acesteia, Marinel Nedeluț. Una dintre schimbările cu care se confruntă Fiscul ilfovean este așa-numita „migrare”. Aceasta constă în trecerea unui număr de mari contribuabili din Ilfov sub controlul și  directa administrare a DGAMC (Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili).

75 de firme „migrează” la DGAMC

„Vor pleca de sub administrarea noastră 75 de mari contribuabili, care aveau un grad de conformare foarte bun, de 85%. Asta înseamnă că aproximativ 580 de milioane de lei, suma declarată anul trecut de la acești mari contribuabili, se vor duce la DGAMC. Lor li se vor alătura și 45 de contribuabili mijlocii, cu 300 de milioane de lei, precum și 30 de mici contribuabili. Sub administrarea Fiscului ilfovean vor fi repartizați, la schimb, 36 de mari contribuabili”, ne informează șeful Fiscului ilfovean. Scopul urmărit de aceste „rocade” este acela de a avea un control mai bun asupra acestei categorii de plătitori de impozite. Dar, există și o problemă. Marea majoritate a firmelor care au poposit în „ograda” Fiscului ilfovean au probleme de insovabilitate și insolvență. De aceea, Marinel Nedeluț a creat un colectiv care se va ocupa, în mod special, de aceste probleme. „În aceste situații, nu vreau să ne scape nimic de la masa credală!”, spune Nedeluț.

O creștere la colectare de 12,60% în ultimul trimestru din 2013

Deși, conform spuselor lui Marinel Nedeluț, Administrația Finanțelor Publice Ilfov a funcționat la „cotă de avarie” din lipsă de personal, au fost înregistrate rezultate bune. Astfel, în trimestrul IV al anului trecut au fost colectate 841 de milioane de lei, o creștere de 12,10% față de cele 750 de milioane încaste în aceeași perioadă a anului 2012. „Toată activitatea o desfășurăm cu mai puțin de 50% din personalul de care am avea nevoie, pentru că o parte din angajați au fost preluați de Direcția Regională. Nu putem compara Ilfovul, care este al III-lea contribuabil la bugetul consolidat cu alte județe care colectează de zece ori mai puțin, dar au un număr dublu de angajați, comparativ cu județul nostru”, precizează directorul Nedeluț. Un alt succes îl reprezintă recuperarea, în 2013 a unor sume importante din unele „arierate certe”. Astfel, din 500 de milioane de lei reprezentând astfel de arierate, anul trecut, s-a ajuns la 454 de milioane de lei, ceea ce reprezintă o reducere importantă, de 46 de milioane. Și la capitolul arierate încasabile, de la 445 de milioane de lei, s-a ajuns la 371 de milioane. „Consider că aceste rezultate sunt foarte bune, pentru că avem un personal bun și competent”, subliniază Marinel Nedeluț. Cu toate acestea, există și nerealizări. Astfel, planul pe luna decembrie 2013 prevedea încasări de 310 milioane, dar s-au realizat doar 276 milioane brut, din cauza acelorași arierate. Dacă se scad și rambursările de TVA, în valoare de 10 milioane, se ajunge la un procent de colectare de 85%. 

Un IRS românesc

Aflăm de la Marinel Nedeluț și faptul că, începând cu 1 iulie 2014 Direcția Generală Antifraudă Fiscală va deveni pe deplin operațională. Ea va fi dotată cu mijloace de transport, armament și uniforme și se va ocupa de prevenire și depistarea fraudelor și evaziunii fiscale. Astfel, administrațiile județene vor fi degrevate de activitățile legate de dosarele cu plângeri penale care vor fi, în totalitate transmise către DGAF. Se dorește, prin această măsură, crearea unei instituții asemănătoare temutului IRS american.

Procedurile de înregistrare în scopuri de TVA, reduc evaziunea fiscală

Daniel Bogaciu este șeful Administrației Finanțelor Publice Voluntari și mâna dreaptă a lui Marian Nedeluț. Zona lui de competență este una dintre cele mai grele din județ, din punct de vedere fiscal, având în vedere că se întinde în nord-estul județului, de la Ciolpani până la Popești Leordeni. Bineînțeles, „zona de foc” o reprezintă orașul Voluntari și comuna Afumați. Aici au loc cele mai mult tentative de fraudă și evaziune fiscală, dar Daniel Bogaciu are acum un instrument eficace de combatere a acestor fraude. Este vorba de OMFP 2795/2011, reactualizat, privitor la procedurile de înregistrare în scopuri de TVA. „Acest ordin prevede condiții foarte stricte, care pot preveni înregistrarea de firme-fantomă, procedeu des folosit de cei care comiteau fraude la TVA, mai ales cei care făceau importuri de legume-fructe. Acum, cel ce se înregistrează trebuie să facă dovada că are un sediu social, un depozit, cameră frigorifică etc. El este supus unui control foarte minuțios și, în cazul în care nu îndeplinește toate condițiile, i se refuză înregistrarea. În acest mod, s-a ajuns ca nivelul fraudelor și evaziunilor fiscale să scadă semnificativ”, ne spune Daniel Bogaciu.

Semne bune anul are

În privința anului 2014, șeful Fiscului din Ilfov este mai optimist. Începând cu 1 februarie se vor reface ștatele de funcții și fișele posturilor, putându-se astfel completa unele posturi vacante. Vor avea loc două concursuri, în 12 februarie, pentru ocuparea unor posturi de personal auxiliar, iar pe 17 februarie pentru 6 posturi de inspectori și două posturi de personal administrativ. Așadar, în urma acestor „întăriri” Marinel Nedeluț este convins că Fiscul ilfovean va câștiga multe „bătălii” în războiul cu datornicii și evazioniștii fiscali.