În sfârșit!

Cardul național de sănătate va fi accesibil românilor, din a doua jumătate a lunii în curs. Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) și Poșta Română au semnat vineri, 6 septembrie, la Palatul Victoria, acordul-cadru pentru distribuirea documentelor electronice  către populație. 

Este oficial! Asigurații vor intra în posesia cardurilor naționale de sănătate. Contractul semnat, vineri, de Vasile Ciurchea, președintele CNAS și Alexandru Petrescu, directorul general al Poștei Române, prevede livrarea a aproximativ 13,6 milioane de carduri, în decursul a patru ani. Așadar, actele vor ajunge la pacienții din întreaga țară, prin poștă, în cel mult 20 de zile de la data înștiințării. Conform legii, cardurile vor fi distribuite gratuit și pot fi ridicate numai de titulari. Beneficiari vor fi pacienții cu vârste peste 14 ani. Cei sub 14 ani au oricum tratamentele, dispozitivele și serviciile medicale decontate din fondul  asigurărilor de sănătate. Ceremonia de semnare a contractului a avut loc în prezența premierului Victor Ponta și a ministrului Sănătății, Nicolae Bănicioiu. 

“Prin semnarea acestui contract de distribuire a cardurilor între Casa Națională de Asigurării de Sănătate și Poșta Română acest deziderat devine realitate. Mă ­bucur pentru că în ultimele șase luni, de când sunt la Ministerul Sănătății, și prin colaborarea cu conducerea CNAS, am reușit să tipărim cea mai mare parte a cardurilor, undeva la peste 9,5 milioane de carduri printate în ultimele șase luni, alocând și cea mai mare parte a sumelor necesare tipăririi – 123 de milioane de lei, până în momentul de față, și având și banii alocați pentru ultima tranșă de un milion de carduri, câte mai sunt acum la tipărit. După data de 20 septembrie, cardurile vor începe să ajungă la asigurați, astfel încât vom avea un sistem mult mai eficient, mult mai transparent în cheltuirea banului public, în asigurarea serviciilor de sănătate și, bineînțeles, într-o satisfacție mult mai mare a asiguratului, a beneficiarului, a pacientului român. Vreau, de asemenea, să confirm încă o dată efortul Ministerului Sănătății și al Casei de Asigurări pentru a face tot posibilul ca serviciile medicale să fie din ce în ce mai calitative, cheltuirea banilor să fie transparentă și gestiunea banilor să fie cât mai eficientă”, a spus Nicolae Bănicioiu, ministrul Sănătății.  


Ce informații conține cardul? 

 datele de identificare – numele, prenumele, codul numeric personal al asiguratului;

 număr de asigurat – format din 20 de caractere; 

 număr de card – format din 16 caractere; 

 cod CIP – format din 25 de caractere; 

 grupa sanguină;

 RH-ul; 

 diagnosticele medicale cu risc vital; 

 înregistrarea numărului de solicitări al serviciilor medicale; 

 statusul pacientului – sănătos sau bolnav cronic; 

 alerte speciale; 

 datele de identificare a medicului de familie –  numele, prenumele, numărul de telefon și codul medicului de familie al asiguratului; 

 dovada contri­buției la fondul asigurărilor de sănătate; 

 certificat digital emis de Ministerul de Interne;

 cod PIN etc. 


Bolnavul fără legitimație electronică nu va fi îngrijit  

Cardul național de sănătate înlocuiește fișa medicală de până acum. Este bine de știut, însă, că noua legitimație electronică poate fi utilizată doar pentru servicii medicale oferite de specialiștii din România, nu și pentru tratamente efectuate în clinici din străinătate. În baza documentului, pacientul va beneficia de servicii decontate de Casa de Asigurări de Sănătate. Acesta va fi obligat să prezinte documentul de fiecare dată când merge la medic. În lipsa cardului, solicitantul va primi îngriji medicale doar în cazul în care constituie o urgență medicală. Prin introducerea codului PIN de către asigurat, medicul va avea acces la informațiile cuprinse în cardul pacientului.