Circa 80% din reţeaua de drumuri naţionale este „acoperită“ de contracte de deszăpezire pentru iarna 2015-2016, a anunțat şeful Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Narcis Neaga, adăugând că principalele probleme ale instituţiei sunt contestaţiile şi neprezentarea la licitaţii a firmelor de deszăpezire.

„Nu se prezintă lumea la licitaţii, deşi preţurile sunt destul de bune, însă în zonele în care nu se prezintă nimeni intervenim cu utilajele proprii, pentru că avem totuşi o bază, un număr de utilaje care ne permit să intervenim acolo unde există probleme. Deci nu cred că se va pune problema să fim descoperiţi iarna aceasta, cum nu am fost descoperiţi nici iarna trecută, chiar dacă procedurile se continuă“, a spus, potrivit Mediafax, Neaga.

Întrebat de ce nu se prezintă firmele la licitaţii, şeful CNADNR a explicat că utilajele de deszăpezire sunt scumpe şi că „sunt puţine firme în România care îşi pot permite să investească“.

„E vorba de milioane de euro şi să le ţină… pentru că practic deszăpezeşti 30-40 de zile/an. Pe de altă parte, marii constructori au renunţat la această activitate şi au externalizat-o, au externalizat utilajele, le-au vândut şi nu-i mai intereseaza acest lucru. Au apărut alte generaţii de firme, însă ele trebuie să crească“, a mai spus Neaga.

 

Greu, cu întreținerea unei autostrăzi

Totodată, Neaga a precizat că întreţinerea unei autostrăzi „nu este chiar un lucru simplu“, pentru că necesită experienţă, iar firmele care câştigă un contract de deszăpezire şi nu îşi îndeplinesc sarcinile contractuale sunt nevoite să suporte penalizări foarte mari.

„Penalizările sunt foarte mari şi probabil (n.r. – firmele) şi-au făcut nişte calcule. Sunt sute de mii de euro penalizări în contractele acestea şi preferă să nu rişte“, a explicat Neaga.

El şi-a exprimat speranţa ca, „nici în această iarnă să nu fie pierderi de vieţi omeneşti“, la fel ca în ultimii doi ani.

„Au mai fost accidente şi table îndoite, dar nu pierderi de vieţi omeneşti. Pe noi asta ne interesează, să nu moară nimeni din cauza lipsei deszăpezirii“.

Fără sare și fără nisip!

Directorul general adjunct cu probleme de întreţinere, monitorizare și siguranţă a circulaţiei, din cadrul CNADNR, Andrei Cristian, a declarat, la rândul său, că în viitorul sezon rece sarea și nisipul vor fi înlocuite cu materiale chimice de deszăpezire.

 

„De aproximativ trei ani pregătim această nouă acţiune și intervenţie. Vom înlocui, în mare, parte materialele antiderapante clasice, este vorba despre sare și nisip, cu ce se acţiona până acum în mod curent, cu materiale chimice, și anume clorură de calciu sau alte soluţii chimice care au o acţiune mult mai eficientă pe timpul sezonului rece, producând o degivrare mult mai rapidă, la temperaturi foarte joase“, a declarat Andrei Cristian. Întrebat dacă aceste noi substanţe folosite la deszăpezire nu vor fi mai scumpe decât cele tradiţionale, acesta a răspuns: „Cu reglaje și concentraţii optime, soluţia nu poate fi mai scumpă decât cu ce acţionăm noi în acest moment“.