Conducerile IŞJ Ilfov şi unităţilor de învăţământ din judeţ, în Aula Facultăţii de Fizică

În ultima zi a lunii ianuarie 2017, s-a desfășurat, în Aula Facultății de Fizică de la Măgurele, o întâlnire a directorilor și directorilor adjuncți din unitățile de învățământ ilfovene, care s-a dorit a fi prilej festiv pentru semnarea și înmânarea de către conducerea Inspectoratului Școlar Județean Ilfov a contractelor de management educațional (celor care au promovat concursul de director/director adjunct), dar și pentru semnarea și înmânarea fișelor de post tuturor directorilor de școli și grădinițe de stat, din județ. La final, a urmat o ședință de informare asupra constituirii, încadrării și vacantării posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învâțământ pentru anul școlar 2017/2018 și asupra calendarului mobilității personalului didactic, de asemenea, în anul școlar 2017/2018.

Care sunt datele la nivelul județului Ilfov? 102 directori și directori adjuncți pentru unitățile de învățământ preuniversitar ilfovene. Dintre cei 80 de directori, mai mult de jumătate – respectiv 49 – au ocupat posturile promovând concursul organizat de Ministerul Educației Naționale (MEN), în toamna anului trecut, 30 au fost numiți cu detașare și 1 cu delegare de atribuții. Iar în cazul celor 22 de directori adjuncți, cifrele arată că 9 posturi au fost ocupate după promovarea concursului, iar 13 cu detașare.

Cum s-a ajuns la acest context? Respectându-se strict cadrul impus de două acte normative – O.M.E.N.C.Ș. 5080/2016 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct și O.M.E.N. 3044/2017 prin care s-a modificat aceeași Metodologie.

De altfel, aceste două ordine ministeriale au fost amintite, încă de la început, și de către inspectorul școlar general al județului, Daniela Barbu, aceasta explicând că tot procesul început în octombrie 2016 și finalizat în momentul înmânării contractelor de mana­gement educațional (valabile patru ani) – s-a derulat în baza lor. Daniela Barbu i-a felicitat pe cei care care au promovat concursul, dar și pe cei care nu s au prezentat la acesta sau nu au reușit, vorbind despre lecții de viață, cu bune și rele, despre respectul care trebuie să existe în rândul cadrelor didactice, despre aprecierea celor care au fost înaintea celor de acum la conducerea anumitor unități de învățământ, despre echilibru, ca soluție, pentru gestionarea corectă atât a succesului, cât și a eșecului. ”Este o poveste despre a ne privi în ochi fără regrete și rușine. Iar eu vă pot spune că mă bucur că suntem aici cu toții, și îmi pare rău în aceeași măsură de cei care nu sunt aici, dar suntem obligați să mergem pe drumurile care ni s-au deschis în față fiecăruia dintre noi. Vă rog să-i valorificați și să-i implicați pe cei care nu mai sunt astăzi directori, pentru că rămân o resursă valoroasă. Și nu încercați să demonstrați că tot ce au făcut ei înainte nu a fost bine. Niciun manager nu este mai bun peste noapte. Pentru mai bine este nevoie de colaborare. Demonstrați dumneavostră că sunteți mai buni, nu că alții nu au fost suficient de pregătiți!”, le a spus inspectorul școlar general, colegilor directori.

În continuare, fiecare director care a promovat concursul și-a primit contractul de management educațional și felicitările de rigoare, iar toți cei prezenți în sală au primit fișele de post.

Un nou concurs până la mijlocul lui august!

La începutul acestui an, Ministerul Educației anunța, după validarea re­zultatelor concursului pen­tru ocuparea funcţiilor de director și director adjunct că, din cele 6.404 funcţii de director, la nivel național, au fost ocupate prin concurs 4.058, restul de 2.346 rămânând vacante. Din cele 2.480 de funcţii de director adjunct, au fost ocupate prin concurs 1.344, restul de 1.136 rămânând vacante. Din cele 4.058 de funcţii de director, 87,35% au fost ocupate prin concurs de persoane care anterior organizării concursului exercitau funcţia de director, iar din cele 1.344 de funcţii de director adjunct 80,58% au fost ocupate, de asemenea, de persoane care anterior organizării concursului exercitau funcţia de director adjunct.

Conform metodologiei (O.M.E.N.C.Ș. 5080/2016), pe posturile vacante rezultate în urma concursului, până la data de 9.01.2017, inspectorii școlari generali și consiliile de administraţie aveau obligația să numească persoane care, anterior concursului, nu ocupaseră funcţii de conducere (director sau director adjunct). Pe 6.01.2017, situaţia emiterii deciziilor de numire pe funcţii de director/director adjunct, conform metodologiei, era următoarea: din cele 2.346 posturi vacante de director, conform metodologiei, 1.988 au fost ocupate și 358 au rămas fără titular; iar din cele 1.136 posturi vacante de director adjunct, conform metodologiei, 828 au fost ocupate și 308 au rămas fără titular. Iar inspectorii școlari generali nu au identificat persoane care ar putea ocupa temporar aceste posturi (nominalizarea trebuia făcută cu acordul scris al persoanelor respective). În acest context, pentru deblocarea situaţiei, MEN a emis un ordin de modificare a metodologiei de concurs (3044/2017), prin care au fost eliminate restricţiile privind nominalizarea pe aceste funcţii a directorilor și directorilor adjuncţi. Modificarea operată nu presupunea obligativitatea inspectorilor șco­lari generali de a-i numi pe aceștia, ci lărgea posibilitatea de alegere. Prevederile ordinului se referă numai la posturile vacante în data de 6.01.2017 și nu se aplică retroactiv. Așadar, posturile vacante în urma concursului au fost ocupate temporar, pentru câteva luni, de persoane detașate în interesul învăţământului. În funcţie de calendarul activităţilor pentru învăţământul preuniversitar, până la 14.08.2017, MEN va organiza un nou concurs, astfel încât, de la 1.09.2017, toate posturile de director și director adjunct vacante să fie ocupate prin concurs.