Elevii Școlii nr. 1 au adunat informații legate de tradiţiile, cultura, istoria, obiceiurile și…poveștile populare românești, dar și ale altor cinci state europene, după ce au fost parteneri în proiectul ”Povești populare europene: comori ascunse”

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print, nr. 404

Pe 5 septembrie 2016, la Școala gimnazială nr. 1, din Brănești, era lansat proiectul european Erasmus + KA2 ”European Folk Tales: Hidden Treasures” – un parteneriat strategic între șase școli din șase țări europene, derulat pe parcursul a doi ani.

”În urmă cu un an, am cunoscut cadre didactice din Uniunea Europeană pe platforma e-twinning cu care aveam ceva în comun: școlile lor și a noastră au elevi care nu-și cunosc suficient tradiţiile, cultura și istoria, iar copiii imigranţilor, unii elevi cu rezultate mai puţin satisfăcătoare la învăţătură, și elevii cu cerințe educaționale speciale întâmpină probleme de integrare în colectiv. Acestora li s-a adăugat și faptul că seniorii comunităţilor locale nu se mai simt valorizaţi după ce ies la pensie. Ne-am întrebat ce putem face în folosul acestora. Și s-a născut ideea unui proiect care să reprezinte un «pod» între generaţii (copii – adulţi – seniori), având astfel ocazia să se cunoască mai bine și să se aprecieze la adevărata lor valoare. Am identificat școlile, care au fost de acord, am gândit proiectul, l-am scris, ne-am ales coordonatorul și am aplicat în vederea obţinerii unui grant”, povestea, la debutul proiectului, prof. Anișoara Aydin, responsabilul de proiect pentru România.

Celelalte cinci școli implicate în proiect, pe ai căror reprezentați i-am cunoscut săptămâna trecută, când s-au aflat în vizită la Școala nr. 1 din Brănești, parteneră așadar în proiect, sunt din Irlanda (coordonator), Turcia, Italia, Polonia și Grecia.

Ce a însemnat acest proiect pentru cei implicați?

La unison, profesorii din șco­lile partenere au vorbit despre beneficiile oferite de proiect: oportunități pentru elevi de a-și face prieteni noi, de a se implica activ în activităţi care
le-au stârnit imaginaţia, creativitatea, abilitățile de lucru în echipă, leadership-ul, plus acumularea multor informații despre obiceiurile, tradițiile, cultura țărilor partenere; schimb de informaţii despre metodele de predare – învăţare – evaluare din fiecare țară implicată sau îmbunătățirea și îmbogățirea competenţelor de exprimare în limba engleză și a competenţelor TIC – pentru profesori și, nu în ultimul rând, despre implicarea activă a familiilor elevilor din școlile din proiect (părinţi și bunici) în activităţile derulate în cadrul acestuia, ca reprezentanți ai comunităților locale, păstrătoare de tradiții, fapt ce i-a făcut pe cei vârstnici să se simtă cu adevărat puși în valoare. Proiectul a cuprins două părţi: ”When my grandparents were children…” (Când bunicii mei au fost copii…) și ”National fairy tales, global messages…” (Basme naționale, mesaje universale…), punându-se accentul pe rolul basmelor populare în dezvoltarea atitudinii civice și respectarea valorilor morale, deoarece acestea reflectă valori morale universale.

Spectacol pentru oaspeți

Vizita partenerilor străini la școala brăneșteană a fost o bucurie pentru elevii ilfoveni, dar și pentru profesori, care au lucrat alături de copii la pregătirea unui spectacol cu muzică, dans modern și popular (momentele de dans popular au inclus dansuri tradiționale din toate cele șase țări din proiect) și trei scurte piese de teatru inspirate din povești populare – ”Nastratin Hogea”, ”Prâslea cel voinic și merele de aur” și ”Fata babei și fața moșneagului”. Elevii au fost aplaudați ”la scenă deschisă”, și toată lumea a fost invitată să danseze ”Brașoveanca”. Directoarea școlii, prof. Nicoleta Tone, a mulțumit tuturor celor implicați în proiect – români sau străini, pentru implicare și dăruire, iar la final, bunica unui elev al Școlii nr. 1 a urcat pe scenă și, încântată peste măsură de proiect și de implicarea domniei sale în acesta, a dorit să ofere invitaților o amintire românească – câte o broderie lucrată manual, chiar de ea, cu mare drag. Le-a oferit cadourile și le-a vorbit despre vestimentația populară pe care o poartă – baticul și cămașa fiind vechi de 100 de ani, primite în dar de la mama sa.

O experiență frumoasă și… bogată

Aproape toți elevii Școlii nr. 1 din Brănești au fost implicați în proiectul ajuns aproape de final. Au confecționat păpuși din lemn, au trimis felicitări, cu ocazia sărbătorilor, partenerilor din străinătate, au creat semne de carte sau mărțișoare pentru standul României din cadrul întâlnirilor transnaționale de proiect. Au organizat concursuri de logo, desen și pictură cu teme inspirate din basmele populare românești și au realizat două culegeri de basme populare europene, în colaborare cu elevii celorlalte școli partenere, în limba maternă și în limba engleză, un calendar ilustrat de copii, materiale video de prezentare a școlii, workshopuri în care au observat asemănările și deosebirile dintre basmele țărilor implicate în parteneriat, vizite de studiu, vizite de documentare în cadrul cărora elevii au aflat basmele și legendele populare specifice locului, au realizat interviuri cu vârstnicii din Brănești.