Acolo unde există suspiciuni legate de modul de emitere a titlurilor de proprietate, hotărârile Comisiei Județeane Ilfov pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor sunt verificate și invalidate.
Articol publicat în Junalul de Ilfov Nr. 408, ediția print
La începutul lunii mai s-a împlinit un an de când Marius Cristian Ghincea a fost numit prefect al județului Ilfov, iar la începutul lunii august se împlinește un an de la preluarea postului de subprefect de către Laurenția Georgeta Tortora. Așadar, un prilej de bilanț, al unei echipe tinere, care și-a propus multe și a realizat mare parte din obiective. Pentru a analiza faptele, nu vorbele, am propus prefectului și subprefectului județului Ilfov o întâlnire, în acest sens.
Dosarele cu suspiciuni, în verificare
În paralel, în sala de ședințe a Prefecturii Ilfov avea loc o întâlnire de lucru pe probleme de fond funciar, o activitate devenită deja o obișnuință a ultimelor săptămâni, în cadrul instituției. Iar în acest context, prefectul Cristian Ghincea ne-a vorbit concis despre ”ordine și curățenie”! ”Am început să verificăm hotărârile Comisiei Județene (n.r. – pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor), care s-au dat anterior, după ce am constatat că, puse în aplicare, ar trebui să retrocedăm încă o jumătate din județ. Nu avem de unde să mai dăm. Și cred că sunt primul prefect, sau poate s-a mai făcut asta pe vremea prefectului Dan Baranga, care atacă unele titluri de proprietate sau hotărâri ale Comisiei Județene, evident acolo unde observ să sunt probleme. Am invalidat hotărâri ale Comisiei, unde am descoperit că, spre exemplu, acel drept, revendicat acum a fost de fapt înstrăinat sau vândut, cu acte notariale, chiar de prin anii ’47-’50, deci nu aveau dreptul la reconstituire. Sunt situații în județul Ilfov în care oamenilor li s-a reconstituit dreptul de proprietate și pe urmă au mers și pe instanță și au obținut hotărâri judecătorești, solicitând acum să le mai dau încă o dată terenul. Nu merge așa, trebuie să facem ordine! Analizăm câte un calup de dosare și constatăm dacă s-au mai reconstituit drepturi de proprietate sau nu. Acum analizăm dosarele în care avem suspiciuni, din localităţile Snagov și Ștefăneștii de Jos și vor veni la rând și celelalte localităţi din judeţ. La Jilava e, iar, o problemă mare – cu zona «La capace». Acolo am solicitat comisiei locale un istoric de la A la Z, cu hartă cu tot, pentru a putea să descâlcim ce s-a făcut acolo. Problemele sunt diverse, terenurile ocupate fără drept având regim juridic diferit, în sensul că unele aparţin comisiei locale de fond funciar, iar altele sunt proprietate privată, astfel, că se vor adopta soluţii diferite. Din păcate, a trecut un an și o lună de când am cerut detalii și nu am primit nimic și nici nu m-a deranjat nimeni, deși e o problemă acolo… Eu m-am arătat deschis și le-am spus că e posibil să rezolvăm o parte, iar o altă parte a problemelor să rămână a fi soluţionate între persoane fizice. Dacă e un teren la dispoziția comisiei locale, omul și-a făcut acolo o casă… avem de discutat… Pentru că, există, spre exemplu, o decizie a Curții Europene de Justiție împotriva statului bulgar, într-o speță asemănătoare: niște cetățeni s-au așezat pe domeniul public al statului bulgar, în zona Sofiei, și-au constuit niște case și, după vreo 30 de ani, statul s-a gândit să le demoleze și a intrat peste ei. Ei bine, cetățenii respectivi au dat în judecată statul bulgar și au câștigat. Pentru că era obligația statului să le asigure locuințe – deoarece există un drept fundamental european, respectiv dreptul la domiciliu! Mai aveam probleme la Popești-Leordeni, cu persoane înscrise în anexa 23 și teren primit de la ADS, dar acolo am avut o ședință împreună cu ANRP și reprezentanţi ai Avocatului Poporului, găsind soluţii pentru a le depăși. Apoi, Cernica, unde avem un proces început cu judeţul Călărași, pe grănițuire, iar acolo trebuie să avem mare grijă. Sunt cetățeni care au casa în Cernica, judeţul Ilfov, și curtea în județul Călărași, având probleme cu plata impozitului, pentru care trebuie să se deplaseze zeci de kilometri. În plus, acolo sunt terenuri dublu inventariate, respectiv de comuna Cernica, dar și de altă localitate din judeţul vecin, existând riscul dublării punerilor în posesie. Prin urmare, vom avea suprapuneri de titluri de proprietate. Însă cei care au avut terenuri acolo sunt cei din Cernica!”, ne-a explicat prefectul Marius Cristian Ghincea.
Din septembrie 2017, de când a început să funcționeze Comisia Județeană Ilfov pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor au fost semnate de către noua conducere a Prefecturii Ilfov, 121 de hotărâri – în 2017 și, 96 – de la începutul lui 2018 ți până în prezent.
Noutăți în activitatea de eliberare pașapoarte
Pentru că la sediul Ministerului Afacerilor Interne, tocmai avusese loc o întâlnire convocată de secretarul de stat Dan Mihai Chirică, iar subiectele discutate au fost, de asemenea, de interes, fiind legate de modul de funcționare a serviciilor de eliberare a pașapoartelor (amintim că în vara anului 2017, cozile la Serviciul de Pașapoarte din Pipera au fost infernale, zile la rând), prefectul Cristian Ghincea ne-a detaliat ce s-a stabilit în legătură cu acest subiect. Astfel, analizându-se situația programărilor online/preluarea cererilor la ghișee, s-a renunțat la limitarea numărului bonurilor de ordine și s-a stabilit un timp mediu de procesare a unui pașaport de 7 minute, eliberarea pașaportului simplu temporar în două ore, iar pe perioada verii – mărirea programului de lucru al celor de la pașapoarte, până la ora 18.30. Din cadrul aparatului propriu al Direcției Generale de Pașapoarte s-au detașat 10 lucrători către Serviciul de eliberare a Pașapoartelor din București și Ilfov pentru perioada 15 iunie – 15 octombrie. De asemenea, s-a stabilit deschiderea unui post de lucru în incinta Mall Park Lake, iar purtarea uniformei de serviciu pentru personalul care desfășoară activități de relații cu publicul (de la ghișee) va deveni obligatorie.
Ordin de Prefect – regulament transparent!
În anul 2017, la nivelul Prefecturii Ilfov au fost emise 150 de acte administrative ”Ordin de Prefect” (OP) – 132 dintre ele în perioada mai 2017 – iunie 2018, cu semnătura prefectului Ghincea, iar în acest an, până la începutul lunii iunie 2018 s-au emis deja 92 (inclusiv pentru parohii). În privința acestui subiect (dat fiind faptul că demersul prefectului, de reluare a procesului de constatare a dreptului de proprietate pentru terenurile lăcașurilor de cult, a venit după o vizită la Biserica ”Sf. Împărați Constantin și Elena”, din Jilava, și tocmai această parohie încă nu a depus documentația necesară pentru soluționarea situației juridice a terenului său), Marius Cristian Ghincea ne-a declarat: ”Îmi pare rău și sufăr să văd că un monument de acest fel, datând de la 1848, stă să cadă. Soluția de a se adresa instanțelor de judecată nu a fost considerată viabilă, din cauza timpului îndelungat pentru soluționarea dosarelor de către magistrați, fără să mai punem la socoteală că exista neșansa respingerii acțiunii de uzucapiune, mai ales că această acțiune presupune judecarea cu proprietarul neposesor. Ori, în situația bisericilor, acestea nu și-au pierdut niciodată dreptul de proprietate, ci doar posibilitatea dovedirii acestui drept”, ne-a explicat prefectul, adăugând că, deși ajunsă într-o stare avansată de degradare, biserica de la Jilava nu poate fi reabilitată sau renovată, în lipsa actelor de proprietate, doar în baza acestor documente putându-se emite autorizațiile de construire.
Zece parohii și-au redobândit terenurile
Potrivit prefectului, pe 5 iunie 2018, erau emise OP pentru 10 parohii – Bucoveni – (Casa Parohială și Biserica ”Adormirea Maicii Domnului”) și Parohia Atârnați I – (Biserica ”Sf. Varvara”), ambele din Buftea, Parohia Vadul Anei (Brănești), Parohia Piteasca (Găneasa), Parohia Tâncăbești (Snagov), Parohiile Grecii de Sus, Grecii de Jos – Filiala Grecii de Mijloc și Sitaru (Grădiștea) și Parohia Micșuneștii Mari (Nuci). În curs de soluționare se aflau documentațiile depuse de către parohiile Dudu – Biserica ”Sf. Mare Mucenic Gheorghe” și Chiajna – Biserica ”Sf. Nicolae”, din Chiajna. În total, 16 parohii au depus la Prefectură documentațiile necesare pentru constatarea dreptului de proprietate asupra terenurilor pe care sunt ridicate biserici, case parohiale, capele sau sunt amenajate cimitire.
Dacă ne referim la totalul OP, de la preluarea conducerii Prefecturii Ilfov de către Marius Cristian Ghincea, vorbim de 224 de documente, din care 132 emise în perioada mai – decembrie 2017. Iar restul de 92 – sunt cele emise în 2018, cuprinzându-le și pe cele 10, pentru parohii, menționate mai sus.
15 consilieri locali, încă nevalidați
O altă problemă discutată cu Marius Cristian Ghincea și Laurenția Georgeta Tortora este cea a unor consilii locale care mai au încă mandate de consilieri nevalidate, deși au trecut doi ani de la alegerile locale. ”Vor avea o surpriză”, a spus prefectul, fără a oferi prea multe detalii, apreciind că nu este o atitudine în regulă față de alegători, indiferent care sunt motivele pentru care s-a ajuns la următoarea situație:
- Consiliul Local Petrăchioaia – doi consilieri locali nevalidați, deoarece nu îndeplineau condițiile cerute de art. 47, alin.3 și 4 din Legea 115/2015;
- Consiliul Local Buftea – un consilier local independent, invalidat ca urmare a nedepunerii raportului detaliat al veniturilor și cheltuielilor, conform art. 47, alin. 5 din Legea 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale;
- Consiliul Local Corbeanca – un consilier local căruia i s-a retras sprijinul politic din partea partidului pe listele căruia candidase;
- Consiliul Local 1 Decembrie – cinci consilieri locali nevalidați, aceștia lipsind nemotivat de la ședința de constituire a Consiliului Local 1 Decembrie;
- Consiliul Local Berceni – șase locuri de consilier local vacante, ca urmare a demisiei consilierilor locali aleși și validați și a refuzului validării mandatelor supleanților.