Ministerul Mediului a lansat vineri, 5 iunie, de Ziua Mediului, o nouă marcă înregistrată pentru produsele din ariile naturale româneşti. Potrivit statisticilor, peste 1.200 de producători din ţară sunt deja interesaţi să îşi înregistreze produsele sub acest brand. Premierul Ludovic Orban a participat, alături de ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe, la evenimentul de lansare a proiectului ”Produs în Arie Naturală Protejată”, organizat la Cernica, care este arie naturală protejată, pentru a marca astfel Ziua Mediului.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 502
Importanța Zilei Mediului a fost punctată pe 5 iunie, la Cernica, adică într-o rezervație naturală, împreună cu oficialii din Ministerul Mediului, cu producători din ariile protejate şi cu participarea premierului României, prin lansarea unui concept deosebit pentru țara noastră. Potrivit specialiștilor Ministerului Mediului, marca înregistrată „Produs în Arie Naturală Protejată” este destinată produselor care îşi au circuitul de producție în orice arie naturală protejată din țară. 1.200 de producători din țară vor să solicite deja dreptul de utilizare al mărcii înregistrate, au anunțat reprezentanţii Ministerului, iar la noi există 1.574 de arii naturale protejate, zone în care locuiesc peste două milioane de români. Printre produsele care pot fi reunite sub noua marcă se numără brânzeturi româneşti, sucuri naturale, ceaiuri din plante medicinale, vin sau pălincă tradițională, ii sau servicii turistice. De asemenea, până la finalul lunii septembrie, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate a anunțat că va deschide un magazin online care va vinde toate produsele care solicită şi obţin dreptul de folosire a noii mărci înregistrate.
Orice producător român va putea obţine dreptul de folosire a acestei mărci după ce solicită la Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi parcurge un proces de auditare locală a produsului.
”Subiectul «Produs în arii naturale protejate din România» este unul pe care Ministerul Mediului l-a gândit de mult timp, odată cu înființarea instituției. Pe scurt, acesta înseamnă că producătorii din aria protejată care doresc să obțină un brand de produs în arie protejată o pot face printr-o procedură foarte simplă. Se adresează instituției noastre, adică Agenției Naționale de Arii Protejate, și obțin acest brand care îi ajută să pună în valoare produsul din aria protejată. Noi o să le fim alături, în sensul că o să comunicăm foarte dinamic acest subiect. O să facem și un magazin virtual, pe care o să îl punem la dispoziția tuturor factorilor interesați, unde acest produs încercăm să îl aducem cât mai aproape de piața românească și, de ce nu, în Uniunea Europeană, cât mai repede. Pentru că este un produs românesc sută la sută, un produs care merită să fie pus pe masa fiecărui consumator și a fiecărui consumator din Europa”, ne-a declarat Adi Croitoru, președintele Agenției Naționale de Arii Protejate. Aceasta a mai spus că astfel, în sfârșit, ne întoarcem la comunitățile locale și redescoperim tradiția. ”Iar pentru fiecare producător din aria protejată care a trudit, a respectat și a avut grijă să nu încalce tot ce a însemnat legislație de mediu, legislație comunitară, legislație de arie naturală protejată, înseamnă că va primi în sfârșit răsplata binemeritată”, a mai spus președintele Agenției Naționale de Arii Protejate.
Ministrul Mediului, Costel Alexe, a declarat, în conferința de presă ce a avut loc după un tur al standurilor de prezentare a numeroase produse din ariile protejate, pe care l-a făcut împreună cu premierul României, Ludovic Orban, oficiali din instituțiile statului, precum și primarul comunei Brănești Niculae Cismaru, că de acum avem un singur drum pe care va trebui să-l urmăm, şi acela este al economiei verzi.
”România a ales această cale pentru că guvernul din care fac parte, Guvernul Ludovic Orban, a semnat declarația prin care Pactul Ecologic European este singura cale de dezvoltare a Uniunii Europene în această vreme post-COVID. Important este să spunem un lucru, pentru că COVID-ul ne-a luat prin surprindere pe toți și economic, și în acest an Ziua Mediului are un nume foarte frumos: «Biodiversitatea în vremea COVID». Trebuie să înțelegem cu toții, și am simțit-o în această perioadă a stării de urgență, în această stare de alertă, cât de important este pentru noi toți mediul înconjurător”, a spus oficialul. El a semnalat faptul că evenimentul de lansare se întâmplă într-un „Sit Natura 2000“, la marginea Bucureștiului – pădurea și lacul Cernica, unde există o biodiversitate absolut fantastică, și trebuie felicitați toți cei care au reușit să asigure conservarea ei.
Costel Alexe spune că două milioane de români trăiesc în arii protejate pe care le-a numit ”bijuterii”, ”aceste comori naturale ale României”.
”E o bucurie pentru noi, cei de la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, împreună cu cei de la Agenția Națională pentru Arii Protejate, să lansăm astăzi acest brand – evident, cu sprijinul Guvernului României – de «Produs în Arie Naturală Protejată». Pentru că astfel vom reuși să-i punem sub același brand pe toți producătorii de bună credință, toți cei care cu pasiune asigură dezvoltarea comunităților locale, multe dintre ele izolate poate de centre urbane, iar toți acești producători trebuie sprijiniți. Ceea ce face Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate este să le dea această marcă înregistrată”, a spus ministrul. El a mai anunțat că, începând cu 1 august, România va beneficia de 200 de milioane de euro care vor fi direcționate către toți producătorii din mediul rural sub forma unui program de finanțare, de sprijin.
”Ariile naturale protejate, prilej de regăsire pentru români”
”De aceea aş vrea să îi mulțumesc premierului Ludovic Orban pentru deschiderea pe care o arată pentru conservarea biodiversității, pentru promovarea produselor. Şi, dați-mi voie să vă spun că, fiind un ecologist și eu și domnia sa, considerăm că am reușit în aceste șase luni de zile să punem sub protecție mai multe păduri ale României, fie că sunt păduri seculare, aproape 100.000, că reușim astăzi să avem în licitație publică studiile pentru încă 39.960 de hectare care vor fi introduse oficial în Catalogul Național al pădurilor virgine și cvasi-virgine, că reușim și facem apelul către Parlamentul României să introducă ca zonă sub strictă protecție din parcurile naționale până la 75% din ele, pentru că motorul dezvoltării acestei țări va fi economia verde și România are un uriaș potențial. Şi pentru că la unul din standuri am găsit o chestiune care îmi place foarte mult, sper ca ariile naturale protejate ale României, parcurile naționale, parcuri naturale să fie prilej de regăsire și de liniște pentru toți românii, pentru că avem, avem, și o spun lipsit de modestie, noi România, cel mai important patrimoniu verde al Europei”, a mai spus ministrul.
”Mulți sunt supărați că au fost incluși în arii naturale protejate”
”Casa noastră este pământul. Dacă ne distrugem această casă, ne distrugem pe noi. De câteva sute de ani omul a intrat în război cu natura, a intrat în război cu mediul său natural în care a apărut şi s-a dezvoltat ca specie. Antropocentrismul, războiul declarat tuturor celorlalte viețuitoare, tuturor formelor de viață pentru obiective, fie de natură economică, fie de altă natură, de asigurarea confortului, a dus la o gravă deteriorare a casei noastre, a mediului în care trăim. Fenomene ca deșertificarea, poluarea aerului, poluarea apei, aproape nu mai poţi să bei apă decât din izvoare de munte, toate formele de distrugere a habitatelor naturale s-au dezvoltat pe scară largă şi suntem în ceasul al doisprezecelea”, a declarat premierul Ludovic Orban.
Acesta a spus că deși este liberal, iubește natura și este un om raţional care își dă seama că dacă nu schimbăm atitudinea noastră faţă de natură, faţă de mediul care ne creează condiţiile de viaţă, nu vom ajunge nicăieri şi suntem în pericol să dispărem ca specie.
”Din această cauză, deși sunt multe voci împotrivă, noul plan al Comisiei Europene, care este intitulat «Pactul verde» reprezintă pentru noi un ghid clar în programul de guvernare și în toate acțiunile guvernamentale ulterioare. (…) Se știe că mulți sunt supărați că au fost incluși în arii naturale protejate, pentru că în arii naturale protejate nu se pot desfășura anumite activități economice, posibilitatea de a găsi un loc de muncă sau de a dezvolta anumite capacități de producție sau anumite activități economice, este restrânsă drastic. Tocmai pentru acest motiv trebuie să încercăm să le oferim o variantă de a putea să trăiască, să producă, să asigure servicii, să fie o țintă pentru cei care vor să viziteze cu adevărat locuri care îți taie respirația, a căror frumusețe este unică. Tocmai din acest motiv, când am fost informat de această inițiativă am marșat imediat, o susțin și cred că brandul produs în arie naturală protejată poate fi un brand care să ajute în promovarea acestor produse, care sigur sunt produse alimentare, produse artizanale, produse care sunt, să le zicem, tradiționale, sunt născute din relația naturală a omului cu mediul înconjurător, fără efectele distructive aferente altor activități economice”, a spus Ludovic Orban.