În ultimii ani, învățământul românesc se confruntă cu un fenomen îngrijorător: absenteismul și abandonul școlar. Numărul elevilor care frecventează școala din ce în ce mai rar, ajungând chiar să o părăsească definitiv, este alarmant de mare. Iată de ce, inspectoratele școlare și cadrele didactice încearcă să găsească soluții pentru a diminua sau chiar a stopa acest fenomen.
Articol apărut în nr. 348 al Jurnalului de Ilfov, ediția print
Cauzele pentru care elevii ajung să abandoneze școala sunt variate: situația materială precară a familiilor din care fac parte, apartenența la familii dezorganizate sau numeroase, prejudecăți specifice anumitor grupuri sociale sau etnii și, nu în ultimul rând, lipsa de atractivitate și programa încărcată a sistemului de învățământ românesc.
Pericolul este imens. România riscă astfel ca generațiile viitoare să fie slab pregătite profesional și intelectual, cu efecte devastatoare asupra situației economico-sociale a țării noastre. De aceea, responsabilii din Educație încercă să remedieze această situație prin programe și acțiuni care se adresează, deopotrivă, atât cadrelor didactice, cât și elevilor, dar și prin activități școlare extracurriculare care să atragă copiii către învățătură și cunoaștere. Totodată, este avută în vedere implicarea cât mai largă a comunității și administrației locale, a unor asociații, fundații și organizații, care trebuie cooptate în sprijinirea acestor eforturi ale dascălilor de a reduce absenteismul și abandonul școlar și care să suplinească ceea ce școala nu poate face.
Activități de formare continuă, pentru dascăli
În aceste inițiative intervenționale se încadrează și activitățile de formare continuă, care se adresează, în primul rând, factorilor de decizie din unitățile de învățământ, mai exact directorilor de școli și licee. O astfel de activitate de formare s-a desfășurat, la începutul lunii aprilie, la Școala gimnazială nr.1, din Brănești, în organizarea Inspectoratului Școlar Județean Ilfov, reprezentat de prof. dr. Daniela Barbu, inspector școlar general al ISJ Ilfov, prof. dr. Cristina Ghiță, inspector școlar general adjunct, prof. Rada Dumitru, inspector școlar pentru management instituțional, „moderatorul” evenimentului.
Această activitate s-a adresat directorilor de unități școlare din zona de nord a județului Ilfov. Întâlnirea de lucru a avut ca tematică „Creșterea participării școlare, diminuarea absenteismului și abandonului școlar prin educație și dezvoltare comunitară”, dar și „Controlul calității actului educațional de către directorul unității de învățământ”, având drept scop îmbunătățirea proceselor de leadership și conducere, dezvoltarea competențelor manageriale ale directorilor unităților școlare.
Exemple de bune practici, în activitatea educațională
În cadrul întrunirii, s‐au desfășurat o serie de comunicări deosebit de interesante, în care au fost expuse exemple de bune practici în acest domeniu, care sunt de dorit de a fi extinse și aplicate în cât mai multe unități de învățământ și comunități locale din Ilfov.
Primul comunicator a fost sociologul Gelu Duminică, dir. executiv al Asociației „Împreună”, care se ocupă, printre altele, de problemele educaționale ale romilor. În expunerea sa, el a adus în discuție proiecte de succes privind creșterea participării școlare și promovarea diversității în unitățile de învățământ, implementate de asociația pe care o conduce, soluții care pot fi aplicate în multe dintre școlile din localitățile ilfovene în care există comunități numeroase de romi, comunități unde cifrele abandonului școlar au valori apreciabile. Gelu Duminică a mai arătat că profesorii trebuie să lupte împotriva stereotipurilor privitoare la etnia romă, care duc, încă din copilărie, la excluziunea și segregarea membrilor acestei comunități, fapte care se produc și în mediul școlar.
Să predai pentru România
„Teach for Romania” este un program educațional care se adresează cadrelor didactice, care este implementat și în județul Ilfov. El are în vedere aplicarea unor modalități de optimizare a actului didactic, care aduc după sine efecte pozitive asupra creșterii participării școlare. Despre această inițiativă a vorbit profesorul de geografie Iulia Elena Călin, de la Școala gimnazială nr. 1 din Brănești. „Teach for Romania înseamnă educație de calitate și șanse egale la o viață de calitate, pentru fiecare copil din România”, se spune în clipul de prezentare a programului. Organizația caută tineri absolvenți ai unor universități de prestigiu din țară și străinătate, care sunt selectați după criterii exigente. Aceștia sunt pregătiți ca „profesori lideri”, apoi sunt integrați în școlile care au cea mai mare nevoie de cadre didactice competente. Ei se disting prin entuziasm și calități de „leadership”. Astfel, profesorii Teach for Romania devin agenți de schimbare în educația din România, cu un impact vizibil în societate. „Prin acest mod de abordare a procesului didactic, elevii capătă o percepție diferită asupra educației, se concentrează pe o gândire critică și pe valori. Noi am reușit să colaborăm activ cu liderii din comunitatea locală și să aducem mai aproape de școală părinții și copii, printr-o gamă largă de activități și programe extrașcolare”, spune prof. Iulia Călin.
Cum atragem copiii către școală?
La rândul său, prof. Nicoleta Tone, directorul Școlii gimnaziale nr. 1 din Brănești, a prezentat câteva proiecte desfășurate în această școală, menite să stimuleze creșterea participării școlare și reducerea absenteismului în rândul elevilor din categoriile sociale dezavantajate. „Am organizat o multitudine de activități extrașcolare, cum ar fi concursuri și competiții, cercuri școlare, work-shop-uri și ateliere, excursii, tabere, activități de ecologizare, festivaluri, școli de vară, programe în comunitate, în care sunt implicați copiii, cum ar fi «Casa bunicii», «Cămara bunicii», «Săptămâna legumelor și fructelor donate» «Ajută un bunic», «Fii bun, fii Moș Crăciun», târgul de produse locale, Festivalul Cucilor etc., prin care am reușit să-i implicăm pe elevi și să-i atragem către școală. Acestora li se adaugă vizite la domiciliul elevilor, campanii de strângeri de fonduri, alimente și îmbrăcăminte pentru diverse cazuri sociale, consilierea elevilor și a familiilor, programul
«Școală după școală», ajutoare materiale pentru familiile aflate în dificultate, cum ar fi rechizitele oferite unui grup de 40 de elevi de Parohia Brănești etc. Toate aceste activități au dus la scăderea vizibilă a numărului de absențe și la faptul că nu înregistrăm niciun abandon școlar”, a povestit prof. Nicoleta Tone.
Implicarea administrației locale, un ajutor esențial
Un alt exemplu de bune practici a fost prezentat de prof. Corina Păun, directorul Școlii gimnaziale nr. 1 din Pantelimon, care a scos în evidență implicarea și sprijinul material și financiar acordat de Consiliul local și primăria orașului pentru desfășurarea unor programe și proiecte care au avut un impact esențial în reducerea absenteismului și abandonul școlar. Astfel, în urbea ilfoveană, procesul educațional se bucură de o atenție deosebită din partea reprezentanților administrației locale.
Un portofoliu de proiecte bogat, la Pantelimon
„«Citizen» a fost un prim proiect în care copiii au mers la primărie, unde au avut ocazia să intre în contact cu primarul și consilierii locali și unde au propus amenajarea unui parc, în localitate, lucru care s-a și realizat. Un alt proiect este cel denumit «10 de 10», prin care, în perioada 2008-2017, peste 300 de copii cu minimum 10 medii de 10 au beneficiat și vor beneficia de recompense sub forma unor tabere educative. Acestuia i se adaugă și proiectul «Lumea copiilor – program Școală după școală», la care participă 60 de elevi, care primesc sprijin pentru efectuarea temelor, vizitează muzee și obiective culturale, primesc o masă caldă pe zi, iar la finalul programului beneficiază de o excursie gratuită. De asemenea, proiectul numit «Viitorul sunt E.U.-Cluburi pentru copii», la care participă 84 de copii care beneficiază și de o masă gratuită, reprezintă o alternativă educațională de dezvoltare personală și de dezvotare a unor abilități practice. Un alt program, destinat copiilor cu rezultate bune la învățătură, concursuri și olimpiade școlare, poartă numele de «Elevi performanți, elevi premiați – Tabăra de vară Cireșarii» și constă în organizarea unei tabere pentru 80 de elevi, la care participă și un număr de voluntari din Marea Britanie. În fine, unul dintre cele mai ample proiecte este «Școala de vară „Recreația Mare”». El se adresează în special elevilor cu nevoi remediale care provin din medii dezavantajate. Participă 120 de copii, organizați pe grupe, atât elevi cu rezultate bune la învățătură, dar, mai ales elevi cu risc de abandon școlar și cu situație slabă la învățătură. Școala durează o lună, pe tot parcursul lunii iulie și sunt organizate activități informale și nonformale, vizite la muzee, manifestări artistice, mișcare în aer liber. Copiii beneficiază de o masă pe zi și de toate materialele, rechizitele și echipamentele necesare desfășurării activităților, iar la final participă la o excursie de trei zile, în țară. Acest proiect a dat rezultate foarte bune, constatându-se creșterea performanțelor școlare și reducerea cazurilor de abandon școlar”, a trecut în revistă larga paletă de proiecte prof. Corina Păun.
Arta de a fi părinte
Dar nu numai elevii sunt cuprinși în astfel de proiecte, în Pantelimon, a precizat prof. Corina Păun. Pentru părinți a fost inițiat un program de consiliere intitulat „Arta de a fi părinte”. El își propune găsirea de soluții la problemele de comunicare cu adolescenții. Astfel, părinții sunt învățați cum să-și sprijine și să‐și îndrume copiii pentru a se integra cât mai bine în activitățile școlare de zi cu zi. Consilierea este organizată în grupuri de 10 părinți și zece copii. Pe lângă consiliere, este asigurat și un sprijin material familiei, prin asigurarea unor pachete cu alimente de bază, care se acordă lunar, pe toată perioada de desfășurare a proiectului.
Așadar, iată că există soluții viabile pentru a lupta împotriva absenteismului și abandonului școlar, dacă există implicarea necesară din partea tuturor celor în cauză: profesori, autorități locale, familie și comunitate. Întâlnirea directorilor de la Brănești a dovedit-o pe deplin. Dezbaterile au fost interesante, complexe și fructuoase. Dar, pentru că spațiul din acest număr nu ne permite să prezentăm comunicările în plenitudinea lor, vom reveni într‐una din edițiile noastre viitoare.
O „radiografie” elocventă a situației educaționale
Prof. Iulia Călin le-a prezentat celor prezenți o statistică îngrijorătoare a situației din învățământul românesc. Potrivit acesteia, din 100 de copii români, 11 dintre ei nu ajung la gădiniță sau la școală. Din cei 89 rămași, 10 nu termină ciclul gimnazial, iar din restul de 79, nouă nu termină liceul. Din cei 70 care au mai rămas, încă 23 nu trec examenul de bacalaureat. Alți 16 nu intră în învățământul universitar și încă 7 nu termină facultatea. Au mai rămas doar 24! De asemenea, din 100 de copii din mediul rural, doar 4 ar ajunge la facultate, iar din cei născuți într-o familie de etnie romă, doar 1% ajung la facultate.