La sediul Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Dealul Spirii” București – Ilfov (ISU B-IF), a avut loc, săptămâna trecută, în prezența secretarului de stat în Ministerul Afacerilor Interne, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, inspectorului general al IGSU, col. Daniel Marian Dragne, prefecților Capitalei – Adrian Petcu și județului Ilfov – Marius Cristian Ghincea, subprefectului de Ilfov, Laurenția Tortora, viceprimarului Capitalei, Aurelian Bădulescu, medicului șef al UPU Spitalul Clinic de Urgență București, Bogdan Opriță, și a reprezenanților altor instituții care fac parte din comitetele pentru situații de urgență ale Bucureștiului și Ilfovului, evaluarea activității ISU București – Ilfov desfășurată în anul 2017.
Articol apărut în nr. 388 al Jurnalului de Ilfov, ediția print
Potrivit datelor statistice, anul trecut, instituția a gestionat aproximativ 20% din numărul total de intervenții înregistratela nivel național, numărul apelurilor 112 preluate de dispecerii ISU B-IF a crescut cu 4% față de 2016, iar numărul de incendii a crescut cu 3,75% (1.935 în 2017, față de 1.865 în 2016). În perioada analizată, cele peste 3.100 de posturi la nivelul inspectoratului au reprezentat o încadrare pe funcții de 90,5%, iar resursele financiare au fost de 176.694,12 mii lei – din care 175.229,69 mii lei s-au alocat ”protecției civile și protecției contra incendiilor”; 1.451,17 mii lei – ”asistenței sociale pentru familie și copii” și 13,26 mii lei pentru ”ajutoare la trecerea în rezervă, retragere sau pensionare”.
Despre starea tehnică și de întreținere a mijloacelor auto din dotarea inspectoratului, s-a precizat că este una”corespunzătoare”, în condițiile în care din totalul de 351 autovehicule ”alocate la drepturi”, 252 sunt în intervenție, rezultând așadar un procent de 28% mijloace auto scoase din intervenție ca urmare a defecțiunilor tehnice. Mai bine de jumătate, respectiv 54% din întreg parcul auto, are o vechime în exploatare de peste 10 ani, iar dacă ne referim la tehnica de intervenție, 61% din autospecialele au o vechime în exploatare de peste 10 ani. Conform prevederilor HG 2139/2004,76% din parcul auto are durata normală de funcționare expirată! ”Coroborând datele prezentate (vechime și rulaj), putem estima că 50% din parcul auto NU oferă garanția unei exploatări sigure și durabile, menținerea acestora în stare de operativitate necesitând costuri și eforturi deosebite, în condițiile lipsei pieselor de schimb, care au devenit atipice, a unei baze materiale și umane corespunzătoare nevoilor de întreținere și reparații”, spun reprezentanții inspectoratului, referindu-se la rulajul autospecialelor din dotare. În aceste condiții, s-au menționat apreciativ eforturile deosebite ale personalului tehnic auto din cadru ISU B-IF pentru obținerea nivelului ”corespunzător” al coeficientului de stare tehnică.
Despre situația ambulanțelor tip B, s-a precizat că 56% dintre acestea au un rulaj între 100.000 și 200.000 km, iar 12% peste 200.000 km, rulaje realizate în condiții de trafic intens și regim de intervenție, cu frânări bruște și accelerări rapide! ”Din cauza acestui regim de funcționare, ambulanțele au suferit reparații multiple și au fost implicate în numeroase accidente rutiere care au crescut semnificativ uzura autospecialelor”, se mai precizează în bilanț.
Circa 100 de apeluri de dispecer/tură
La nivelul dispeceratului ISU B-If s-a înregistrat, anul trecut comparativ cu 2016, o creștere cu aproximativ 4% anumărului de apeluri preluate prin 112 (204.263 apeluri din București și Ilfov și 4.412 din județele limitrofe). Asta înseamnă o medie zilnică a apelurilor preluate de către dispeceratul ISU B-IF de circa 571/zi – generând o încărcătură de aproximativ 95 de apeluri gestionate de un dispecer/tură de serviciu. Iar pentru partea de intervenții și misiuni, s-a vorbit despre 86.834 situații de urgență – din care 72.461 în București, 14.061 în Ilfov și 312 – județe limitrofe, ceea ce reprezintă, per total, peste 21% din totalul acțiunilor pentru gestionarea situațiilor de urgență la nivel national. Din totalul de peste 86.000 de situații de urgență la care au fost solicitate să intervină subunitățile inspectoratului, aproximativ 77% (67.406 intervenții SMURD) au fost pentru acordarea primului ajutor – o medie de 184,6 intervenții/zi. S-a mai intervenit, de asemenea, la 2.505 incendii și 142 descarcerări.
Timpul de răspuns
Timpul mediu de răspuns înregistrat la nivelul de competență al ISU B-IF a fost, în 2017, de 9.09 minute în urban și11.20 minute în rural, aceste valori fiind influențate de condițiile de trafic, starea tehnică (despre care am scris mai sus) a autospecialelor, dispunerea teritorială a echipajelor și a subunităților inspectoratului; adresele furnizate de apelanți -uneori incomplete sau eronate.
Câteva repere
Cea mai complexă intervenție a anului 2017, prin prisma riscului reprezentat de numărul ridicat de participanți care se regăseau în interiorul construcției la momentul izbucnirii incendiului, raportat la suprafața de peste 2.000 mp, la condițiile meteorologice extreme și la numărul de resurse umane și logistice concentrate a fost cea din 21.01.2017, incendiul de la Clubul Bamboo dinCapitală; iar cea cu durata cea mai ridicată din ultimii ani a fost cea de la Dărăști, unde pe 26 mai 2017 s-a declanșat un incendiu la depozitul de arhivă.
Persoane asistate sau salvate
Pe timpul acțiunilor de intervenție, 66.589 persoane au fost asistate sau salvate – 60.996 adulți și 5.269 copii – asistați medicalde către echipajele de prim ajutor și 289 adulți și 38 de copii – salvați din incendii.
Concluzii
ISU ”Dealul Spirii” București – Ilfov a reușit, în 2017, ”în condițiile deficitului de personal și tehnicii de intervenție învechite, prin implicarea întregului personal, cu sprijinul IGSU, al autorităților publice locale și a celorlalte instituții, îndeplinirea obiectivelor și atribuțiilor specifice prevăzute în legislația în vigoare în condiții bune și foarte bune”, se precizează la finalul bilanțului inspectoratului.