Suntem din nou mai catolici decât Papa şi mai europeni decât occidentalii în adoptarea unor legi care, zice‑se, ar trebui să protejeze mediul şi să cureţe şoselele Patriei de rable. Aşa reiese din noua lege referitoare la modificarea taxei de poluare, care se aplică, mai nou, nu doar pentru maşinile care vor purta pentru prima dată plăcuţe româneşti, ci şi pentru cele care circulă demult pe străzile noastre, mai exact dinainte de 1 ianuarie 2007, considerate la mâna a doua. Care lege, an electoral fiind, a fost amânată pentru 2013…
Potrivit noii legi obligaţia de plată a taxei intervine acum şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul înmatriculat pe teritoriul ţării noastre anterior datei de 1 ianuarie 2007. Pe de altă parte, chiar dacă autoturismele sunt înmatriculate în România după data de 1 ianuarie 2007, în noua lege sunt prevăzute situaţii care i‑ar putea face să umble serios la teşcherea: dacă pentru maşină nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule, sau dacă aceasta face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, după intrarea în vigoare a noii legi. Totuşi, noua formă a legii permite ca cei care au plătit o taxă de poluare mai mare decât cea prevăzută de noua lege să ceară să li se returneze diferenţa.
Milioane de mașini vor pleca la REMAT
Conform datelor oficiale, din cele 4,3 milioane de autoturisme înmatriculate în ţara noastră, 1,8 milioane au fost înmatriculate după 1 ianuarie 2007 şi până la finele anului trecut, maşini pentru care s-a achitat o taxă de poluare şi implicit care în continuare pot fi tranzacţionate pe piaţa internă fără ca noul cumpărător să fie obligat să achite viitoarea taxă de poluare. Astfel, celelalte 2,5 milioane de maşini devin practic nevandabile în condiţiile în care noua taxă, chiar şi micşorată faţă de cea de anul trecut, reprezintă cel puţin jumătate din valoarea de piaţă a maşinii. Un studiu realizat pe site-urile specializate în tranzacţii cu maşini la mâna a doua arată că aproximativ 10.000 de autoturisme sunt mai vechi de 1 ianuarie 2007, din care aproximativ 50-60% au fost înmatriculate în România înainte de această dată, diferenţa fiind reprezentată de maşini importate la mâna a doua după această dată. Astfel, după ce va intra în vigoare această taxă de poluare, cele aproape 6.000 de maşini vor deveni nevandabile, numai bune pentru “programul rabla”.
Ford și Dacia, protejaţi pe banii noștri
Este clar că noile măsuri favorizează producătorii autohtoni de autoturisme, Dacia-Renault şi Ford, tăind din start elanul celor care ar vrea o maşină ieftină şi încă bună, folosită în ţările din vestul europei. Rămâne însă varianta înmatriculării autoturismelor în Bulgaria, sau în alte ţări membre UE. Parcă spre a-i îmbuna pe protestatarii din stradă, guvernanţii au anunţat că vor aplica prevederile referitoare la înstrăinarea automobilelor înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007 abia din 2013.