OCPI Ilfov, peste 7.000 de documente cadastrale pentru noua Centură a Capitalei

@ Peste 36.000 de documentații cadastrale, înregistrate la Oficiul ilfovean, doar în primele 11 luni ale anului 2021 @ Mai mult de o treime dintre acestea sunt pentru proiecte de interes public local, județean sau național

În cadrul ultimei reuniuni din anul 2022 a Colegiului Prefectural Ilfov, Ruxandra Ghiba, directorul Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Ilfov, a oferit detalii despre activitatea instituției, pe parcursul anului trecut, instituție a cărei misiune este realizarea și actualizarea evidenței imobilelor înscrise în planul cadastral și în cartea funciară.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 634

Referindu-se la lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ – teritoriale, având ca obiect sectoarele cadastrale, directoarea OCPI Ilfov a subliniat că Oficiul a urmărit derularea a 47 de contracte de finanțare în cadrul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF) a lucrărilor de înregistrare sistematică iniţiate de
UAT-uri încheiate în anii 2021 și 2022 între OCPI Ilfov și primăriile Afumați, Balotești, Berceni, Bragadiru, Buftea, Cernica, Ciolpani, Ciorogârla, Clinceni, Cornetu, Dascălu, Dărăști-Ilfov, Dobroești, Domnești, Găneasa, Glina, Grădiștea, Gruiu, Jilava, Măgurele, Nuci, Periș, Petrăchioaia, Popești-Leordeni, Snagov, Voluntari.
”În această perioadă se încheie contracte de finanțare în cadrul etapei 9 și estimăm 25 de contracte de finanțare cu un număr mediu de 1.000 imobile/UAT, reprezentând aproximativ 7% din suprafața județului”, declara, la sfârșitul anului trecut, Ruxandra Ghiba.
În cazul contractelor de prestări servicii încheiate de UAT-uri din buget propriu pe sectoare cadastrale sau pe întreg teritoriul administrativ, OCPI Ilfov a urmărit respectarea graficului de prestare a lucrărilor de înregistrare sistematică care fac obiectul a 11 contracte de prestări servicii încheiate de către primăriile Bragadiru, Brănești, Domnești, Glina,
Măgurele, Moara Vlăsiei, Ștefăneștii de Jos, Tunari, Vidra.
Numărul total estimat de imobile potrivit contractelor de prestări servicii aflate în derulare este 42.986 din care 22.586 imobile finanțate de ANCPI și 20.400 imobile finanțate din fonduri proprii ale UAT-urilor.
”La momentul raportării, în evidențele OCPI Ilfov sunt fie finalizate, fie fac obiectul contractelor de finanțare un număr total de 122.330 de imobile. S-a efectuat predarea către beneficiari a actelor și proceselor verbale de soluționare a cererilor de rectificare în vederea actualizării documentelor tehnice ale cadastrului și comunicarea acestora către prestatori, la: Buftea, Cornetu, Dascălu, Găneasa, Gruiu, Măgurele, Nuci, Petrăchioaia”, a mai explicat directorul OCPI Ilfov.
Cadastru și verificare a documentelor, pentru investiții în proiecte de interes național
La nivelul județului Ilfov sunt în desfășurare în diverse stadii o serie de proiecte ce presupun exproprieri necesare realizării unor investiții de interes național și/sau local, aflate în derularea diverselor instituții – precum Ministerul Transporturilor (prin CNAIR, CFR, CN Aeroporturi București sau Metrorex), Consiliul Județean Ilfov, primării ilfovene.
Spre exemplu – proiectul ”Autostrada de Centură București” – Inelul II al Centurii București A0, A1, A2, A3 – unde a fost nevoie de recepționarea suporturilor topografice pentru coridoarele de expropriere care au stat la baza emiterii hotărârilor de Guvern; înscrierea în evidențele de cadastru și carte funciară a coridoarelor de expropriere; recepționarea
documentațiilor cadastrale individuale pentru imobilele supuse exproprierii; luarea în evidență din punct de vedere tehnic a planurilor parcelare care au stat la baza exproprierilor.
”Au fost recepționate 7.063 documentații cadastrale pe UAT-urile afectate de Centură, reprezentând un procent de 18% din numărul total de documentații cadastrale și 63% din numărul de exproprieri și alte imobile de utilitate publică recepționate”, a menționat Ghiba.
Și, s-au mai punctat pe scurt proiecte precum ”Modernizarea Centurii rutiere a municipiului București între A1 – DN 7 și DN2 – A2” – documentații individuale; fluidizarea traficului prin completarea și construirea centurii rutiere între DN 7 și DN 1A, în zona de Nord a Bucureștiului – documentațiile individuale pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere; modernizarea liniei feroviare către Aeroportul ”Henri Coandă” – documentații individuale pentru imobilele expropriate; recepția coridoarelor de expropriere pentru proiectul ”Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul ”Henri Coandă – (Magistrala 6 – 1 Mai – Otopeni)”; ”Nod Centură București DJ 404 km. 33+190 – 35+600” – documentații individuale; diverse alte proiecte pentru: lărgirea la 4 benzi a DNCB; sensuri giratorii și alte modernizări de drumuri pentru realizarea cărora se fac exproprieri; ”Autostrada A3 București – Brașov” – documentații individuale; investiții ale CJI, care presupun
înscrierea în CF a unor imobile de interes public local, precum și documentații pentru exproprieri – drumuri județene, menționând aici construire de intersecție de tip sens giratoriu în zona intersecția străzilor Matei Millo și Popasului, precum și în zona străzilor Elisabeta Lipă și Emil Racoviță sau coridorul de expropriere Bdul. Pipera – Voluntari –
documentații individuale; reabilitarea și modernizarea DJ 101 pentru mai multe localități din zona de Nord a județului, alte proiecte de modernizare a unor DJ-uri de pe raza localităților din județ; proiecte ale primăriilor ilfovene, pentru care sunt necesare exproprieri; exproprieri ale Consiliilor Locale, pentru drumuri etc.

Zeci de mii de documentații cadastrale

”În perioada 01.01 – 01.12.2022, în cadrul Biroului Avize și Recepții s-au efectuat 36.426 documentații cadastrale înregistrate pe fluxul de inspector din cadrul aplicației informatice e-Terra, având ca obiect diverse servicii de recepție cadastrală sau 1.276 recepții tehnice pentru lucrări de măsurători terestre ce cuprind PUZ, PUG, PAC, PUD, studii topografice,
studii topografice pentru expropieri, expertize tehnice judiciare etc. Din totalul de 1.276 documentații, 704 reprezintă exproprieri și proiecte de utilitate publică, adică 55%; 221 avize de începere, din care 21 au fost pentru proiecte de utilitate publică. Din totalul de 36.426 lucări de cadastru înregistrate în cursul anului trecut, 30%, adică – 11.138 au fost documentații pentru proiecte de interes public local, județean, național, pentru diverse UAT-uri din cadrul județului Ilfov, din care un procent important fiind exproprieri”, a mai completat Ruxandra Ghiba. Și mai putem vorbi, în cadrul OCPI Ilfov, despre activitatea ”petiții și referate” – 817 petiţii către beneficiari și diverse instituții și 2.528 de referate către alte servicii din cadrul OCPI Ilfov, din care 1.915 referate pentru notarea în CF a exproprierilor.
Iar activitatea de furnizare date, sintetizată pentru perioada menționată anterior, însumează 311 solicitări de informații, 3.333 hărți și planuri (raster), 13.715 extrase din planul cadastral pe ortofotoplan; 9 ortofotoplane în format digital, 2 înregistrări GNSS de la o stație permanentă sau alte altivități ”traduse” în circa 1.368 geometrii ale imobilelor introduse în sistemului informatic e-terra; aprox. 92 de acordări de numere cadastrale din oficiu, pe titluri de proprietate emise; aprox. 40 de verificări la teren, aprox. 232 de verificări ale extraselor de plan parcelar, aprox. 7 autorizări persoane fizice, 7 autorizări persoane juridice.

Fond funciar, publicitate imobiliară și arhivă

În 2022, activitatea în domeniului fondului funciar a reprezentat 64 de titluri de proprietate scrise; 26 duplicate ale titlurilor de proprietate eliberate aflate în arhiva instituției; 87 planuri parcelare verificate și 69 planuri parcelare introduse în baza de date; 242 hotărâri emise de Comisia Județeană și puse în aplicare; 16 sectoare cadastrale actualizate având
în vedere prevederile Legii 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările și completările ulterioare; 389 referate tehnice.
Pentru activitatea de publicitate imobiliară s-a punctat înregistrarea a 503.253 cereri din care 268.236 cereri au intrat în competența de soluționare a registratorilor/asistenților registratori. ”În ceea ce privește situația CF existente la nivelul Serviciului de publicitate, se constată o creștere a numărului acestora față de anul 2021: 758.172 CF deschise, față de
728.966 în 2021. De asemenea, au fost repartizate spre soluționare serviciului de publicitate imobiliară 4.812 adrese emise de diverse instituții publice sau private. Au fost înregistrate și soluționare 3.778 cereri de eliberare a certificatului pentru
identificarea numărului topografic/cadastral și de carte funciară după numele/denumirea proprietarului și au fost înregistrate 373 reexaminări împotriva încheierilor de admitere/respingere pronunțate de registratori”, a mai precizat reprezentantul
Oficiului.
Iar legat de activitatea Biroului arhivă, în 2022, au fost soluționate 9.500 de cereri de eliberări copii de pe documentele din depozitele de arhivă, pentru care s-au eliberat cca. 120.000 file de copii de pe documente și s-au cercetat 41.000 unități arhivistice. S-au preluat 75.000 de unități arhivistice create de structurile instituției și au fost digitalizate cu resurse proprii 60 de planuri parcelare din cadrul Colecţiei Legea Fondului Funciar 18/1991, 44.285 dosare reprezentând PUG, PUZ, PAC, delimitari hotare pentru perioada 2008-2020, precum și 4.223 dezmembrări din perioada 2019-2020.
Biroul Arhivă a selecţionat documente cu termen de păstrare expirat, în cantitate de 350 m.l, lucrare aprobată de Biroul Județean Ilfov al Arhivelor Naționale.

Servicii prestate, de peste 20 de milioane de lei, în 2022

Prezentarea situației cheltuielilor efectuate în comparație cu valoarea serviciilor prestate de OCPI Ilfov indică, pentru perioada 01.01 – 30.11.2022, un total cheltuieli (de personal, cu bunuri și servicii, transferuri PNCCF, cu investițiile, alte cheltuieli) de 21.872.366 lei, în timp ce valoarea serviciilor prestate de Oficului ilfovean a fost de 73.404.664 lei.
În ianuarie 2022, OCPI Ilfov avea aprobate 106 posturi pe perioadă nedeterminată și 51 posturi pe perioadă determinată și erau ocupate 101 posturi pe perioadă nedeterminată și 43 posturi pe perioadă determinată, iar în luna decembrie 2022 erau ocupate, pe aceeași schemă, 97 de posturi pe perioadă nedeterminată și 40 posturi pe perioadă determinată.