Cu o floare nu se face primăvară. Dar cu un parfum? De 8 Martie nu există, probabil, nicio femeie care să strâmbe din nas dacă va primi cadou un produs cosmetic. O analiză a piaţei cosmeticelor arată că acest segment al economiei a crescut susţinut în ultimii ani, semn că românii sunt tot mai interesaţi de parfumuri, produse de machiaj şi alte cosmetice.
Româncele sunt printre cele mai frumoase şi îngrijite femei din Europa. Cel puţin asta rezultă din statistici şi mai ales din percepţia unanimă a străinilor care ne vizitează ţara.
Să te menţii frumoasă, sexy şi să arăţi bine înseamnă o cheltuială pe măsură. Frumuseţea se întreţine, iar evoluţia pieţei cosmeticelor dovedeşte că, indiferent de vremuri, interesul românilor pentru astfel de produse rămâne constant.
Datele financiare, analizate de KeysFin, arată că piaţa produselor cosmetice şi de parfumerie a crescut semnificativ în ultimii ani, de la 4,2 miliarde lei în 2009 la 5,28 miliarde lei în 2015.
„Din datele preliminarii şi luând în calcul creşterea semnificativă a consumului, generată de măsuri de ordin fiscal, 2016 a adus un adevărat record în materie, cifra de afaceri din acest sector depăşind 5,5 miliarde lei”, afirmă analiştii de la KeysFin.
Potrivit statisticilor, în acest sector activează în prezent în jur de 2000 de firme, cu peste 11.000 de angajaţi, care se ocupă cu comerţul cu ridicata şi amănuntul al produselor cosmetice şi de parfumerie.
Numărul acestora s-a menţinut constant din 2009 şi până în prezent, semn că piaţa este una bine definită.
„Analiza datelor financiare arată că, în ultimii 7 ani, firmele de cosmetice şi parfumerie au insistat pe optimizarea afacerilor, dovadă că profitabilitatea sectorului a crescut de la 207 milioane lei în 2009 la 258 milioane lei în 2015, cu un ascendent puternic în 2016”, consideră experţii KeysFin.
Potrivit acestora, piaţa românească încă nu şi-a atins potenţialul maxim, dacă este să raportăm la pieţele dezvoltate. În România, potrivit unor statistici realizate de jucătorii din domeniu, consumul de produse cosmetice şi de parfumerie este de aprox. 40 de euro/anual/persoană, în condiţiile în care în Franţa este de 4-5 ori mai mare.
Cine decide în piața cosmeticelor
Potrivit datelor financiare analizate de KeysFin, în acest sector economic trendul este dat în primul rând de importatori şi de lanţurile de magazine specializate dezvoltate de multinaţionale. Şi producătorii autohtoni au avansat semnificativ în ultimii ani, profitând de noile tendinţe eco, de interesul tot mai mare al românilor pentru produse naturale, de calitate.
Statistica arată că, pe segmentul importurilor de cosmetice, principalul jucător din România este Interbrands Marketing & Distribution SRL, care a raportat, în 2015, o cifră de afaceri de 731,3 milioane de lei.
Topul importatorilor este completat, la mare distanţă, de L’Oreal Romania SRL (283,7 mil.lei), Colgate-Palmolive Romania SRL (249,1 mil..lei), Beiersdorf Romania SRL (215,5 mil.lei), Sarantis Romania SA (204 mil.lei) şi Johnson Wax SRL (171,5 mil.lei afaceri în 2015)
La capitolul vânzări cu amănuntul, în magazinele specializate, primul loc este ocupat de germanii de la DM, care au realizat afaceri de 208 milioane de lei. DM este urmată de lanţul Sephora, cu o cifră de afaceri de 162,9 milioane de lei.
Clasamentul firmelor cu cea mai mare cifră de afaceri este completat de Millenium Design SRL (121,8 mil.lei), lanţul de magazine de cosmetice Douglas (76,7 mil.lei), Tordai Hair-Cosmetics (36 mil.lei) şi Top Line Europa (29,7 mil.lei).
Ce cosmetice cumpără românii
O statistică recentă arăta că, în prezent, cele mai multe achiziţii de produse cosmetice se realizează din magazinele fizice, urmate de farmacii şi saloanele de cosmetică. Un segment aflat pe creştere este cel al vânzărilor pe internet, care au avansat semnificativ în ultimii 2-3 ani.
„Studiile de consum arată că, în prezent, parfumurile generează cea mai mare cifră de afaceri din această piaţă, urmate de produsele de machiaj şi abia apoi de cele de îngrijire. Este un trend diferit faţă de ţările occidentale, acolo unde produsele de skin-care sunt cele mai vândute. Acest fenomen are legătură cu educaţia şi obiceiurile de consum ale mai multor generaţii. În România, să nu uităm că avem încă generaţii care au trăit în comunism şi pentru care produsele cosmeticele occidentale au reprezentat o necunoscută”, afirmă analiştii.
Potrivit experţilor, lucrurile se schimbă însă semnificativ de la an la an, iar românii se documentează din ce în ce mai mult cu privire la importanţa îngrijirii pielii, fiind tot mai atenţi la ingredientele folosite în produsele cosmetice, la trendurile internaţionale.