IPJ Ilfov, Serviciul Rutier

În mod constant, Serviciul Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Ilfov, organizează numeroase campanii de prevenire și combatere a accidentelor rutiere grave, soldate cu vieți curmate absurd. Zilele trecute, astfel de acțiuni au avut loc pe Drumul Național 2, care deține un record negativ în privința numărului de victime provocate de accidentele de circulație.

Caracteristica DN 2 este aceea că, de-a lungul lui, de la ieșirea din Capitală până în comuna Afumați, se găsesc numeroase societăți comerciale, ceea ce face ca zona să fie extrem de frecventată. La rândul său, traficul rutier este foarte aglomerat. În locurile prin care pietonii traversează frecvent, există treceri marcate corespunzător, dar, nu întotdeauna aceștia le utilizează. Deoarece aceste treceri sunt la distanțe destul de mari una de alta, pentru a nu afecta fluiditatea traficului rutier, pietonii preferă să „scurteze” drumul și să traverseze care pe unde îl taie capul, riscându-și, în acest fel, viața. Rezultatul? O statistică neagră, cu zeci de morți, anual. Soluția? Construirea unor pasaje supra sau subterane și conștientizarea celor care, pentru câteva minute câștigate, își pun existența în pericol.

Poliția Rutieră, în luptă cu inconștiența pietonilor

Miercuri, 23 iulie 2014. Trei echipaje ale Serviciului Rutier din Cadrul IPJ Ilfov sosesc, la ora 10.00 în zona aflată la kilometrul 15 al DN 2. Pentru că aici se găsesc neumărate angrouri, de toate felurile, locul forfotește de oameni și autovehicule, tiruri, camioane, microbuze și autoturisme. În zonă, se află și o trecere de pietoni, semaforizată, ca de altfel întreaga intersecție. Echipajele de poliție se răsfiră pe câteva sute de metri, de-o parte și de alta a drumului național… Nu trece mult timp că, iată, apar și primii „viteji” care se încumetă să traverseze prin „șuvoiul” de mașini. Dar, surpriză, pe „malul” celălalt sunt așteptați de un polițist de la rutieră, care îi explică greșeala, care i-ar fi putut fi fatală, îl sfătuiește să nu o mai repete, arătându-i, totodată, și trecerea de pietoni aflată la nici 50 de metri… Totul se încheie, din fericire, fără victime, dar, din păcate pentru contravenient, cu o amendă usturătoare și cu speranța că aceasta îi va fi învățătură de minte.

Ce spun polițiștii

Oana Spînu este inspector principal și este unul din coordonatorii acestei acțiuni. Ea ne povestește în ce constă activitatea polițiștilor aflați aici: „Astăzi, pe DN 2, acționăm cu trei echipaje de poliție rutieră pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere grave și a consecințelor acestora, în care sunt implicați pietonii. Acționăm constant, aproape în fiecare zi a săptămânii, pentru a preveni această cauză generatoare de accidente rutiere, respectiv indisciplina pietonilor. Avem, așadar, în vedere atât prevenirea, cum spuneam, dar și sancționarea celor care traversează prin locuri nepermise, punându-și în pericol integritatea corporală, cât și viața. Noi încercăm să conștientizăm pietonii asupra acestor pericole, care apar atunci când aceștia traversează printr-un loc nepermis și nemarcat corespunzător. Nerespectarea regulilor de circulație de către pietoni constituie contravenție și este sancționată cu 2 sau 3 puncte amendă. Un punct de amendă are valoarea de 90 de lei.” Scurt, concis, dar cuprinzător. Și de ținut minte!

Un bilanț îngrijorător

Vreme de două ore, între 10.00 și 12.00, polițiștii „au constatat 25 de acțiuni contravenționale, în valoare totală de 4.500 de lei”, conform unui comunicat sosit la redacție. Adică, una la 4,8 minute. Vă lăsăm să faceți un calcul aproximativ și să vedeți cam câți pietoni ar traversa anapoda într-un interval de 10 ore, să zicem. Nouă ne-a ieșit un număr de 125 de astfel de pietoni indisciplinați. Și asta într-o zonă cu o lungime de aproximativ 100 de metri. Imaginați-vă cam câți ar putea fi de-a lungul a 15 kilometri…

Acest bilanț trebuie să ne dea de gândit. Rezolvarea acestei situații nu poate sta doar în sarcina polițiștilor. Soluția ar fi, așa cum spuneam, construirea unor pasaje, lucru care ar salva sute de vieți omenești. Iar aceasta cade în sarcina „vestitei”, dar și mult-hulitei Companii Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), dar care, așa cum a aflat toată lumea, pretinde că nu are bani, dar angajații săi huzuresc pe salarii mari. Cineva, cândva, din acestă companie trebuie să se trezească. Pe DN 2 mor oameni!