Târgul internaţional pentru firme de exerciţiu – Bucureşti

În perioada 6-8 mai, Plaza Românial Mall, din Bucureşti, a găzduit un târg internaţional al firmelor de exerciţiu. Manifestarea la care au participat 107 firme de exerciţiu, din România şi Republica Moldova, a fost organizată de Colegiul Economic „Costin C. Kiriţescu”,cu sprijinul Primăriei Sectorului 6, prin Centrul cultural European din acest sector, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

Organizatorii sunt, deja, la a XII-a ediţie a acestui târg, ultimele două beneficiind şi de participare internaţională. Din cele 107 firme participante, doar două au reprezentat judeţul Ilfov. Este vorba de firmele de exerciţiu „La Cezărică” şi „Crama lu’ bunicu”, ambele aparţinând elevilor de la Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”, din Brăneşti.

Participanţii au concurat la mai multe categorii şi anume, „Cel mai bun stand”, „Cel mai bun catalog”, „Cea mai bună prezentare (PPT)”, „Cel mai bun negociator”, „Cel mai bun spot” şi „Cea mai reprezentativă mascotă”. Pe lângă premiile pe categorii, au mai fost acordate şi 4 premii speciale, precum şi un „Premiu Absolut”, pentru firma care a acumulat punctajul maxim la toate categoriile.

Elevii din Brăneşti au oferit pâine caldă şi vin straşnic

Participarea elevilor brăneşteni de la Liceul „Cezar Nicolau” nu este deloc întâmplătoare. Ea se datorează directorului acestei unităţi de învăţământ, prof. Marinela Culea. Putem spune, fără riscul de a greşi, că inimoasa, energica şi dinamica profesoară de la Brăneşti este un pionier în promovarea firmelor de exerciţiu în învăţământul ilfovean. Marinela Culea este, de altfel, şi promotoarea singurului târg de profil, denumit „Antreprenor Fest”, organizat în Ilfov, la liceul pe care-l conduce, care, anul acesta, va ajunge la a IV-a ediţie.

Aşa cum aminteam, liceul din Brăneşti s-a prezentat la Târgul organizat de colegii lor de la „Costin Kiriţescu”, cu două firme de exerciţiu, de altfel, cele mai premiate, la ediţia din 2014 a „Antreprenor Fest”: firma „La Cezărică”, „producătoare” de produse de panificaţie, ca la mama acasă şi „Crama lu’ bunicu”, „furnizoare” de vinuri de înaltă calitate, obţinute prin procedee ecologice.

„Cu aceste două firme participăm pentru prima oară la un târg internaţional. Noi ne mândrim că participăm la acest târg. Nu ne simţim deloc inferiori, pentru faptul că reprezentăm un liceu tehnologic şi ne luptăm cu colegii şi licee economice de tradiţie, sau cu şcolile superioare. Credem că am făcut faţă cu succes acestor provocări”, ne-a spus Marinela Culea. 

Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi

La standul firmei „La Cezărică”, ne-am întâlnit cu o veche cunoştinţă, mascota Marius Speriatu, care, toamna trecută, la „Antreprenor Fest – Ilfov”, ne spunea că este gata să sperie concurenţa. Acum, la acest târg, „Cezărică” Speriatu, a avut un rol aparte. El ne‑a fost prezentat ca un angajat surdo-mut, pentru că firmele care angajează persoane cu dizabilităţi beneficiază de facilităţi fiscale. „Pe de altă parte, trebuie să fim toleranţi, să întindem o mână de ajutor persoanelor defavorizate, pentru a le integra pe piaţa muncii. A fost ideea copiilor şi aceasta le-a adus multe puncte în plus, la evaluarea firmei. Pe mine chiar m-au luat prin surprindere. Nu mă aşteptam la aşa ceva”, ne-a precizat Marinela Culea. Aşa că, n-am schimbat prea multe vorbe cu „Cezărică”, ocupat cu scoaterea pâinii calde şi aburinde din „cuptorul” aflat în stand. Dar, atenţia ne-a fost atrasă de sloganul inscripţionat deasupra cuptorului-butaforie. Acest soglan s-a dovedit a fi unul de succes, aducându-i firmei „La Cezărică” un premiu special. 

„Pâinea caldă, ca de casă, ți-o aducem drept pe masă!”

Este sloganul pentru care elevii de la Brăneşti äu primit premiul special pentru „Cel mai reprezentativ slogan”, acordat de Fundaţia Dan Voiculescu. Tinerii antreprenori s-au bucurat nespus pentru această reuşită, având în vedere faptul că aceasta era prima participare a lui „Cezărică” la o competiţie de asemenea anvergură. Ei şi-au propus ca, la următoarea participare, să îmbunătăţească activitatea firmei şi să obţină rezultate mai bune decât acum, mai ales că au căpătat o experienţă care le va folosi în viitor. Ei merită toate felicitările noastre, având în vedere că au concurat cu echipe mult mai puternice, dar şi pentru că au reprezentat cu onoare judeţul Ilfov, în această competiţie.

Ce este o firmă de exercițiu

Conceptul de „firmă de exercițiu” a fost introdus în România, în anul 2005 și a fost implementat, inițial, în trei județe-pilot. El a fost „importat” din Austria și se adresează elevilor din clasele a XI-a și a XII-a, din liceele cu profil economic. Scopul acestui concept este acela de a aplica în practică cunoștințele de antreprenoriat învățate în clasă. 

Elevii învață în cadrul a trei module de specialitate, iar cunoștințele acumulate trebuie puse în practică la târguri. În clasa a XI-a se înființează firme, sau sunt preluate de la colegii mai mari care au absolvit liceul, iar în clasa a XII-a sunt lichidate, ceea ce înseamnă că o firmă de exercițiu ființează pe durata a doi ani. Elevii învață să-și înființeze firma, cu toată documentația necesară, deschid un cont la Banca Centrală, cu specimen de semnătură, fac un contract de închiriere a unui spațiu, fac angajări parcurgând toate etapele selecției de personal. Există, de asemenea, un Registru al Comerțului, în care sunt înscrise aceste firme, denumit ROCT (ROmanian Coordination of Training Firms), care are sediul la Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT). Așadar, firma de exercițiu este o copie fidelă a unei firme reale, doar că este una virtuală.