Sărbătoarea Nașterii Domnului este încununată de foarte multe obiceiuri și tradiții. De la minunatele colinde și cadouri, până la îmbelșugata masă creștinească, toate amintesc de legătura noastră cu Dumnezeu și, mai ales, de iubirea Lui față de noi, oamenii, cărora ne-a dăruit pe unicul Său Fiu, să se nască și să crească, să ne mântuiască.

 

Tradiția ortodoxă aso­­­­ciază, cu cinste și bucurie, marii sărbători minunatele colinde, ca o prelungire a Bucuriei îngerilor care binevesteau Nașterea Pruncului Iisus într-o peșteră din Betleemul Iudeii. În tradiția românească se crede că o casă care rămâne necolindată nu este protejată de Dumnezeu, iar diavolii vor pune stăpânire pe lume. ”Lăudați și cântați,/ Și vă bucurați./Că ni s-a născut Hristos,/Să ne fie de folos”.

Ceremoniile culinare de Crăciun sunt legate în primul rând de plămădirea colacilor și împletirea  cozonacilor. Pâinea de zi cu zi este înălțată la rang de mesager spiritual. Împletită sărbătorește și împodobită, pâinea devine un simbol și se încarcă cu emoția și speranța Învierii. Toate bucatele de Crăciun poartă în ele mesaje de bunăvoie, de speranță și veșnicie. Masa de Crăciun este o ceremonie ce realizează comuniunea și întregește familia. Omul modern vede masa numai ca pe o rezolvare a nevoilor biologice, cu toate acestea există clipe când acesta percepe masa ca pe o exprimare culturală și sentimentală. Într-o oarecare măsură, Sărbătoarea Crăciunului duce mâncarea din profan în sacru. Noi, creștinii, trebuie să mâncăm îmbinând biologicul cu spiritualul. Masa în familie este semnul bucuriei, al împlinirii și al cinstirii Sărbătorii. Crăciunul este un bun prilej de a ne împrospăta relația cu semenii, cu strămoșii și cu Cel ce S-a născut, Dumnezeu care s-a făcut om. Bradul din apropierea mesei, pomul venerat care rămâne verde tot anul, ne aduce în casă puritatea și veșnicia. Pentru că sunt îndreptate în sus, acele lui simbolizează legătura noastră cu Dumnezeu. Și culorile globurilor și ghirlandelor au o conotație religioasă. Roșul simbolizează sângele vărsat de Mântuitorul Iisus Hristos pentru păcatele noastre, verdele viața eternă, iar auriul este expresia regalității lui Hristos.