Comenius Regio, un imbold pentru cooperare europeană în domeniul didacticii creative, sau Cum să creşti calitatea educaţiei

Anul trecut, scriam în Jurnalul de Ilfov despre prima întâlnire de lucru a echipelor din România şi Malta, din cadrul proiectului “Educaţia nonformală şi informală prin TIC (tehnologia informaţiei şi comunicării)”, primul proiect comunitar din Otopeni. Am scris și anul acesta, recent, despre cea de-a patra și ultima întâlnire de lucru a celor două echipe, desfășurată la Otopeni. O întâlnire festivă cu felicitări, schimburi de plachete, diplome și mici atenții. Dar, peste toate aceastea, cu vorbe extraordinar de bune, din ambele ”tabere”, legate de ospitalitate, relații umane, experiențe extraordinare, ”învățături de natură profesională evidente” și, de ce nu, despre prietenii sincere care, cu siguranță, vor dura.

Concret, pentru cine nu-și mai amintește, în perioada 2012 – 2014 s-a derulat proiectul Comenius Regio ”Educația nonformală și informală prin TIC”, având ca beneficiar Consiliul Local Otopeni și parteneri, din România – Liceul „Ioan Petruş” din Otopeni şi Asociaţia „Asistenţă şi Programe pentru Dezvoltare Durabilă Agenda 21” din Bucureşti, iar din Malta – Colegiul „Saint Thomas More” (cu școlile coordonate – Marsaxlokk, Paola, Marsaskala) şi Şcoala de limbi străine „Easy” din La Valetta. Obiectivele acestuia au urmărit formarea cadrelor didactice pentru a utiliza, în predare, metode de educație nonformală și informală asociate cu TIC, realizarea împreună cu elevii a unor materiale multimedia ilustrând aceste tipuri de educație, promovarea schimburilor interculturale prin vizite de studiu între România și Malta, promovarea parteneriatelor și îmbunătățirea cooperării în domeniul educației. O treime, din numărul total al profesorilor Liceului ”Ioan Petruș”, a participat la acest proiect, dovedindu-se, pe parcursul derulării, că a fost o oportunitate deosebită în dobândirea experiențelor benefice în didactica modernă, utilizând TIC.

Nu avem motive să fim complexați!

Ioana Ungureanu, manager de proiect, consilier local în Otopeni și director adjunct al Liceului ”Ioan Petruș” a fost de acord să ne vorbească despre produsele finale ale proiectului, neputând, însă, să nu ne împărtățească din încântarea domniei sale legată de modul de derulare a programului, despre ”experiența extraordinară a profesorilor din liceul otopenar, participanți în proiect, despre faptul că școala românească are nevoie de inovație în domeniul didactic”. ”În Malta, am asistat la lecții desfășurate într-un alt sistem de învățare – am văzut organizarea școlilor de stat și private malteze, am cunoscut directori de școli și cadre didactice). Sistemul lor mi s-a părut flexibil, mai selectiv în privința conținuturilor predării, orientat și aplecat mult spre cerințele societății și spre ceea ce este necesar. Copiii sunt formați pentru profesii care să le aducă ulterior un venit. Am avut și noi niște temeri, firești, dar am realizat că nu trebuie să avem complexe. Avem elevi foarte buni, cu o capacitate intelectuală și/sau creativă, deosebite, profesori foarte buni. Singurul balast este sistemul educațional greoi de la noi. Dar, acest program ne-a învățat și pe noi să fim mai selectivi și să aducem, la oră, copilului, ceea ce-i trebuie cu adevărat, ce-i este util, și a-l orienta spre practică. Conceptul nostru didactic s-a schimbat, din punctul de vedere al calității. De la lecțiile făcute inițial și apoi la lecțiile făcute după cursurile de educație nonformală, dar și după vizitele în Malta, a fost un progres în educație. Nu în sensul că oamenii nu știau, ci în sensul că oamenii au pus în prim plan exact ceea ce era important. Evident, am constatat o diferență importantă între sistemele noastre de învățământ și am avut o problemă în punerea de acord asupra a ceea ce înseamnă educație nonformală pentru noi și pentru ei. Căci da, pentru ei, aceasta este mai cu seamă legată de utilizarea tehnologiei moderne, a tehnologiei informaționale și, foarte mult, de ieșirea în afara școlii a cadrului didactic împreună cu elevul. Am făcut și noi lucrul acesta, fără să vedem la ei, pentru că ne-am dat seama ce presupune de fapt conceputul de educație nonformală. Diferența majoră ține, însă, de educația informală. Noi numim educație informală, educația asta spontană, care vine dinspre comunitate, familie, societate, mass-media, etc. Ori, pentru ei, educația informală înseamnă altceva: este educația oferită de structurile neguvernamentale, ceea ce numim noi ONG-uri, elevii lor fiind obligați ca, pe parcursul școlarității, să parcurgă programe oferite – gratuit sau cu plată – de către acestea. Ni s-a dat ca exemplu, Crucea Roșie: dacă fac voluntariat la Crucea Roșie, nu plătesc. Pentru acest tip de educație informală, elevii maltezi primesc atestate la sfârșitul școlii. Și, din câte m-am informat eu, acesta este un deziderat pentru Europa. Adică se dorește ca, până în 2015, toate statele membre ale UE să aibă această formă de educație informală atestată prin certificate. La noi încă nu se face, dar ar fi benefic!”, ne-a explicat Ioana Ungureanu.

Lecții în cadrul Comenius Regio

Buletinul Metodic, anul VII, nr.6 – al Liceului ”Ioan Petruș” prezintă o serie de lecții realizate în cadrul atelierelor din Proiectul Comenius Regio – ”Educația nonformală și informală prin TIC”. Astfel, Adriana Brânzea, prof. în învățământul primar, a adaptat metoda ”Cafeneaua publică”, metodă de dialog activ, schimb de informații și găsire de soluții creative de acțiune, la clasa a II-a, organizând o ”Călătorie în lumea figurilor geometrice”.

Prof. Vasilica Mărioara Dima, împreună cu preotul paroh Dima Radu, Parohia Otopenii de Jos și comitetul de părinți clasa a II-a, Liceul ”Ioan Petruș” – în calitate de coordonatori – au strâns, în perioada 11 martie – 10 mai 2013, cărți, jucării și îmbrăcăminte, pe care, apoi, le-au donat copiilor fără familii din Centrul Valea Plopului, Vălenii de Munte, județul Prahova, al Fundației ProVita. Vizita la Centru a micuților elevi otopenari a reprezentat o lecție de credință, de ce înseamnă puterea unui gând devenit faptă prin unirea forțelor, printr-o astfel de activitate de voluntariat.

O altă lecție a fost pregătită de prof. Eugenia Marinescu, pe tema ”Protejarea mediului înconjurător”, metoda didactică folosind ca tehnici conversația, observația, explicația, exercițiul, expunerea, problematizarea, munca în echipă și cea individuală, brainstormingul, jocul de rol. De altfel, coordonatorul acestui proiect, împreună cu elevii, au câștigat locul I la concursul ”Eco-educația”, la nivel național.

Lecția ”Români cu care ne mândrim – Ștefan cel Mare”, coordonată de prof. Mirela Costache, a fost, de asemenea, un succes, dar și un exemplu de educație informală, implicându-i și pe părinți, cu o temă care le cerea acestora să comenteze, împreună cu elevii, atitudinea mamei lui Ștefan cel Mare, din cunoscuta poezie a lui Dimitrie Bolintineanu.

Și acestea sunt doar câteva din lecțiile efectuate sau propuse de către cei 30 de profesori implicați în proiectul european comunitar.

Site bilingv și DVD-uri educaționale

Ca produse finale ale Proiectului Comenius Regio s-a realizat un site bilingv – www.otopenicomeniusregio.ro – ce poate fi accesat de profesori, elevi, părinți, instituții și autorități educaționale de oriunde din UE, unde se pot afla detalii despre activitățile derulate în cadrul programului, dar s-au realizat și 1.800 de DVD-uri educaționale cuprinzând lecțiile filmate, susținute după aprofundarea cursurilor de educație nonformală, structurate pe 6 tipuri de educație (arii curriculare) – educație lingvistică și comunicare, științifică, artistică, civică, tehnologică sau educație pentru sănătate. Acestea vor fi distribuite și altor școli ilfovene, dar și din alte județe ale țării, inspectoratelor școlare, în cadrul diferitelor activități didactice. Astfel, toată experiența acumulată de către profesorii liceului ”Ioan Petruș” – un exemplu de educație nonformală – va putea fi împărtășită și altora.

Acest material reflectă numai punctul de vedere al autorului și Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.