”Nimic nu e complicat, dacă asta înseamnă beneficii pentru școală și pentru elevii Liceului Tehnologic «Cezar Nicolau», Brănești”, spune Marinela Culea, directorul unității de învățământ
Anul școlar 2019-2020 a debutat, la Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau” din Brănești, cu cinci clase nou formate (pornind în anul 2012, de la una singură) – două clase de liceu și trei de profesională. Dintre acestea trei de profesională, două sunt în premieră, pentru învățământul profesional dual.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print, nr. 471
”Avem, așadar, la liceu, profilele Economic și Agricultură, iar la școala profesională, o clasă de intrare de a IX-a – în sistem clasic, profilul Ospatar și două clase de profesional în sistem dual, de Mecanic auto și Construcții. Și ținem foarte mult la clasele de agricultură, pentru că suntem singurul liceu din Ilfov de pe lista celor 58 de unități școlare cu dublă finanțare – adică primim bani și de Ministerul Educației și de la cel al Agriculturii. De aceea, la deschiderea anului școlar a fost alături de noi și secretarul de stat Maricel Floricel Dima, din Ministerul Agriculturii. Pentru că am luptat foarte mult pentru a fi pe această listă de 58 de licee din țară.
Pentru dual, din acest an am înfințat două clase – una cu 28 de elevi, pentru cum arătam mai sus, specializarea Mecanic auto, clasă sprijinită de firma SC Badsi Impex SRL, și o clasă pentru Construcții, cu 14 elevi pregătiți să devină zugravi, ipsosari, vopsitori și 14 elevi pregătiți să învețe meseria de montatori placaje. Această clasă este sprijinită de firma Terano Construct. Agenții economici vor acorda elevilor o bursă la aceeași valoare cu cea a bursei de la stat, obligatorie, de 200 lei/lună. Adică, la sfârșitul lunii, elevii primesc 400 de lei, 200 de lei de la stat şi 200 de lei de la agentul economic. Tot aceștia asigură 3 mese/zi la cantină pentru elevii interni, echipamentul de protecție, transportul din curtea școlii la locul de practică, excursii, cursuri de dezvoltare personală și tot ce înseamnă material didactic pentru clasele respective. La clasa de mecanici auto, copiii pleacă zilnic, cu autocarul pus la dispoziție de agentul economic la sediul firmei, în Pipera, unde stau 6 ore la pregătire. Prima săptămână a fost de verificare, de ”imersie”, încercând să vedem cum se acomodează copiii la locul de muncă, dacă știu să-și aleagă ținuta și materialele necesare pentru protecția muncii într-un atelier, să le observăm și dezvoltăm spiritul de echipă…. La clasa de construcții vom avea, după 15 octombrie, o primă săptămână de practică, la fel, cu obiective bine stabilite. Și elevii de la ”clasa Ternano” și cei de la ”clasa Badsi” sunt sprijiniți pe toată perioada de formare de către un tutore (3 în total) – care au fost deja desemnați de către angajatori. Pentru primul an, vorbim de cinci săptămâni de practică comasată, care înseamnă 150 de ore!, ne-a declarat în exclusivitate Marinela Culea, directorul Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”, din Brănești.
Agenții economici, implicare 100%
Directorul unității școlare ne-a explicat că cei doi agenți economici implicați în învățământul profesional în sistem dual au sprijinit școala, chiar dinainte de 9 septembrie, când și-a deschis porțile, prin dotarea claselor. La ”clasa Badsi”, spre exemplu, a fost adusă tabla inteligentă și urmează dotarea cu motoare în secțiune, 2 tipuri, motor Diesel și motor pe benzină și 2 cutii de viteză. Iar la ”clasa Terano” s-a adus, de asemenea, mobilier școlar. ”Agenții economici se ”întrec” în a oferi elevilor cât mai multe dotări. La deschiderea anului școlar, clasele de dual s-au evidențiat la careu purtând uniformele date de cei doi agenți economici, iar copiii s-au simtit puțin mai deosebiți. Reprezentanții celor două firme au fost și ei prezenți în prima zi de şcoală, au stat de vorbă cu elevii și cu părinții lor. A fost un exercițiu de cunoaștere binevenit! Ar trebui să vă mai spun aici că un agent economic cheltuie cam 120.000 de lei/an pentru o clasă cu 28 de elevi. Dacă punem la socoteală doar bursele, transportul, echipamentul și hrana pentru elevii interni (cei care nu sunt interni beneficiază de o masă caldă/zi cât timp sunt în practică). Apoi, s-au ocupat inclusiv de materialele promoționale. Iar învățământul dual durează 3 ani, după care elevii se pot angaja, firesc, la firma care i-a pregătit. Singura diferență între școala profesională în sistem clasic și şcoala profesională în sistem dual este tocmai implicarea agenților economici în sistemul dual. Restul – tot ce înseamnă curriculă sau examen de finalizare a ciclului de formare – este la fel. Elevii de la dual se pot angaja chiar de la finalul anului 1, după împlinirea vârstei de 16 ani, pe perioada verii, cu timp parțial de muncă”, a mai explicat directorul. Marinela Culea a adăugat că domnia sa nu este deranjată că va avea în Consiliul de Administrație al școlii reprezentanți ai agenților economici. ”Nici că suntem singurul liceu tehnologic care are în componența CA 13 membri, la care se adaugă încă doi de la Ministerul Agriculturii. Nu mă deranjează dacă agenții economici vin cu idei și propuneri care să-i ajute pe elevi. Îmi doresc doar ca școala și elevii mei să aibă de câștigat. Poate că aici apar unele probleme, în altă parte. Pe mine nu mă deranjează să raportez mai multor ministere și mai multor agenți economici. Evident că este de muncă. Dar agentul economic trebuie să simtă că nu investește degeaba. Spre exemplu, Paul Badea, managerul firmei Badsi, într-o zi, la ora 7.55 era în școală și participa la ora de Istorie de la clasa ”Badsi”. Omul putea să facă orice altceva, dar a ales să folosească această oră și să ofere elevilor câteva repere istorice legate de … mecanică. La fel, cei de la Terano, unde managerul Marian Ciupitu este în permanentă legătură cu școala și ne sprijină. Ideea e să nu te deranjeze că ai persoane ”străine” în școală, să ai mereu ușile deschise, evident, cu o anumită conduită și respectând ceea ce trebuie să se întâmple într-o unitate de învățământ. Trebuie să vorbim prermanent de colaborare, de parteneriat. Pentru că și beneficiile agenților economici sunt mari – în primul rând – forță de muncă specializată. Care acum este o problemă. Dacă agenții economici știu să-i atragă pe tineri, să le ofere ce-și doresc, cu siguranță rămân la ei, la un loc de muncă stabil, sigur, pentru care, de altfel, s-au pregătit”, a adăugat Marinela Culea.
Cum au fost atrași copiii?
”Clasa de mecanici auto a fost realizată în prima zi de înscrieri. La ”ospătari” – pe învățământ profesional clasic, tot în prima zi s-au epuizat locurile, iar la clasa de construcții, pentru că nu am avut experiența anilor trecuți, fiind o premieră, am muncit mai mult. Cum au aflat copiii de noi? În primul rând de la vizitele de promovare a ofertei educaționale. Pentru că noi am ajuns în școlile gimnaziale cu aceste prezentări, de cel puțin 3 ori într-un an/școală, pentru a vorbi cu elevii. Apoi, am vorbit cu profesorii, cu părinții. A contat foarte mult faptul că alături de mine au fost non-stop agenții economici. Am încercat să dezvolt la ”Cezar Nicolau” calificări care nu au mai fost solicitate. Nu dintre acelea care au vechime în altă unitate şcolară, mai ales din apropierea liceului. Ar fi fost absurd. Încercăm spre exemplu, acum, o nouă colaborare cu Makita. Ei au nevoie de elevi pe învățământ dual și, de aceea, de la anul s-ar putea implica și ei. Cei de la Autoritatea Națională pentru Învățământ Profesional Dual au avut o discuție cu Ambasada Japoniei și au propus Liceul ”Cezar Nicolau” ca partener pentru Makita. Discuțiile continuă. Noi susținem, în continuare, specialitatea „confecționer produse electrotehnice” (pentru că aici, legat de titulara specializarii au fost neînțelegeri). Este fix o specializare similară cu ce îi trebuie Makitei și, dacă ei se uită la competențele pe care le obțin copiii își vor da seama că exact asta caută. Înțeleg că au nevoie de 500 de elevii, iar la ”Cezar Nicolau” am putea organiza o clasă (chiar și mai multe, dar la acest moment avem problema spațiilor de cazare – căminul ne aparține, dar folosim doar nivelul 1 și parterul, etajele 2 și 3 fiind ocupate de elevele Seminarului Teologic Liceal Ortodox ”Sf. Filofteia”, Brănești), a explicat directorul.
De unde vin elevii?
Despre proveniența elevilor de la ”Cezar Nicolau”, directorul unității școlare a declarat că, în premieră, la școala profesională au fost atrași copii din comuna Vasilați, județul Călărași. Și stau în cămin, care acum este plin. ”Nu mai e loc să arunc un pai, în camerele de 8 paturi l-am adus pe al 9-lea, pentru că am avut solicitări foarte, foarte mari. Noroc că sunt mari camerele…
Avem, apoi, elevi din Gălbinași, tot județul Călărași. Ca localități noi. Plus copiii din alte localităţi ale judeţului Călărași, de unde am mai avut, sau din județele Prahova, Ialomița, Teleorman, evident, din Ilfov, dar și doi elevi din București. Chiar nu am avut probleme cu realizarea planului de școlarizare. Încercăm într-un fel să revoluționăm printr-un anumit stil de predare – să predăm integrat disciplinele de specialitate pe partea de învățământ profesional dual – mecanic auto. Vom avea, spre exemplu, o lecție deschisă în luna martie 2020, la care vor participa reprezentanții Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic și ai altor 7 licee din țară. Pentru că suntem una dintre cele 8 școli din rețeaua națională de mecanică și încercăm să transmitem exemple de bună practică. Pentru acest lucru, firma Badsi investește foarte mult atât în elevi, cât și în profesori. Chiar în această săptămână vom avea un training de formare pentru a ne obișnui cu învățarea integrată. Pentru că, la un moment dat, în clasă vor fi și 2-3 profesori care vor vorbi despre aceeași temă, dar din discipline diferite. Încercăm să traducem programa școlară, astfel încât elevul să rămână cu ceva. Am aranjat orarul astfel încât totul să fie OK. Sper să iasă foarte bine!”, a concluzionat interlocutorul nostru.
Năzuințe ce pot deveni realitate!
Primăria comunei Brănești a aplicat pentru un program de eficientizare termică a Liceului ”Cezar Nicolau” și a cantinei acestuia. Căminul a ieșit, la expertiză, cu risc seismic și, prin urmare nu intră în acest proiect. Dar, având deja toată documentația tehnică realizată, conducerea unității școlare poate cere Ministerului Agriculturii să cuprindă, în programul de investiții, consolidarea și reabilitarea căminului. Și s-au făcut aceste demersuri, iar Ministerul Agriculturii și-a dat acordul de principiu. Iar cum instituția are patru direcții de investiții, se pot folosi toate aceste oprtunități – pentru, spre exemplu, înființarea unei ferme didactice – la Liceul ”Cezar Nicolau”, fiind diponibile în acest sens 16 hectare de teren situat lângă autostradă, unde se dorește a de realiza o pensiune turistică, fermă de animale, sere.
”Și, ne putem conecta făra probleme la autostradă, cu ajutorul Primăriei, putând deveni astfel o fermă model pentru cei din București, dar și pentru cei din Ilfov. Ne-am gândit chiar să fie o zi a porților deschise non-stop, pentru ca lumea să vină și să vadă ce putem realiza noi aici. Mi s-a spus că nu visez foarte mult și că voi fi susținută. Ministerul Agriculturii finanțează proiecte pentru dotare, reabilitare ateliere, școală, cabinete de profil, apoi construcție/renovare școală, cantină, cămine și/sau achiziționare de utilaje agricole. Noi am depus un program de investiții, în august 2019, aprobat și de Primărie, și propuneam dotarea cantinei, un proiect ”de vis”, de circa 100.000 de euro, a două cabinete de agrotehnică și a unui cabinet veterinar. Dar, pentru că a urmat rectificarea bugetară ”pozitivă, dar negativa, clar” am zis să prindem tot ceea ce ne-am propus, în programul de investiții pentru 2020. Practic, la 2019 să adăugăm tot ce ne-am propus pentru 2020. Până atunci însă, vrem să începem reabilitarea prin programul de eficentizare termică. Prima este cantina, ca să nu deranjăm foarte mult campusul. După aceea, când vor ajunge în școală, unde se va face și modernizarea completă a spațiilor de studiu, deja am făcut planul și știu cum repartizez clasele. Vor începe pe etaje – cu etajul 2 – pentru că în luna noiembrie unele clase pleacă în practică la agentul economic, sălile rămân libere și pot fi ocupate de cei de la etajul 2. Chiar ne-am gândit la toate aceste amănunte, pentru a nu ne găsi în fața muncitorilor și să spunem că nu avem cum să eliberăm clasele. Ce înseamnă eficientizare termică? Se va anvelopa școala, vor fi montate panouri solare, se schimbă tâmplăria, acoperișul pe aceeași structură, cu izolație nouă și se va schimba tot ce se află în școală. Dispar lambriurile, parchetul. Am trecut de faza de licitație și așteptăm să se dea ordinul de începere a lucrărilor”, a mai explicat directorul Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”.