”Playing with the past, Improving with the future” este coordonat de unitatea de învățământ ilfoveană, iar parteneri sunt profesori din Franța, Grecia, Turcia, Portugalia și Italia

Grădinița Nr. 1 Pantelimon este o unitate de învățământ modernă, care are ca prioritate sprijinirea învățământului preșcolar prin integrarea copiilor, indiferent de cultură, limbă, obiceiuri, tradiții și mediul din care provin. În acest context, conducerea grădiniței anunță că va derula, în perioada 15.11.2021 – 15.11.2023, cel de-al doilea proiect european Erasmus + câștigat – ”Playing with the past, Improving with the future”, reprezentând un schimb de experiență între profesorii din șase țări europene participante: Franța, Grecia, Turcia, Portugalia și Italia, România fiind țara coordonatoare.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 585, ediția print

 

”Toate școlile partenere au copii care provin din medii sociale defavorizate, iar dificultățile de învățare vor fi trecute ca prioritate în cadrul activităților proiectului. Grupul țintă al proiectului îl reprezintă profesorii, părinții și copiii. Jocurile din copilărie ale părinților vor fi valorificate pentru a crea o legătură între trecut și prezent, între tradițional și modern. În cadrul proiectului, ne-am axat pe ideea că jocurile au o putere magică de a aduce copiii împreună, indiferent de vârs­tă, religie și cultura acestora. Jocurile au o caracteristică incluzivă, care nu lasă pe nimeni în urmă. Copiii, majoritatea timpului liber şi nu numai, şi-l petrec jucându-se. Jocul reprezintă pentru copii o modalitate de a-şi exprima propriile capacităţi. Prin joc, copilul capătă informaţii despre lumea în care trăieşte, intră în contact cu oamenii şi cu obiectele din mediul înconjurător şi învaţă să se orienteze în spaţiu şi timp. Incluziunea înseamnă un efort al fiecăruia de a vedea în fiecare și în toți, semeni care au o valoare proprie, semeni în ai căror ochi se reflectă, la rândul ei, propria noastră valoare. Educația incluzivă aduce toți copiii la un loc, în aceeași ­comunitate, îi ajută să se simtă bine, să se simtă iubiți, prețuiți, apreciați, sprijiniți și stimulați în aceeași măsură, pentru a ajunge la dezvoltarea deplină a propriului potențial”, ne-a declarat prof. Mariana Liscan, directorul Grădiniței Nr. 1 Pantelimon.

Rolul părintelui în educația incluzivă

În completare, prof. Ramona Ionescu, coordonator al proiectului, a făcut referire la rolul părintelui în educația incluzivă. Potrivit acesteia, părintele trebuie să fie un aliat al propriului copil și al celorlalți copii, să caute și să stabillească un sprijin reciproc împreună cu ceilalți părinți ai copiilor din grădință, și să nu încerce să abordeze singur problemele, să lucreze în parteneriat cu unitatea de învățământ, pentru a dezvolta practici incluzive pentru copilul său, valorificând ceea ce există și este bun, identificând barierele de participare la viața școlară, cooperând pentru găsirea de soluții. Părintele trebuie să-și păstreze optimismul, energia și auto-determinarea, pentru a face toate aceste lucruri și pentru a se bucura de familia sa.

”Plecând de la cele de mai sus, am pus bazele unui parteneriat în vederea susținerii și consolidării mediului educațional incluziv, care reprezintă prioritatea acestui proiect Erasmus+. Au fost planificate patru module de învățare și trei întâlniri transnaționale. Cursurile se vor derula în Portugalia, Grecia și Romania, iar întâlnirile transnaționale vor avea loc în Franța, Turcia și Italia. Iar ceea ce face acest proiect inedit este videoconferința la care vor participa instituții din toată Europa. Pentru a ne atinge obiectivele vom valorifica potențialul celor șase instituții implicate. Obiectivele principale au în vedere realizarea unei cărți, care să cuprindă descrierea a 12 jocuri tradiționale no-touch și 15 jocuri digitale, elaborarea unui opțional care să fie ulterior integrat în activitățile desfășurate în grădiniță, creșterea interesului pentru învățarea și utilizarea limbilor străine. Pe lângă aceste obiective generale, ne-am propus să dezvoltam atât competențele cheie ale personalului didactic, cât și creșterea competențelor digitale și abilităților de adaptare și aplicare a jocurilor tradiționale. Acest schimb de experiență între țările participante reprezintă un punct forte pentru menținerea și îmbunătățirea relației grădiniță – familie – comunitate, acestea arătând un interes deosebit pentru implicarea în derularea activităților”, a mai adăugat coordonatorul proiectului.

Din echipa de proiect fac parte prof. Mariana Liscan, Ramona Ionescu, Maria Bantaș Maria, Maria Gavrilă, Gabriela Mihale, Andreea Brătilă, Nicoleta Sima și Camelia Bălălău.