Strategia de dezvoltare a județului, pe ultima sută de metri

La sediul Casei de Cutură Otopeni, consultantul desemnat pentru realizarea Strategiei de dezvoltare a județului Ilfov “Orizont 2020” GEA Strategy & Consulting – a prezentat, în fața reprezentanților autorităților locale ilfovene și ai Consiliului Județean Ilfov (CJI), varianta finală a strategiei.

Reprezentantul GEA Strategy & Consulting – Dragoș Pîslaru – a structurat pe două teme viziunea stragiei – “Destins pentru familie” și “Efervescent pentru afaceri”. “Ilfovul va fi un județ tânăr, oferind un stil de viață armonios și prosper pentru familii, aproape de oportunități și beneficiind de servicii publice competitive. Va reprezenta un mediu catalizator pentru investitori și întreprinzători, oferind o înaltă conectivitate si execelente servicii și infastructură de sprijin pentru afaceri”, a afirmat Dragoș Pîslaru.

Obiective strategice

Referindu-se la obiectivele strategice ale documentului, consultantul a făcut referire la:

 

  •  consolidarea com­pe­titivității ilfovene în contextul vecinătății cu municipiul București,
  •  creșterea calității vieții pentru locuitorii ju­dețului,
  •  asigurarea unui grad de mobilitate și accesibilitate ridicat pentru rezidenții și mediul de afaceri și, evident,
  •  creșterea capacității instituționale.

 

Analizând punctual fiecare obiectiv, Strategia indică, pentru consolidarea competitivității ilfovene în contextul vecinătății cu Bucureștiul, ca proiecte “hard” – dezvoltarea unui parc industrial, dezvoltarea unui parc tehnico-științific, dezvoltarea unui parc logistic și dezvoltarea infrastructurii de turism și de agrement. Proiectele “soft” propun marketing pentru atragerea de investitori, sprijinirea educației economice și financiare, promovare turistică și valorizarea siturilor de patrimoniu local. Bugetul total estimat – 317.395.000 de euro.

Creșterea calității vie­ții pentru locuitorii ju­de­țului Ilfov se poate realiza prin reabilitarea și extinderea infrastructurii de servicii publice – canalizare, colectare și procesare deșeuri, curent electric și pe parte de sănătate, educație, servicii sociale, situații de urgență, printr-o mai bună educație privind protecția mediului, creșterea eficienței energetice și proiecte de tip dezvoltare comunitară privind grupurile vulnerabile. Bugetul total estimat pentru acest obiectiv este de 480.550.000 de euro.

Un grad de mobilitate și accesibilitate ridicat pentru locuitorii și mediul de afaceri din județ poate fi asigurat prin dezvoltarea transportului public rutier şi feroviar în Ilfov, prin îmbunătățirea modalităților de transport alternative, adică dezvoltarea nodurilor intermodale, modernizarea infrastructurii rutiere și un management integrat pentru Capitală și Ilfov. Bugetul total este de 909.040.000 de euro.

Și nu în ultimul rând, creșterea capacității instituționale în vederea îmbunătățirii calității și promptitudinii procesului administrativ este posibilă, potrivit analizei specialiștilor care pun la punct Strategia, prin formarea personalului la nivel local și județean, 

Cât investim?

În procente, bugetul reprezintă 18%, din total, pentru consolidarea competitivității ilfovene în contextul vecinătății cu municipiul București, 28% pentru creșterea calității vieții pentru re­zidenții județului, 53% pentru asigurarea unui grad de mobilitate și accesibilitate ridicat – de asemenea, pentru rezidenții ilfoveni și mediul de afaceri și, respectiv 1% din total reprezintă bugetul alocat creșterii capacității instituționale. Așadar, rezultă un buget estimat de către Strategia de Dezvoltare a județului Ilfov de 5.138 de EUR/ locuitor.

Marian Petrache: Să ne hotărâm ce vrem să facem în acest judeţ!

În prezenţa multor primari ai judeţului, care au participat la şedinţa de strategie, președintele CJI, Marian Petrache a spus: “Noi, cei din Ilfov, am ratat momente importante. Cine se gândea să dea teren să facă parcuri industriale, când în zonele de maximă importanță valoarea lui ajunsese la 500-1000 de euro/mp? Toți primarii semnau pentru terenuri în intravilan și s-a construit, evident, anapoda. Acum suportăm consecințele. Fiecare dintre dumneavoastră simțiți presiunea pentru refacerea blocurilor, amenajarea parcurilor, grădinițelor moderne şi racordarea la  apă și canal. Dar bani sunt? Dacă nu avem o strategie, o ofertă către mediul economic – vom avea mari probleme. Dacă nu facem ceva, nu venim cu o ofertă valoroasă către mediul de afaceri, dacă nu creăm noi centre de dezvoltare în viitorul apropiat, să știți că vom avea probleme. Este mai mult decât necesară o strategie de dezvoltare a drumurilor județene și pentru întreținerea lor. Trebuie să ne hotărâm ce vrem să facem în acest județ. Mă întreb ce avem de împărțit de nu ne înțelegem, că în definitiv nici voi nu luați de la mine nimic, nici eu nu iau de la nici un primar nimic. Trebuie să fim conștienți că sunt lucruri care trebuie să ne unească într-un obiectiv comun. Asta cu apa și canalul – uitați-vă la mine – facem cea mai mare greșeală acum. Nu am intervenit și nu am vorbit cu nimeni ce să facă, cum să facă…dar, în câțiva ani de zile vom vedea că am făcut cea mai mare greșeală. O să avem 2 sau 3 sau nu știu câți operatori şi vom plăti toți consecințele acestei decizii care nu este corectă. La fel, o să avem societatea care va gestiona deșeurile și, până la scoaterea ei la licitație, a administrării – va trebui să o pregătim pentru că trebuie să respectăm niște termene asumate cu Uniunea Europeană.

În județ avem câțiva poli de dezoltare pe care trebuie să-i fructificăm. Va trebui să fim foarte atenți la centrele de dezvoltare, dar nu gândindu-ne al cui este. Măgurele nu este nici al PSD, nici PD, nici PNL. Este al județului. Acolo a dat Dumnezeu să se întâmple ce s-a întâmplat și, dacă nu fructificăm zona aia înseamnă că ne merităm soarta. Ce se poate întâmpla acolo poate aduce, pe lângă bani pentru comunitatea locală, o dezvoltare pe orizontală pentru toate localitățile din Sud, dar și pentru județ și localitățile din zona de Nord prin repartizarea sumelor care se vor câștiga acolo. Atunci când ne-am gândit la Moara Vlăsiei – să facem punctul intermodal, la fel am gândit: să creăm o portiță de dezvoltare pentru localitățile din zonă, pentru județ, dar și pentru localitățile mai sărace. Trebuie să avem puterea de a ne depăși orgoliile și ambițiile și să ne gândim la ce e important pentru acest județ și să facem ce trebuie”, a declarat Petrache.