În ultima şedinţă a Colegiului prefectural Ilfov a fost prezentat Raportul privind activitatea managerială de la nivelul ISU “Codrii Vlăsiei” – pentru îndeplinirea obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare, în anul 2012.
În prezenţa prefectului Speranţa Cliseru, a subprefectului Ionel Nae, a reprezentanţilor ISU Ilfov, IPJ Ilfov, dar şi a restului membrilor Comitetului prefectural – au mai fost discutate teme precum realizarea de activităţi preventive în domeniul situaţiilor de urgenţă pe teritoriul Ilfovului, antrenarea comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă prin desfăşurarea de exerciţii şi alarmări publice dar şi stadiul construirii şi dotării Comitetelor Locale pentru Situaţii de Urgenţă, a centrelor operative cu activitate temporară şi a Serviciilor Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă.
Peste 5.300 de situaţii urgente
Potrivit datelor prezentate de prim adjunctul ISU, lt.col. dr.fiz. Irinel Alexandru Precup, pe parcursul anului 2012 s-a intervenit, în medie, în 15 situaţii de urgenţă pe zi, iar numărul total de intervenţii a depăşit 5.300. Echipajele SMURD încadrate pe autospecialele de descarcerare au intervenit pentru permiterea accesului şi degajarea victimelor în cele mai bune condiţii şi cât mai rapid posibil la 324 de accidente rutiere în care au fost implicate 587 de persoane (542 de adulţi şi 45 de copii). În perioada analizată, echipajele specializate pentru intervenţie au acţionat pentru localizarea, lichidarea şi înlăturarea efectelor negative a 1.015 incendii, inclusiv de vegetație uscată, iar pe timpul acţiunilor de intervenţie au fost salvate bunuri materiale în valoare de peste 8 milioane de lei. Sursele de aprindere care au condus la izbucnirea incendiilor au fost, în ordine descrescătoare – scânteia mecanică, scurtcircuitul electric şi jarul, iar cele mai multe incendii s-au înregistrat în Voluntari (31), Pantelimon (24) sau Chitila (16). Cel mai de amploare incendiu care a avut loc anul trecut în Ilfov – a fost cel din noiembrie, produs într-un apartament din ansamblul rezidențial Confort City din Popeşti Leordeni.
Pentru incendiile de vegetație uscată, cele mai multe s-au înregistrat în Voluntari (50), Măgurele (37) şi Glina (35).
Misiuni speciale
Misiuni speciale s-au desfăşurat, mai ales, pe Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” Bucureşti, respectiv 144. Restul misiunilor speciale, desfăşurate de ISU Ilfov, au constat în asigurarea măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor şi evacuare în situaţii de urgenţă la manifestările sportive – fotbal în diverse localităţi ale judeţului.
O altă activitate importantă a ISU “Codrii Vlăsiei” este avizarea şi monitorizarea transporturilor speciale/periculoase. În perioada analizată, pe teritoriul județului, s-au efectuat 4.431 de transporturi speciale și periculoase, cu peste 20% mai mult decât în anul 2011, ceea ce a presupus o intensificare a activităţilor de monitorizare şi prevenire a eventualelor incidente.
Secretariatul tehnic permanent, în acţiune
Secretariatul Tehnic Permanent al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Ilfov a desfăşurat activităţi de genul – antrenamente bilunare de înştiinţare/avertizare cu 20 de Comitete Locale pentru Situaţii de Urgenţă şi a actualizat Planul de Analiză şi Acoperire a Riscurilor, Schema cu Riscurile Teritoriale, Planul de intervenţie în caz de accident chimic, Planul de intervenţie în caz de accident radiologic, Planul de evacuare în situaţii de protecţie civilă, Planul de intervenţie în situaţii de protecţie civilă. În luna februarie 2012 au fost instruiţi şefii Serviciilor Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă (SVSU) şi preşedinţii Comitetelor Locale pentru Situaţii de Urgenţă. A fost, de asemenea, actualizată, componenţa Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Ilfov, a Secretariatului tehnic permanent al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Ilfov şi a Grupurilor de Suport Tehnic. A fost întocmit ,,Planul judeţean de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru anul 2012” şi a fost pusă în aplicare procedura privind raportarea datelor aferente gestionării situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase specifice perioadei de iarnă, căderi masive de zăpadă sau viscol.
La nivelul judeţului, în 2012, au fost planificate, organizate şi desfăşurate: 10 exerciţii de alarmare publică în localităţile: Bragadiru, Baloteşti, Brăneşti, Chitila, Glina, Gruiu, Dragomireşti-Vale, Moara Vlăsiei, Nuci şi Vidra, 2 exerciţii complexe de protecţie civilă în caz de cutremur, în localităţile Bragadiru şi Chitila şi un exerciţiu în caz de urgenţă radiologică, în colaborare cu I.F.I.N.-H.H. Măgurele.
Aprecierile prefectului
Prefectul judeţului, Speranţa Cliseru a apreciat activitatea ISU Ilfov, dar şi a Inspectoratului de Poliţie al judeţului şi a mulţumit reprezentanţilor instituţiilor pentru colaborarea la nivel local. “Aceste structuri vin permanent în sprijinul nostru, al unităţilor administrativ-teritoriale. Avem nevoie de colaborare permanentă, de schimb de informaţii şi de expertiză, în beneficiul cetăţenilor judeţului”, a spus prefectul. Acesta a solicitat verificarea de către autorităţile locale a deţinătorilor privaţi de echipamente ce ar putea fi puse la dispozitia ISU şi IPJ în situaţii de necesitate, precum şi verificarea surselor de apă.
SVSU – fără dotări
În judeţul Ilfov sunt constituite, prin hotărâri ale Consiliilor Locale, 34 de SVSU, dintre care: 29 SVSU de categoria I – având un compartiment pentru prevenire, iar în formaţia de intervenţie doar echipe specializate pe tipuri de riscuri; 4 SVSU de categoria a III-a – având un compartiment pentru prevenire, iar în formaţia de intervenţie doar echipe specializate pe tipuri de riscuri, dintre care una încadrează o autospecială pentru stingerea incendiilor (Periș, Ciolpani, Vidra și Nuci – ultimele două, neoperative); 1 SVSU de categoria a IV-a – având un compartiment pentru prevenire, iar în formaţia de intervenţie grupe de intervenţie care încadrează 3 autospeciale pentru stingerea incendiilor (la Voluntari).
Din păcate, majoritatea SVSU nu respectă criteriile minime de performanţă privind structura organizatorică și dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, în funcţie de riscurile identificate în plan teritorial (nu se asigură dotarea acestora pentru realizarea și menţinerea unei capacităţi de răspuns optim).