Modificări ale proiectului magistralei de metrou București-Otopeni

Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect normativ prin care schimbă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Otopeni”. Totodată, MT a anunțat că va declanșa și exproprierea imobilelor proprietate privată situate pe noul traseu al lucrării.

Modificările au în vedere revizuirea soluţiei tehnice iniţiale și constau în reconsiderarea traseului pe porţiunea centrală a Municipiului București, în sensul că linia de metrou nu va mai pleca din Piaţa Victoriei pe traseul Bulevardul Ion Mihalache – Bulevardul Expoziţiei, ci se va desprinde din Staţia 1 Mai, în paralel cu calea ferată București-Constanţa și se va înscrie pe Bulevardul Expoziţiei, apoi pe traseul iniţial.

 

Un traseu mai avantajos

Faţă de traseul aprobat iniţial, noua rută a Magistralei 6 are unele avantaje, între care se numără legătura directă între Gara de Nord – Gara Băneasa – Aeroportul Băneasa și Aeroportul „Henri Coandă” Otopeni, fără transbordarea călătorilor prin schimbarea peroanelor și a trenurilor (ca în varianta iniţială), accesul direct al călătorilor în întreaga reţea de metrou prin staţia existentă Gara Basarab, utilizarea staţiilor deja în funcţiune ale Racordului 1 Mai – Griviţa – Gara Basarab – Gara de Nord și costuri mai mici de realizare ale întregii investiţii.

 

Mai puține stații

Noul proiect prevede 12 stații, cu 7 mai puține decât varianta inițială, cu o lungime a interstației de 1 kilometru. Zona de amplasament a noii magistrale traversează Sectorul 1 al Capitalei, respectiv cartierele Griviţa, Bucureștii Noi, Piaţa Presei Libere, Băneasa, Privighetorilor și orașul Otopeni.
„De-a lungul traseului vor fi parcurse următoarele puncte de interes municipal și supramunicipal: Aeroportul Henri Coandă, Aeroportul Aurel Vlaicu, Gara Băneasa, Gara Basarab, Gara de Nord. Totodată, vor fi interconectate și drumurile naţionale și europene corespunzătoare: DN1/E60 (din partea de nord), Centura București, precum și cu DN1A (spre Buftea și Târgoviște) – dacă privim extinderea Magistralei 4 spre direcţia nord-vest a orașului”, se arată în nota de fundamentare. Pentru realizarea viitoarei Magistrale 6, s-a stabilit un traseu executat integral în subteran. Indicatorii tehnici revizuiţi sunt următorii: lungime totală de 14,2 km, 12 staţii, capacitate maximă de transport de 50.000 de călători pe oră și sens, viteză comercială de 36 km/h.

 

Peste 225.000 mp vor fi expropriați

 

În privința exproprierilor, suprafața totală afectată de coridorul de expropriere/transfer este de 225.903 mp, din care domeniul public al statului acoperă 167.920 mp, iar proprietăţile private – 57.983 mp. Exproprierile din sectorul privat presupun o cheltuială estimată la 117,51 milioane de lei, ceea ce înseamnă un cost mediu de 2.026 de lei/mp, echivalentul a 450,4 euro/mp. Se estimează că de această nouă magistrală vor beneficia direct circa 100.000 de persoane zilnic – pasageri ai noii linii de metrou la punerea în funcţiune (estimare 2021) – și aproximativ 190.000, peste 15 ani de la punerea în funcţiune (estimare 2035).