Membrii Comisiei Centrale de Recepţie la terminarea lucrărilor de la magistrala M5 și cei ai Comisiei de Punere în Funcţiune (PIF) au semnat procesele-verbale în urma cărora această magistrală de metrou poate fi dată în exploatare și, totodată, în trafic cu călători, a anunţat, vineri, 11 septembrie, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicaţiilor.

 

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 518, ediția print

 

„Suntem acum în situaţia în care pot să afirm cu certitudine că în curând bucureștenii pot să folosească cel mai așteptat mijloc de transport din această zonă, și anume, metroul din drumul Taberei. A fost o muncă titanică, începută din prima zi a mandatului meu de ministru, pentru a putea să le ofer bucureștenilor din zona Drumul Taberei și nu numai, ceea ce așteptau de atâţia ani. Mulţumesc tuturor acelora care au făcut posibil să ajungem astăzi la acest deznodământ extrem de fericit pentru bucureșteni“, a declarat ministrul de resort, Lucian Bode.

„Promitaci” și „explitaci”

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a afirmat pe 22 iunie că termenul asumat neforţat de către antreprenori, consultanţi și beneficiari pentru darea în folosinţă cu călători a metroului din Drumul Taberei – și anume 30 iunie 2020 – nu poate fi respectat, specialiștii fiind cei care vor decide momentul în care magistrala M5 va fi dată în exploatare. „În momentul preluării mandatului de ministru, am afirmat foarte clar că pentru mine și pentru Guvernul Ludovic Orban proiectul Magistralei M5 reprezintă unul dintre principalele obiective de investiţii din București. În acest sens, am alocat timp și resurse pentru ca Magistrala M5 să fie finalizată (…). La începutul mandatului am cunoscut o categorie de angajaţi ai Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicaţiilor, inclusiv din Metrorex, pe care am denumit-o generic «promitaci». Termenul nu îl găsiţi în DEX. Promit orice, rezolvă orice, își asumă orice. Când văd că se apropie termenele și văd că tot ceea ce au promis nu se concretizează, aceștia se transformă în «explitaci». Nici acest termen nu o să-l găsiţi în DEX. Explică de ce nu s-a putut, cum au făcut tot ce a depins de ei și așa mai departe. Eu cred că este momentul ca aceste categorii să nu mai ocupe funcţii de decizie în Ministerul Transporturilor. După ce în 2019, în noiembrie, și până în mai 2020 am primit zeci de documente asumate prin semnătura antreprenorilor, a beneficiarului și a consultantului, prin care reconfirmau data de 30 iunie 2020 ca dată la care metroul va circula pe M5, la sfârșitul lunii mai am fost informat cu privire la problemele apărute la centrala de ventilaţie și staţia de pompare a apei din infiltraţii, undeva la suprafaţă în zona pieţei Moghioroș”, a afirmat Bode, aflat într-o vizită tehnică la metroul Drumul Taberei, împreună cu premierul Ludovic Orban.

Lucrări arhitecturale și tehnologice „spectaculoase”

După călătoria cu o garnitură Bombardier între staţiile Râul Doamnei – Eroilor 2, șeful de la Transporturi a apreciat ca fiind spectaculoase lucrările la magistrala M5, atât din punct de vedere arhitectural, cât și din punct de vedere tehnologic. Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv staţia și Depoul Valea Ialomiţei, este finanţată integral din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007 – 2013, POIM 2014 – 2020 (85%) și de la bugetul de stat (15%). Valoarea proiectului aprobat prin HG nr. 374/2019 este de aproape 3,224 miliarde de lei.