Brănești – Târgul firmelor de exercițiu „Antreprenor Fest – Ilfov”

Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”, din comuna Brănești, și-a câștigat deja notorietatea prin organizarea târgurilor pentru firmele de exercițiu din liceele economice din întreaga țară. Organizat la inițiativa inimoasei directoare a liceului, Marinela Culea, evenimentul a ajuns, anul acesta la cea de-a patra ediție. O ediție cu o participare națională, care s-a bucurat de un succes deplin.

Mi-aduc aminte, în copilărie, în vacanță la bunici, unul dintre jocurile mele preferate era cel „de-a magazinul”. Strângeam de prin curtea și magazia bunicului tot felul de obiecte, le aranjam frumos pe o tarabă improvizată din te miri ce, și le scoteam „la vânzare”. Clienții mei, prichindeii de prin vecini, jumuleau liliacul bunicii de frunze, pentru a obține ”banii” necesari cumpărăturilor. Apoi, „târgoveții” de-o șchioapă se înghesuiau, care mai de care, să cumpere prețioasa mea marfă. Ne tocmeam „la sânge”, pentru fiecare „bun”. Treceam prin târguieli furtunoase. Și, deși eram în plin comunism, regulile economiei de piață erau la ele acasă, în bătătura bunicii…

Firma de exercițiu – o „joacă” serioasă

Toate acestea mi-au răsărit în amintire la sfârșitul lunii noiembrie, când am participat, în calitate de jurnalist, de data aceasta, la Târgul firmelor de exercițiu „Antreprenor Fest – Ilfov”, organizat de Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”. Anul acesta, cum vă spuneam mai sus, s-au împlinit patru ani de la prima ediție. Despre cea de anul trecut, v-am mai relatat. Celor care nu au auzit de conceptul de „firmă de exercițiu”, le voi da câteva lămuriri. Pe scurt, elevii din clasele sau liceele cu profil economic învață să-și înființeze o firmă, cu toată documentația necesară, deschid un cont la Banca Centrală, cu specimen de semnătură, fac un contract de închiriere a unui spațiu, fac angajări parcurgând toate etapele selecției de personal. Există, de asemenea, un Registru al Comerțului, în care sunt înscrise aceste firme, denumit ROCT (ROmanian Coordination of Training Firms), care are sediul la Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT). Așadar, firma de exercițiu este o copie fidelă a unei firme reale, doar că ea își desfășoară activitatea într-un spațiu economic virtual. Conceptul, „importat” din Austria, a fost introdus, prima oară în România, în anul 2005.

Marketingul performant, cheia succesului

Forfotă mare, vineri, 28 noiembrie, în sala de sport a Liceului Tehnologic „Ceza Nicolau”, din Brănești”! Zeci de antreprenori, manageri sau directori de firme își dădeau silința să atragă cât mai mulți clienți la standurile atractiv amenajate. Mascotele, care mai de care mai „haioase” și mai originale, îi îmbiau pe „vizitatori” să poposească măcar câteva minute pe la standul firmei, oferindu-le pliante și materiale promoționale cu oferte atractive. Peste tot, se purtau negocieri, se semnau contracte, sau chiar se eliberau facturi, semn că o afacere fusese deja parafată. O atmosferă de lucru intens, în care fiecare reprezentant al firmelor expozante încerca să atragă cât mai mulți clienți, pentru a spori profitabilitatea activității și a afacerii, în sine. Dacă nu ai fi remarcat vârsta fragedă a „oamenilor de afaceri” prezenți la acest târg de exercițiu, ai fi zis că te afli în mijlocul unui eveniment de gen, cu participarea unor societăți comerciale reale. Pentru că seriozitatea și maturitatea competitorilor făcea ca totul să fie exact ca în economia din viața de zi cu zi. Ar fi trebuit să-i auziți cum „turuiau”, pe nerăsuflate,  prezentarea firmelor și a activității lor. În mod cert, ați fost impresionați de „măiestria” lor. Concluzia? Acești tineri, mai mult ca sigur, vor deveni niște antreprenori și manageri redutabili, de elită, am putea spune. 

O participare generoasă

Dar ce firme puteai întâlni aici? Din aproape toate domeniile de activitate economică: de la firme de turism și IT, la societăți de asigurare, de la firme de panificație sau producătoare de vinuri, la cafenele și restaurante, de la producători de materiale de construcții, încălțăminte sau îmbrăcăminte, la magazine de flori, bijuterii, sau amenajări interioare etc. Lista este foarte lungă, având în vedere că la târg au expus, la standuri, 27 de firme, din București, Ilfov, Giurgiu și Prahova. Fără a mai pune la socoteală încă 14 firme, cu participare indirectă (fără stand), din Maramureș, Ialomița, Argeș, Vrancea, precum și din județele enumerate mai sus. Din județul Ilfov au participat liceele „Cezar Nicolau”, Brănești, „Barbu A. Știrbey”, Buftea, „Doamna Chiaj­na”, com. Chiajna, „Nicolae Bălcescu”, Voluntari, „Mihail Kogălniceanu”, Snagov și „Pamfil Șeicaru”, Ciorogârla (indirect).

Ce înseamnă o afacere de succes

Târgul a fost organizat pe secțiuni. Astfel, firmele au concurat pentru titlul de „Cel mai bun stand”, „Cel mai bun negociator”, „Cel mai bun catalog”, „Cea mai bună prezentare PPT/SPOT”, „Cea mai bună mascotă” și pentru categoria „Relaționăm prin firma de exercițiu”. A fost un prilej pentru participanți de a-și verifica cunoștințele în domeniu, de a cântări cât de viabilă este întreprinderea lor în hățișul economiei de piață. Juriul, foarte exigent, a fost alcătuit din cadre didactice cu experiență în domeniu, care predau la liceele participante și care merită, din plin, să le enumerăm: Georgiana Busuioceanu, Mihaela Stoian, Liliana Chiriacescu, Liliana Cătuță, Gheorghe Boicu, Cătălin Hănțulie, Monica Vlad, Adrian Ioniță, Camelia Berbecaru, Carmen Necula, Silvia Ioniță. Maria Magdalena Radu, Mirela Negoiță, Adina Coiciu, Cornelia Dinu, Mirela Vangu, Lena Scutelnicul, Niculina Păduraru, Veronica Belous, Daniela Ștefănescu și Nina Mihai. Și, bineînțeles, sufletul și organizatorul acestui eveniment, președintele comisiei de organizare, Marinela Culea. Criteriile de punctare au avut în vedere modul de prezentare (originalitate, creativitate, atractivitate, folosirea eficientă a resurselor), numele firmei, logo, informații despre produse, materialele promoționale (cataloage, fluturași, pliante, mostre de produse etc.), dar și profesionalismul și serviabilitatea personalului.

O ploaie de premii, o mare de satisfacții

Ca în orice competiție, târgul s-a încheiat cu înmânarea premiilor. Și nu au fost puține. Pentru fiecare categorie, au fost acordate câte trei mențiuni și câte trei premii III, II și I, pentru că departajarea s-a făcut cu greu. Ceea ce dovedește un nivel ridicat de profesionalism al tinerilor antreprenori. La final, organizatorul acestui târg și directorul liceului gazdă a tras concluziile acestei manifestări, pe care eu aș cataloga-o ca fiind un succes.  „Marea mea bucurie este că anul acesta participă pentru prima oară și elevii de la Liceul tehnologic „Barbu A. Știrbey”, din Buftea. Este un mare câștig pentru noi, că am reușit să mai adaug încă un liceu din Ilfov la lista noastră. Un alt câștig este spațiul, oferit de sala de sport, renovată cu sprijinul primăriei. Anul viitor doresc să introducem și standurile modulare, întocmai ca la marile târguri de profil. Și, mai am un vis. Să transformăm acest târg într-unul cu participare internațională. Aceste târguri sunt foarte necesare. Aici elevii pun în practică ce învață în clasă. Învață tehnica negocierii, să-și prezinte firma, iar totul se finalizează cu încheierea unei tranzacții. După târg, facturile emise trebuie înregistrate la ROCT. Vom continua astfel de manifestări pentru că, repet, aceste sunt foarte folositoare pentru viitorii antreprenori, de care, în viitor, va depinde bunăstarea economică a țării și, implicit, a noastră, a tuturor”, a spus Marinela Culea.

De la „Cezărică”…

Vizitând târgul, mi-au atras atenția două standuri. La unul dintre ele, un brutar „înarmat” cu o lopată tocmai scotea o pâine aburindă dintr-un cuptor-butaforie. Deasupra acestuia, se putea citi numele firmei: „La Cezărică”. Pe o măsuță – nenumărate materiale promoționale. Alături, un grup de elevi, gata să te lămurească cu privire la tot ce oferă firma. Îl întreb pe destoinicul brutar „de exercițiu”, cum îl cheamă. „Marius Speriatu, sunt mascota firmei”, îmi răspunde. „Și ce faci tu aici?, vreau eu să aflu. „Sperii concurența!”, îmi răspunde el, șugubăț. Ei da, bun răspuns! Andreea Iuliana Boulean, colega lui „Cezărică”, așa cum l-am botezat pe moment, intervine: „Ne-am gândit să facem o firmă care să poarte numele liceului. Suntem singura firmă din târg cu acest domeniu de activitate. Este o afacere rentabilă, pentru că pâinea nu lipsește de pe masa românului, indiferent de situația economică”, a ținut Andreea să mă lămurească.

În timp ce purtam aceste dialoguri, de stand s-a apropiat unul dintre membrii juriului, doamna profesoară Liliana Ecaterina Cătuță. „Mi-au plăcut în mod deosebit două firme, nou înființate. Una este „La Cezărică”, cu o gamă foarte variată de produse și prețuri foarte bune și „Crama lu’ bunicu”, care oferă vinuri de mare calitate, produse din struguri obținuți prin procedee ecologice. O altă firmă care m-a mai impresionat a fost firma de asigurări a Liceului „Barbu A. Știrbey”, „Training Asig”, al cărui stand arată impecabil, iar ofertele sunt foarte variate cu prețuri foarte bune”, a spus doamna Cătuță.

…la „Crama lu’ bunicu”

Curios, m-am îndreptat către firma lăudată. Mai ales că oferta acesteia îmi suna bine la ureche. Aici, câțiva tineri ardeau de nerăbdare să-și prezinte vinurile de înaltă calitate eventualilor clienți. Unul dintre ei, Sorin Turcu, îmi povestește cum le-a venit ideea înființării acestei firme. „Există o tradiție în familia noastră. Bunicul și strămoșii acestuia, dar și pă­rinții noștri s-au ocupat cu creșterea viței de vie. Producerea vinului este o afacere rentabilă și aș putea spune că vinul este frate cu românul. Avem produse de înaltă calitate, asigurăm comenzi din toată țara și sperăm, mai ales acum, de sărbători, să obținem un profit pe măsură”, spune Sorin.