Învățătorii ilfoveni, învățați să  identifice și să folosească stiluri diferite  de predare la clasă

Casa de Cultură „Veronica Pricop”, din Buriaș, a fost, luna trecută, gazdă primitoare pentru un nou cerc pedagogic al cadrelor didactice din învățământul primar ilfovean, eveniment organizat, ca de obicei, cu multă energie pozitivă și dăruire de inspectorul școlar Nicoleta Stănică.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 481

Cercul pedagogic cu tema ”Stiluri de învățare/stiluri de predare – modalități de adaptare a activității didactice la nevoile de învățare ale copiilor” a însemnat  o nouă activitate în călătoria învățătorilor spre a fi mai buni, după cum l-a descris chiar prof. Nicoleta Stănică: ”o modalitate pentru cadrele didactice din învățământul primar de a petrece împreună timp de calitate, prin intermediul unui atelier pe stiluri de învățare, exemple de bună practică, lucru în echipă, comunicare și multă bună dispozițe”. De remarcat că la această întâlnire a învățătorilor au venit cu mult interes și profesori ai Liceului Teoretic nr. 1, Periș, și chiar primarul Anghel Albu care, la începutul manifestării, a declarat: „Cadrele didactice din comuna Periș își fac cu adevărat treaba și sunt mândru de dumnealor. Mă bucur că sunteți aici și  vă urez mult succes!”.

Evenimentul la care au participat peste 50 de învățători din Ciolpani, Buftea, Mogoșoaia și Periș a fost deschis de drăgălașii copii de clasa întâi ai școlii din Buriaș, care au dansat Călușarul, îmbrăcați în costume accesorizate cu elemente realizate chiar de ei.

Prof. Nicoleta Stănică i-a mul­țumit primarului, menționând că școala nu poate funcționa fără sprijinul comunității,  ”deoarece este vorba de copiii pe care îi avem în clasă, care reprezintă tot ce avem mai bun”. Și apoi, așa cum ne-am obișnuit deja la atelierele interactive organizate de inspectorul Stănică, toată lumea s-a pus pe treabă. O treabă însă plină de voie bună și creativitate. Un atelier care i-a ajutat pe învățători să își identifice stilul de învățare și să învețe să aplice toate elementele, spre beneficiul elevilor, la clasă.

”Să ai în atenție toții copiii din clasă”

”Scopul este acela de a transmite către învățători informații despre cele patru stiluri de învățare. Voi porni de la experiențele învățătorilor, să își identifice ei stilul de învățare prin chestionar și să vedem, să înțelegem că într-o clasă de elevi avem aceeași situație.  Dar tu, ca învățător, având un stil dominant, zona ta confort este acolo, dar s-ar putea să te trezești că predai doar pentru vizuali, în condițiile în care în clasă elevii pot fi reprezentați de toate cele patru stiluri de învățare: vizual, auditiv, tactil-senzorial, kinestezic”, ne-a spus prof. Nicoleta Stănică, care i-a antrenat pe învățători să construiască, pe echipe, activități de învățare pe o anumită temă. ”Avem la dispoziție programele școlare, activități de învățare, aceeași temă transmisă pentru toate stilurile. Obiectivul este cum să îți modelezi activitatea la clasă, ca să ai în atenție toți copiii pe care îi ai în clasa ta. Participarea la un astfel de cerc pedagogic este foarte importantă, pentru că este vorba de copil”, a precizat specialistul.

Am descoperit și noi că a fost vorba despre informații, nu neapărat noi, dar care au fost readuse în atenția învățătorilor, în încercarea de a le sedimenta și folosi mai eficient pentru copii. ”Am ales să facem aplicații, deși efortul nu este unul simplu pentru cel care ține atelierul. Am fi putut să le prezentăm ca simple informații, dar este mult mai eficient să participi la un astfel de eveniment interactiv. S-ar putea să descoperim că ne este greu, pentru că nu avem în spate acest exercițiu. Să gândesc cum formez eu competență pe disciplina respectivă având în atenție toate cele patru stilurii. Aici interacționează între ei și fiecare vine la crearea activităților cu ce are în spate, experiența dobândită la clasă sau informarea pe care o are”, a mai spus Nicoleta Stănică.

Din punctul de vedere al specialistului, trebuie acordată mai multă atenție stilurilor de învățare. ”Cred că ar trebui, la început să identificăm la copii aceste stiluri, ca un fel de obligativitate a actului didactic. De ce este important? Copilul care este vizual sau kinestezicul care este cel mai delicat, în sensul că el are nevoie să facă ceva permanent, s-ar putea să fie dus în categoria cu probleme ADHD sau alt tip de probleme. De fapt, noi să nu gândim că el învață foarte bine, dacă îi oferim contextul să construiască, să lucreze cu ceva. Tema aleasă astfel a pornit de la constatarea că în clase nu se pune accent suficient pe identificarea stilurilor de învățare, ceea ce înseamnă că poate unii copii nu au performanțele școlare așteptate sau dorite și noi, adică profesorii, părinții, nu înțelegem de ce. Și nu îi putem ajuta. Și atunci să începem prin a îi ajuta pe învățători să își perfecționeze tehnicile de identificare și de aplicare a stilurilor de învățare printr-un astfel de cerc. Poate avem în clasă copii fără performanțe pentru ca ei nu se regăsesc deloc acolo. Ce se întâmplă în clasă nu este pentru ei”, a subliniat profesorul.

Cercul a inclus și o prezentare a Editurii Sigma pentru o ofertă beletristică de cărți pentru copii, editura fiind cunoscută pentru oferta de carte școlară. Reprezentanții editurii le-au spus învățătorilor că s-au gândit să construiască pe marginea acestor cărți recreative și activități recreative care să fie prezentate în cadrul programului  ”Școala
altfel” pentru a le stimula copiilor interesul pentru lectură.

Predare bazată pe interactivitate și competență

Într-o strânsă legătură cu tema propusă, ziua a fost încheiată cu un atelier de lucru ECOU ”Proiectul CRED în oglindă”, susținut de învățătoarea Ileana Ion, de la Școala ”Prof. Ion Ioniță”, din Buriaș.

Aceasta  a absolvit cursul de perfecționare CRED, de unde a aflat că  există și alte forme de abordare a metodelor de predare, bazate pe interactivitate, pe competență. ”Nu este suficient ca elevul să știe. Acum se pune accent pe ce face cu ce știe. Trebuie să aibă cunoștințe, dar să aibă și deprinderi, atitudini, abilități. Iar un element de noutate ar fi chiar profilul de formare a absolventului de clasa a patra, despre care nu s-a mai discutat până în 2013. Ar fi finalul educației din clasele primare.  Este necesară un fel de monitorizare al rezultatului muncii noastre, să vedem dacă am creat aceste competențe sau nu.
Cursul CRED i-a permis învăță­toarei să afle o altă metodă de predare la clasă, iar apoi aw venit la cercul pedagogic pentru a le transmite mai departe colegelor și chiar părinților informațiile primite, folosind, evident, cele patru stiluri de învățare.