⬤ Un proiect amplu, de circa 600 de milioane de euro, în faza studiilor de prefezabilitate, care înseamnă 10 drumuri radiale cu o lungime totală de circa 100 km, 30 de noduri și descărcări rutiere, 30 de UAT-uri intersectate
În paralel cu execuția noii Autostrăzi de Centură a Capitalei – A0, cu lărgirea la patru benzi pe unele sectoare de drum și reabilitarea considerabilă a altora, realizarea de pasaje rutiere (Mogoșoaia, Domnești, Berceni, Olteniței – Popești-Leordeni și Cernica), o nouă etapă de dezvoltare a infrastructurii rutiere ”conexe” se pregătește printr-o colaborare între Ministerul Transporturilor, Consiliul Județean Ilfov, Primăria Capitalei.
Pentru a afla mai multe detalii despre ”proiectele Orbital București” am stat de vorbă cu Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în MT, fost administrator public al județului Ilfov.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 543
”Autostrada A0 face parte din Coridorul IV Pan-european de transport, cel mai important coridor din România, care leagă Portul Constanța de restul Europei, iar lucrările la infrastructura de pe acest coridor au fost ținte principale ale guvernului liberal. Aceasta pentru a elimina deficitul de competitivitate înregistrat de România, față de restul Europei, datorat lipsei unei infrastructuri rutiere și/sau feroviare adecvate. Regiunea București – Ilfov produce aproape 30% din PIB-ul României, iar aici avem doar 11 intrări și ieșiri, și acelea doar pe autostrăzi și drumuri naționale, și nici măcar toate drumurile naționale nu au conexiune cu A0 (cum este, de exemplu, DN 3, care nu a fost proiectat să aibă această conexiune cu autostrada). Vorbim despre această autostradă A0, care nu trebuie folosită doar pentru tranzit, ci pentru a genera dezvoltare și impact economic major pentru regiune. Din acest motiv, am gândit ca extensiile de la coridoarele principale de transport europene către zonele economice foarte dezvoltate să facă parte și să fie finanțate din coridorul de bază. În cadrul grupului de lucru format din experți din Ministerul Transporturilor, Consiliul Județean Ilfov, Primăria Capitalei, am analizat aceste probleme și am identificat necesitatea implementării următoarei etape de dezvoltare: între cele două inele rutiere din jurul Capitalei – A0 și Centura actuală – să realizăm noi drumuri, pe care le-am numit radiale, care să facă legătura dintre Coridorul IV – A0 cu zona economică București. Am realizat practic intern, un fel de studiu de prefezabilitate pentru cea mai mare parte dintre radialele propuse, care vor fi executate la patru benzi, câte două pe sens, plus o zonă mediană de cel puțin 8 metri, care în primă fază să aibă funcțiunea de spațiu verde, care să separe sensurile. Ulterior, aici ne putem permite o dezvoltare a transportului alternativ, gândind pentru această zonă mediană poate o linie de tramvai, metrou ușor sau să o dedicăm exclusiv ca spațiu pentru liniile de autobuze. Vom crea astfel un spațiu de dezvoltare spre interior, nu spre exterior, evitând să mai demolăm, să mai regândim mutarea de rețele utilitare etc.”, ne-a declarat în exclusivitate Irinel Scrioșteanu.
Cele 10 drumuri radiale au fost gândite pentru a crește atractivitatea A0 – Inel București, prin conectarea acesteia la Capitală și la aria metropolitană. În total, aproape 100 km de drumuri radiale incluse în proiectul denumit ”Orbital București”, ale căror trasee au fost gândite astfel încât să lege marile bulevarde radiale ale Bucureștiului, cu Centura actuală și A0, având conexiuni între localitățile din aria metropolitană la A0, intersectând un număr total de 30 de unități administrativ-teritoriale. S-au propus, astfel, 30 de noduri și descărcări rutiere. Structura drumurilor radiale va fi la profil 2+2. Costul estimat la acest moment al proiectului ”Orbital București” este de 682,28 milioane de euro cu TVA (573,34 milioane de euro fără TVA, cu un cost mediu pe km de 7,26 milioane de euro cu TVA), iar posibilele surse de finanțare identificate sunt Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), Programul Operațional Transport (POT), bugetul de stat.
Care sunt cele 10 drumuri radiale?
DR1 – Vest Expres, are o lungime de 9,03 km și realizează legătura între Autostrada A0 – Drumul Național Centura București (DNCB) – B.dul Timișoara, având un cost estimat de 76,30 milioane de euro cu TVA.
DR2 – Autostrada A1, are o lungime de 12,02 km și scopul proiectului este de extindere la trei benzi pe sens între km 10 și km 23 a Autostrăzii A1. Costul estimat este de 42,90 milioane de euro cu TVA.
DR3 – Giulești Expres, drum radial care are o lungime de 10,37 km, conectează Săbăreni la Autostrada A0, se prelungește până la DNCB, apoi realizează legătura cu Calea Giulești. Costul estimat este de 72,62 milioane de euro cu TVA.
DR4 – Nord Expres, cu o lungime de 12,59 km, realizează conexiunea localității Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungește spre DNCB și B.dul Poligrafiei. Costul total estimat este de 102,39 milioane de euro cu TVA.
DR5 – Pipera Expres are o lungime de 10,53 km și realizează legătura între Autostrada A0 și localitățile Otopeni – Tunari – DNCB – Pipera – Băneasa Nord. Costul total estimat este de 85,97 milioane euro cu TVA.
DR6 – Afumați Expres, drumul radial care realizează conexiunea Autostrăzii A0 cu DN2, devenind o variantă de ocolire a localității Afumați. Are o lungime de 4,39 km și un cost total de 34,14 milioane de euro cu TVA.
DR7 – Est Expres are o lungime totală de 6,10 km și conectează Moara Domnească la Autostrada A0 și realizează legătura municipiului București la A0 prin Dobroești – Pantelimon – DNCB – A0. Costul estimat este de 58,34 milioane de euro cu TVA.
DR8 – Splai Expres cu o lungime de 5,49 km conectează Autostrada A0 cu municipiul București prin legătura la DNCB și Splaiul Unirii, dar și conexiunea cu zona metropolitană prin Nodul Cernica. Costul total estimat este de 36,51 milioane de euro cu TVA.
DR9 – Sud Expres, are o lungime de 13,86 km și realizează conexiunea Vidra – Autostrada A0 – DNCB – B.dul Metalurgiei / Gara Progresu. Costul estimat este de 96,44 milioane de euro cu TVA.
DR10 – Măgurele Expres realizează legătura Autostrăzii A0 la DNCB – Parc Industrial Măgurele – Prelungirea Ferentari. Are o lungime de 9,62 km și un cost total estimat de 76,65 milioane de euro cu TVA.
De asemenea, în proiectul Orbital București, sunt propuse două noduri rutiere principale, care au rolul de a conecta rețeaua rutieră existentă la Autostrada A0: Nodul rutier 1 realizează conectarea drumul județean DJ 200 la Autostrada A0 pe teritoriul localității Ștefăneștii de Jos și are un cost total estimat de 7,14 milioane de euro cu TVA; iar Nodul rutier 2 este propus pentru realizarea legăturii între DN 3 la Autostrada A0 (Pantelimon), având un cost total estimat la 14,90 milioane de euro cu TVA.