Fără ambiţie, nimeni nu începe nimic. Fără muncă, nimeni nu termină nimic

Generaţii, între realitatea zilei și adierea amintirilor 

Toată lumea are câte ceva de făcut prin centrul oraşului. Treburi sau promenadă. Localnici ori vizitatori. Astăzi, Otopeni. De ce? Pentru că aici se întâmplă un exemplu frumos. Are farmecul trecutului, aşezat aproape de paşii oamenilor. Ei îl privesc. Agale sau în grabă. Iau aminte de el, câteva clipe sau minute. Acum. Fiecare cu amintirile lui, cu vremea lui. Unii se caută, alţii se regăsesc în imaginile vechi, făcute în urmă cu zeci de ani. Sunt imprimate pe panouri, lângă trotuar. Pe fiecare, e notat într-un colţ: „Otopeni de altădată”, „427 de ani”. E un trecut care susţine prezentul. În ce fel? Iată. 

De fapt, imaginile sunt din albumul familiei oraşului, în care trăiesc. Din lumea lui, de ieri. Cu părinţi, nepoţi, bunici. Toţi, în momente esenţiale din viaţa lor: nunta, copilăria, prietenii, munca, şcoala, casa, iubita. Sau cele importante: automobilul, magazinul, porumbul, ograda, iedul, tractorul. 

Priveşte! Dar înţelegi ce vezi?

Nu ai nevoie să cauţi vreun muzeu al vârstelor. A venit el la tine. Ţi-a ieşit în cale. E la o căutătură de ochi. Nu-ţi trebuie bilet de intrare.

Memoria generaţiilor e la vedere. În aer liber. La voia oricui din prezent, să o vadă. Un singur lucru mai rămâne: să-i înţeleagă rostul. 

Tâlcul adevărului? 

„Bine, bine… Şi care-i treaba? Că fotografii din astea avem toţi. Ce mare lucru”? – ar putea întreba, la repezeală, un nechibzuit. 

Iar răspunsul nu e decât unul: viaţa ta, aşezată în văzul lumii – în mijlocul oraşului – nu mai e doar a ta. Acum, a devenit a lui. Îi aparţine întregii comunităţi. Rădăcina, trunchiul şi ramurile generaţiei tale – sunt proiectul lui. Cu tot ce se vede în jur. Oraşul acesta eşti tu. Chiar dacă, eventual, uiţi de unde ai plecat, el n-o poate face. Eşti tâlcul lui, anonim până acum, scos astăzi la vedere. Omule!

Un loc unde realitatea schimbă lumea 

Iată cum, un gest minor în aparenţă şi socotit greşit ca simplu element decorativ este, de fapt, un semn respectuos al actualităţii şi legătura ei cu cei 427 de ani, de atestare documentară, a oraşului. 

Trecutul nu e capcana timpului, ci puntea lui, cu prezentul. Iar proiectele pentru momentul de faţă şi viitor nu sunt puţine. Arhitectura lor e construită cu ambiţie sârguincioasă. Cei care le socotesc priorităţile şi le organizează înfăptuirea sunt în fruntea comunităţii, de vreme îndelungată. Ea le-a confirmat ataşamentul, rezultatele, meritele şi competenţa. 

Generaţie de merit 

Primarul Silviu Gheorghe munceşte pentru oamenii oraşului său de 18 ani. Este prietenul lor, de mai mult timp decât mandatele în care a fost ales. Iar cei cu care s-a înconjurat sunt aceiaşi cu care a pornit la drum. „Rămân esenţiale respectul, dialogul în echipă, cordialitatea, buna înţelegere şi seriozitatea”, mărturisea el, într-una din întâlnirile noastre. Deviza reuşitei lui? Bucuria binelui făcut pentru colectivitate, împreună cu ei. 

Nimic nu a fost lăsat în voia soartei: de la toate tipurile infrastructurii orăşeneşti până la grija pentru viaţa spirituală, cultură, educaţie şi bune servicii publice. Înţelegerea lucrurilor ca miez al devenirii a devenit un suport al performaţei şi confortului – datorate locuitorilor săi de către un oraş modern. 

Toate, în armonie cu importanţa şi prestigiul naţional al porţii noastre aeriene, spre lume. 

Noi proiecte din fonduri europene, adjudecate

Toate informaţiile care vor urma, le-am primit de la viceprimarul Ionel Zaharia şi Bogdan Ştefan, inspector la compartimentul de investiţii şi achiziţii publice, din primăria localităţii. 

Locuitorii oraşului Otopeni trebuie să afle că, de curând, patru proiecte importante – întocmite de primărie – au obţinut aprobări, pentru finanţare. Cu o singură excepţie: pentru un al al cincilea proiect – care se referă la construirea parcărilor multietajate şi automatizate, nu s-a semnat deocamdată contractul de finanţare. Dar există promisiuni ferme că şi el va avea aceeaşi finalitate pozitivă, laolaltă cu celelalte patru.  

Vor fi realizări însemnate, deosebite, pentru o existenţă civilizată şi modernă. 

Valoarea lor totală, ca proiect integrat, depăşeşte 31 milioane de euro, plus TVA. 98 % din sumele alocate vor fi asigurate în cea mai mare parte de UE, cumulate cu fonduri ale Ministerului Dezvoltării Regionale, prin ADRBI. Restul, de 2% vor fi din contribuţia autorităţilor locale, Otopeni. Desigur, mai sunt și alte cheltuieli, neeligibile. 

Există însă şi o dificultate majoră: aceea a termenului foarte strâns de finalizare a lucrărilor, la toate aceste proiecte. El e fixat la 31 decembrie, 2015. 

În perioada imediat următoare, urmează să fie ţinute licitaţiile internaţionale pentru execuţia lucrărilor. Ele vor fi publicate în “Jurnalul Uniunii Europene”,  pentru că presupun valori mari şi procedura e obligatorie.  

Care sunt aceste proiecte?

Iată nominalizarea lor:

 “Dezvoltarea şi modernizarea sistemului de iluminat public, cu reţea subterană”; 

 “Modernizare arhitecturală şi peisagistică a spaţiilor verzi, din zona de locuinţe colective – Calea Bucureştilor”;

 “Modernizarea infrastructurii rutiere” a oraşului, cu precizarea că aceste lucrări reprezintă asfaltarea a 20 de străzi, din zona Odăi;

 “Achiziţionarea şi instalarea sistemului de supraveghere video, pentru creşterea siguranţei şi prevenirea criminalităţii”;

 “Construirea de parcări multietajate, automatizate, aferente zonelor de locuinţe colective – situate pe Calea Bucureştilor”.

Precizări importante şi de interes

Selectate, câteva detalii ale unora dintre aceste proiecte, oferă o imagine spectaculoasă a schimbărilor aduse, odată cu finalizarea lor. Parcările multietajate şi automatizate fac parte din această categorie. Despre ce e vorba? 

În primul rând, numărul şi amplasarea lor. Vor fi 9 asemenea construcţii, în spatele blocurilor de locuinţe, situate pe DN 1, între primul şi al doilea rând, de clădiri. Ele  se vor situa pe două tronsoane: zona de nord (străzile „23 August” şi „Polonă”) plus zona de sud (dintre străzile „23 August” şi „Oituz”). Fiecare construcţie va avea câte 4 nivele de parcare a automobilelor. În total, toate cele 9 construcţii vor putea primi spre cazare 720 de maşini.

Garajele de acum vor fi desfiinţate, iar construcţiile cele noi vor fi chiar mai frumoase decât unele blocuri din zonă. 

Operaţiuni automatizate integral

Ce înseamnă asta? „Smart Parking” sau „Parcările Inteligente”, aşa cum mai sunt numite în alte ţări, presupun lipsa totală a operatorului uman. În plus, manevra de parcare a maşinii în clădire nu o face nici conducătorul auto. El nu are acces în interiorul construcţiei. Ai adus maşina, îţi foloseşti codul de acces al unui card special, iar un elevator (lift) o ridică şi o duce la locul cuvenit. Apoi, dimineaţa, când vrei să îţi ridici automobilul, vii la locul de parcare, foloseşti din nou codul de acces iar acelaşi lift ţi-o aduce jos.

Desigur că vor fi sisteme cu camere de supraveghere, puse în funcţiune non-stop. Apoi, trebuie ştiut că locul de parcare al maşinii este foarte limitat, practic, la numai o palmă distanţă de pereţii şi sistemele de susţinere. Nu vor fi spaţii libere. Hoţi de maşini? Complicat şi cu riscul vieţii. Nici un om nu se va putea strecura printre maşinile pe care le despart 20-30 de centimetri, fără riscul de a fi strivit imediat, de utilajele în mişcare.    

Pe scurt, despre celelalte proiecte

În jurul parcărilor automatizate vor fi amenajate spaţii verzi, cu locuri de joacă. Aici se va instala iluminatul modern, cu leduri. 

Alt proiect, presupune  instalarea de camere de supraveghere monitorizată, în 34 de locuri, din zonele oraşului:  în principalele intersecţii, dar şi altele. Camerele video, vor supraveghea non-stop o arie mare de cuprindere. Această investiţie e foarte importantă pentru comunitate. E dovedit că acolo oriunde a fost instalat în lume, acest sistem a dus la scăderea ratei infracțiunilor. 

Deşi, în Otopeni, ea e foarte scăzută, edilii localităţii vor să o îndrepte către zero. Siguranţa socială trebuie confirmată, iar comunitatea trebuie să se bucure de protecţia autorităţilor. Un poliţist, în spatele fiecărui colţ de stradă? Imposibil. În plus, eventuale accidente rutiere, cu fugă de la locul faptei vor fi lesne monitorizate. Efectul tuturor acestor măsuri va fi resimţit, cu atât mai mult cu cât ele cumulează coeficientul de siguranţă publică. Chiar de la traversarea pe culoarea roşie, până la păstrarea curăţeniei oraşului.