Pediatrii, neuropsihiatrii, pishologii și medicii de familie sunt în alertă! O nouă formă de autism afectează copiii din România, în primii ani de viață. Este vorba despre “Autismul virtual”, o formă asemănătoare tulburării de spectru autist care apare la copiii cu vârste sub doi ani, după ce au petrecut peste patru-cinci ore în mediul virtual vizionând emisiuni tv, jucându-se pe calculator sau accesând internetul pe telefonul mobil. Pentru a evita astfel de cazuri, săptămâna trecută a fost lansată o campanie de conștientizare a populației cu privire la riscurile consumului de mediu virtual.

 

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 368, ediția print 23-page-001

Tulburarea este mult mai frecventă la băieți decât la fete, incidența fiind de 80% la băieți și de 20% la fete, susțin specialiștii. Autismul light, apărut în urma accesării gadgeturilor, este o problemă care aduce tot mai des copiii la cabinetele de neurologie pediatrică. Micuții suferă o serie de tulburări neurologice și psihice. De la dureri de cap, tulburări de somn, stres și stări depresive până la tulburări de limbaj, dezvoltare intelectuală, socială și afectivă  îngreunată. Toate aceste simptome sunt declanșate de atrofierea creierului.

Dr. Diana Cotopceanu, neurolog-pediatru: „Nu lăsați copilul în fața calculatorului până la doi ani! Devine agresiv și instabil emoțional”

„Copiii care petrec prea mult timp în fața calculatorului devin foarte stresați. Utilizarea necontrolată a acestuia slăbește creativitatea, inhibă neuronii, slăbește comunicarea dintre emisferele cerebrale, împiedică gândirea, provoacă deficit de atenție și concentrare, contribuie la scăderea randamentului școlar. În perioada copilăriei, creierul este în proces de formare, este imatur, respectiv este sensibil şi e vulnerabil la mai mulți factori nocivi. Petrecerea timpului în exces în fața calculatorului duce la modificări în zona cortexului prefrontal: pe de o parte, aceasta este aria responsabilă de gândirea, organizarea, planificarea, realizarea acţiunilor; pe de altă parte, este foarte puţin implicată în capacitatea de a înţelege mesajele nonverbale. Din această cauză copiii devin mai agresivi, impulsivi și instabili din punct de vedere emoțional. Se recomandă ca, până la vârsta de doi ani, copiii să nu fie lăsați în fața televizorului, calculatorului, tabletelor. După această vârstă se permite utilizarea acestora nu mai mult de două ore pe zi, cu pauze”, spune dr.  Diana Coropceanu, neurolog-pediatru în cadrul  Centrului Sănătății Familiei „Galaxia”, citat de site-ul stopautismvirtual.ro.

Creierul crește în funcție de stimulii externi

Avertizările medicilor români sunt confirmate și de experții străini. Mai ales când pacienții sunt bebelușii în primele săptămâni din viață. „Creierul unui nou născut se triplează ca mărime de la naștere până la vârsta de 24 de luni”, explică profesorul de pediatrie Dimitri Christakis. „Iar creierul crește în funcție de stimulii externi, în contextul unor experiențe din lumea reală”, punctează Christakis. Cele mai recente cercetări demonstrează că bebelușii sunt mult mai puțin receptivi în a imita o sarcină atunci când o văd la televizor, decât atunci când o văd în realitate. Este dovedit științific faptul că un copil învață mult mai multe lucruri atunci când este implicat în mod direct într-o activitate (gen spălat vase, gătit, ajutat la curățenia în casă, când îi sunt citite povești din cărți nu de pe internet). Primind explicații cu privire la ceea ce face, asimilează informația. În schimb, imaginile de pe ecran se comportă total diferit față de cele din lumea reală.

Copilul are nevoie de experiențe reale

De exemplu, la televizor vede o minge bidimensională. Dar el are nevoie să-și dezvolte vederea și gândirea tridimensională. O minge rostogolită are în realitate o mișcare mai rapidă la început, pentru ca apoi să încetinească și să se oprească. În schimb, la televizor, mișcarea mingii este întreruptă, sacadată. Imediat după, mingea dispare brusc de pe ecran și e înlocuită de alt obiect. Nu mai vorbim de faptul că, în realitate, copilul poate atinge mingea și se poate bucura de joc, ceea ce pentru un copil este foarte important, mai ales la o vârstă atât de fragedă. Tocmai de aceea, pe termen lung, utilizarea gadgeturilor de către copil poate afecta limbajul, inteligența emoțională, capacitatea de memorare și, mai târziu, aptitudinile de citire.

Campanie de conștientizare a riscurilor consumului de mediu virtual asupra copiilor

Specialiștii în domeniu s-au reunit zilele trecute la București, la lansarea unei campanii de conștientizare a populației cu privire la riscurile consumului de mediu virtual (Tv, tabletă, mobil etc.) asupra copiilor mici cu vârstele cuprinse între 0-3 ani. Evenimentul care s-a bucurat de participarea profesioniștilor din România și din alte țări a fost organizat de stopautismvirtual.ro și susținut de asociații care apără interesele copiilor cu nevoi speciale. „Programul vizează  reducerea numărului de copii cu diagnostic de întârziere în dezvoltarea psihomotrică, întârziere în apariția și dezvoltarea limbajului, tulburare de opoziție și/sau comportament și mai grav de ADHD sau chiar de autism, cauzate de vizionarea excesivă (peste patru-cinci ore/zi) a programelor TV sau a altor forme de realitate virtuală (mobil, tabletă, calculator), în perioada de vârstă 0-3 ani. Au fost prezentate studii de caz în care vom demonstra diagnosticul diferenţial între autismul „clasic” și autismul „virtual” cauzat de consumul de mediu virtual, dar și un studiu longitudinal realizat în perioada anilor 2012-2017 pe un eșantion de 83 de copii cu Tulburări din Spectrul Autist și alte tulburări de neurodezvoltare”, ne-a spus Teodor Marius Zamfir, organizatorul evenimentului. Campania este susținută de Asociația pentru Sănătate Mintală a Copilului și Fundația Copii în Dificultate.