Parlamentul României a găzduit miercuri, pe 3 februarie, o dezbatere pe tema orei de religie în școli. La evenimentul organizat de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților, împreună cu Comisia pentru învățământ, tineret și sport din Senatul României, a participat și Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, alături de pr. Nicuşor Beldiman, consilier patriarhal coordonator, şi pr. George Jambore, inspector la Sectorul Teologic Educaţional al Patriarhiei Române.

 

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 535, ediția print

Astfel, Patriarhia Română a solicitat păstrarea unei ore de religie pe săptămână în programa școlară și la liceele tehnologice și profesionale, așa cum se întâmplă la cele teoretice. “Considerăm că trebuie susţinută această solicitare a noastră ca să se păstreze o oră pe săptămână la toate cele trei filiere ale învăţământului preuniversitar, iar dacă vor exista la cel profesional anumite diminuări, dorim ca religia să fie tratată ca şi celelalte discipline umaniste, pentru că s-ar crea această frustrare de discriminare. Patriarhia arată un interes cu totul deosebit învăţământului în general şi, desigur, învăţământului religios, în special”, a spus Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop vicar Patriarhal, citat de Basilica.ro. 

Potrivit Basilica.ro, întâlnirea a fost organizată în contextul în care până la sfârşitul lunii se află în dezbatere publică proiectele planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional, care vor intra în vigoare gradual, începând cu clasa a IX-a a anului școlar 2021-2022. Propunerile planurilor cadru pentru filiera teoretică prevăd păstrarea unei ore de religie pe săptămână pe durata întregului an şcolar, însă la filierele tehnologică şi profesională lucrurile stau diferit. “Ar trebui să găsim soluţii cât să păstrăm o oră întreagă, ţinând cont de importanţa acestei discipline pentru formarea tinerilor pentru o societate modernă, care nu înseamnă doar tehnologie, ci înseamnă şi cultură şi spiritualitate şi din această perspectivă disciplina nu poate fi înlocuită cu o alta. Predarea Religiei în şcoală are valenţe educaţionale profunde, prin rolul ei formativ în viaţa copiilor și a tinerilor. Ora de religie, a spus Preasfinţia Sa, contribuie la reducerea efectelor negative ale crizei contemporane de identitate şi de orientare, întrucât propune modele viabile de bunătate, sfinţenie și conviețuire umană”, a mai spus Episcopul vicar Patriarhal.

Religia, un drept constituțional al copiilor

Ierarhul a adus mai multe argumente în sprijinul afirmaţiilor sale. Preasfinţia Sa a reamintit că tinerii și copiii au dreptul constituțional (Constituția României, art. 32, alin. 7) de a participa la orele de Religie. Episcopul vicar patriarhal a făcut referire la Legea privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor (nr. 489/2006) care prevede că, în învăţământul de stat și particular, predarea Religiei este asigurată prin legea cultelor recunoscute (art. 32, alin. 1), dar și la Legea educației naționale (nr. 1/2011) în care se menţionează că Planurile-cadru ale învăţământului primar, gimnazial, liceal și profesional includ Religia ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun. Elevilor aparţinând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor, li se asigură dreptul constituţional de a participa la ora de Religie, conform confesiunii proprii (art. 18, alin. 1), informează Basilica.ro.