◉ În sprijinul administrațiilor de proprietari
◉ Camerele de monitorizare video, de un real folos
@ Cetățenii sunt rugați să nu mai facă sesizări anonime
@ Aproximativ 50% dintre petiții nu conțin datele de identificare ale solicitanților, ceea ce face imposibilă rezolvarea lor
Poliția Locală Chiajna s-a mutat într-un nou sediu, în strada 1 Decembrie 1918, nr. 90, sat Roșu, comuna Chiajna, în spatele Liceului Tehnologic “Doamna Chiajna”.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 613
Șeful Serviciului Poliție Locală din cadrul Primăriei Chiajna, Iulian Sibișeanu, ne-a declarat că în noua clădire nu s-a schimbat organizarea anterioară, funcțională la fostul sediu de la Lacul Morii. Instituția este organizată, conform legii, dar fără servicii separate, existând un singur serviciu Poliție Locală.
”Lucrătorii Poliției Locale Chiajna sunt policalificați și îndeplinesc toate atribuțiile prevăzute de Legea 155/2010, doar că nu fac parte din structuri separate, din cadrul Poliției Locale. Avem acum la dispoziție un spațiu mai mare, care cred că asigură tot necesarul. În plus, avem posibilitatea de a funcționa cu o zonă de acces compatibilă cu vremurile, în ceea ce privește relația cu cetățeanul. Putem, de asemenea, să monitorizăm camerele de luat vederi din localitate, să ne desfășurăm atribuțiile zilnice într-un loc în care să nu ne deranjeze nimeni în condiții normale”, a spus Iulian Sibișeanu.
Poliția Locală Chiajna include și un Birou pentru Evidență, Contravenții și Înmatriculări vehicule care fac parte din înmatricularea din cadrul primăriei, precum și un birou care se ocupă de prelucrarea corespondenței, atât cu primăria, cât și cu celelalte instituții și cu cetățenii. ”Sunt 23 de angajați, inclusiv șeful acestui serviciu. Toți sunt ca specialitate polițiști locali și ne-am mai organizat noi între noi, astfel încât să eficientizăm activitatea, iar dacă analizăm și facem un raport între populație și Poliție Locală, ne descurcăm”, a precizat șeful Poliției Locale Chiajna. El a menționat însă că și-ar dori ca cetățenii să respecte mai mult Poliția Locală, pentru că multe dintre solicitările care vin sunt însoțite de injurii și cuvinte triviale. ”Noi îi respectăm pe cetățeni și încercăm să îi ajutăm, dar pe lângă faptul că unii dintre dânșii nu ne respectă și ne jignesc, mai sunt și situații în care vin cu sesizări nefondate, sesizări anonime, pe care legea nu ne permite să le rezolvăm. Ne ocupă mult din timp, pentru că trebuie să le prelucrăm, și atunci, în loc să desfășurăm o activitate care ar fi cu adevărat benefică localității, stăm să descâlcim petiții trimise de cetățeni care ne plimbă dintr-o parte în alta. Ordonanța de Guvern 27/2002 privind soluționarea petițiilor
menționează că sesizările care nu conțin datele de identificare ale persoanei care sesizează nu sunt luate în considerare”, a atenționat Iulian Sibișeanu, semnalând că proporția celor care trimit sesizări anonime este de 50% din totalul sesizărilor. Unii cetățeni reclamă
administrațiile blocurilor, sesizând lipsa curățeniei la ghenele de gunoi. Alte sesizări vizează ocuparea abuzivă a locurilor de parcare, majoritatea private, în Chiajna. Foarte mulți
cetățeni se plâng de starea carosabilului, deși Primăria Chiajna a făcut o amplă campanie de informare referitoare la lucrările de introducere a canalizării și a rețelei de apă în comună, ceea ce în mod clar, generează săpături sau gropi. ”Cetățenii trebuie să înțeleagă că dacă nu facem acest sacrificiu, niciodată nu vom putea ajunge la un nivel de trai ridicat”, a mai menționat șeful Poliției Locale Chiajna. De altfel, foarte mulți polițiști sunt mobilizați
permanent pentru a asigura fluidizarea traficului.
În sprijinul administrațiilor de proprietari
O altă activitate amplă a Poliției Locale are legătură cu funcționarea administrațiilor de proprietari. Conform Legii 196, în cadrul fiecărei primării, trebuie să existe o structură specializată privind asociațiile de proprietari, care să aibă și atribuții de control. Având în vedere că Primăria Chiajna nu a avut posibilitatea creării acestei structuri, s-a creat o comisie specializată, din care face parte și șeful Poliției Locale, alături de specialiști din cadrul primăriei, cu drept de control asupra asociațiilor de proprietari. ”După o muncă de circa două luni, am reușit să aducem, în proporție de 99%, la zi, o situație a asociațiilor de
proprietari sau a blocurilor care dețin asociații de proprietari sau care nu dețin asociații de proprietari. Sunt și multe blocuri care folosesc o organizare a dezvoltatorului. Am făcut informare legală, prin afișe lipite la scările de acces, prin care am adus la cunoștință baza legală, adică necesitatea înființării administrațiilor asociațiilor de proprietari. Unii s-au
conformat, unii nu ne-au contactat până în momentul de față, dar sperăm că poate s-au descurcat singuri. Credem că proprietarii înțeleg mesajul nostru, în sensul utilității asociațiilor de proprietari”, a spus Iulian Sibișeanu.
Potrivit Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, blocurile sau condominiile care au mai mult
de trei apartamente trebuie să înființeze asociație de proprietari. Acolo unde sunt condominii care au sub nouă apartamente și se înființează asociație de proprietari, există varianta ca acea asociație să funcționeze prin cumul, adică președintele poate îndeplini și funcția de administrator. În rest, celelalte organizații, precum comitet executiv și cenzori
trebuie să existe. La blocurile cu peste 10 apartamente, există obligația înființării asociațiilor de proprietari cu forme de organizare strictă, adică administrator, președinte,
comitet executiv și cenzori. ”Noi am făcut informarea și am anunțat disponibilitatea noastră de a îi ajuta pe proprietari și în același timp, să cunoască ce obligații au conform
legii. Îi putem sfătui cum să înceapă procedura de înființare a asociațiilor, în așa fel încât să nu intrăm în situații în care oamenii sunt păcăliți de anumite firme pentru că, pe lângă faptul că întocmirea dosarului pentru asociația de proprietari și până la depunerea acestuia la instanța de judecată costă o sumă destul de consistentă, în dosar sunt necesare actele proprietarilor apartamentelor, ceea ce poate fi o problemă. Dacă ne solicită ajutorul, verificăm și firmele cu care au început parteneriatul. Noi am început să facem și o parte din
verificări la asociații, conform sesizărilor venite de la cetățeni. Ne-am și autosesizat, cea mai serioasă problemă fiind faptul că la o parte dintre asociații, oamenii plătesc niște bani
și nu beneficiază de accesul la justificarea sumelor respective”, a mai spus Iulian Sibișeanu.
Camerele de monitorizare video, de un real folos
Șeful Poliției Locale a remarcat și eficiența celor aproximativ 400 de camere video de monitorizare a domeniului public, care permit o supraveghere foarte bună în punctele
fierbinți. Cu ajutorul acestui sistem de monitorizare au fost depistate persoane care au aruncat gunoi, nu doar varianta ”banală”, pe geam, din autoturisme, ci mai ”organizat”,
cantitățile mari de gunoi menajer abandonat în spațiile verzi, precum malurile Dâmboviței. Camerele video își fac însă treaba, din ce în ce mai bine, iar cetățenii sunt sfătuiți să țină cont de acest lucru. Să știe că Poliția Locală este cu ochii pe cei care au astfel de obiceiuri. ”Cetățenii trebuie să înțeleagă că aportul dânșilor este benefic, atât pentru noi, cât și pentru dânșii ca locuitori, și pentru generațiile care vin, pentru că, dacă o să ajungem să ne îngropăm în gunoaie, asta vom transmite generațiilor următoare”, a conchis șeful Poliției
Locale Chiajna.