@ Pentru siguranța cetățenilor, un nou centru ISU va deveni funcțional de anul viitor ˜ @ Râul Sabar, regularizat pentru protecția împotriva inundațiilor

Dezvoltarea edilitară a comunei Domnești continuă cu rapiditate, conform obiectivelor gospodarilor așezării ilfovene. Primarul Adrian Ghiță nu a încetinit ritmul de lucru, din contră, l-a intensificat, și ne-a obișnuit să ne anunțe foarte des ducerea la bun sfârșit a câte unui proiect important pentru comunitate.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print, nr. 470

Reprezentanții serviciilor importante pentru comună, precum poștă, birou notarial, o bancă și un punct de lucru Apă – Canal, vor sta la dispoziția cetățenilor din Domnești, de anul viitor, în același loc și în condiții decente și moderne, odată cu inaugurarea noii clădiri de birouri, care este construită pe locul imobilului în care a funcționat Poșta Română.

Clădirea în ­care își des­fășura ­activitatea Poșta Română, până anul trecut, era amplasată în centrul comunei, cu acces direct la strada asfaltată și modernizată DJ 602, dar nu dispunea de alte utilități în afara electricității. Era o clădire construită la sfârșitul anilor ′30 și reparată o singură dată, prin anii ′90. ”A ajuns o ruină periculoasă pentru desfășurarea activităților cu publicul. Din acest motiv am decis să o demolăm și am semnat contractul aferent, pentru că se afla în administrarea autorității locale și avem nevoie să folosim cu cap, eficient, toate spațiile UAT-ului. Cum această clădire nu mai îndeplinea condițiile de funcționare și nu mai respecta normativele în vigoare, am decis să construim alta în locul ei”, ­le-a explicat primarul Adrian Ghiță cetățenilor săi.

Ca să fie bine înțe­leasă alegerea acestui demers, edilul ne-a prezentat câteva aspecte cu tentă tehnică, dar și fotografii, unele ale clădirii așa cum  arăta ea înainte de demolare și altele din proiectul de reconstrucție, cum va arăta.

Creșterea activităților aferente unităților locale descentralizate ale statului și prestatoare de servicii administrative, fiscale și financiare, precum și lipsa de spații pentru acestea, a dus la constatarea că Unitatea Teritorial Administrativă – Comuna Domnești are nevoie de valorificarea unor imobile existente. Unul dintre aceste imobile a fost cel în care funcționa Poșta Română.

Vechea clădire a poștei, un real pericol

Modernizarea co­muni­­ca­țiilor și serviciilor poștale a avut drept con­secință restrângerea ocupării clădirii doar la parter, etajul 1 rămânând nefolosit. Accesul la etaj se făcea printr-o scară balansată din lemn, amplasată în interior, fără acces direct în exterior. În aceste condiții, spațiul de la etaj nu a putut fi repartizat altei unități administrative, accesul la etaj neputând fi separat de spațiile oficiului postal.

Nefolosirea timp de 20 ani a etajului a dus la degradarea lui ireversibilă, astfel încât nu mai putea fi utilizat, nici tehnic, nici funcțional. Accesul pe scară a devenit periculos, treptele din lemn fiind putrezite și prezentând pericol de accidentare pentru utilizatori. De asemenea, clădirea, prin conformația sa, nu putea găzdui alte activități de tip administrativ și deci nu mai putea fi justificată menținerea și reabilitarea ei. De asemenea, clădirea se afla ­într-o stare de degradare care nu mai putea asigura securitatea în exploatare și nici cea funcțională și sanitară, mai ales fiind vorba de relații cu publicul (servicii publice poștale). Clădirea nu putea fi nici supraetajată, deoarece conformația funcțională și constructivă nu o permitea. Folosirea clădirii nu mai corespundea prevederilor legale privind sănătatea populației, deci niciodată în viitor nu s-ar fi putut obține autorizațiile sanitare și de securitate la incendiu pentru o astfel de utilizare.

O unitate funcțională nouă pentru cetățenii comunei

Clădirea a fost expertizată tehnic conform prevederilor Legii10/1995, iar concluziile au fost că nu mai putea asigura în niciun fel exigențele tehnice prevăzute de standarde și normative, fără intervenții substanțiale de consolidare și reabilitare, al căror cost ar fi depășit valoarea unei clădiri noi.

S-a decis, așadar, că trebuie construită o unitate funcțională nouă, o clădire administrativă, ale cărei spații să fie folosite/închiriate tot pentru servicii poștale, bancare, fiscale sau de alt tip de funcțiune administrativă. Etajul va avea spațiul de tip „open space”, pentru utilizări multifuncționale, inclusiv pentru sală de festivități sau ședințe. Noua clădire a fost proiectată și adaptată noilor cerințe de securitate în exploatare și funcționare, din punct de vedere sanitar și al securității la incendiu.

Veniturile obținute din închirierea spațiilor vor fi ale primăriei și vor intra în bugetul local.

Lucrările la noua clădire au început în luna februarie și se estimează că vor fi finalizate în primăvara anului viitor. Suprafața construită la parter este de 187 metri pătrați, la etaj 163,6 metri pătrați, iar suprafața desfășurată este de 350,8 metri pătrați. Terenul pe care va funcționa noua clădire de birouri are o suprafață de 504 metri pătrați, în proiect fiind prevăzută și amenajarea unei parcări pentru clienți.

Centrul Operativ pentru Situații de Urgență

Mergând mai departe pe linia proiectelor importante pentru comunitate, primarul Adrian Ghiță ne-a spus că, în urma analizei situației existente, s-a constatat că zona comunei Domnești și a localitățiilor învecinate nu dispune de un spațiu care să poată asigura condițiile optime necesare intervențiilor în situații de urgență. ”În aceste condiții, am hotărât să construim un astfel de spațiu. Obiectivele cu funcțiunea de «Centru Operativ pentru Situații de Urgență»sunt o necesitate absolută pentru siguranța cetățenilor! Prin construirea acestui centru P+1, vor fi asigurate condițiile optime necesare pentru intervențiile de urgență. Accesele carosabile şi pietonale se realizează din strada Intrarea Ficusului. Parcarea autovehiculelor se va face în interiorul incintei, într-un spaţiu amenajat interior și exterior”, ne-a spus primarul.

Primul Centru Operativ pentru Situații de Urgență din Domnești reprezintă un beneficiu pentru localitate, dar și pentru zona învecinată, și din toamna anului viitor, când se speră că va fi dat în funcțiune, echipajele de urgență vor putea interveni mult mai rapid și mai ușor în situațiile critice. Centrul ISU este construit pe un teren pus la dispoziție de primărie, cu o suprafață de 1.210 metri pătrați, în care vor fi permanent pregătite de intervenție două mașini de pompieri și o mașină de salvare cu paramedici SMURD. Serviciile de intervenție vor funcționa 24 de ore din 24, deci practic, dacă se întâmplă ceva grav în zonă, echipajele de urgență vor putea interveni mult mai repede decât este posibil în prezent. Ceea ce este foarte important, având în vedere aglomerația și imposibilitatea de deplasare în caz de incendii. ”Este o zonă solicitantă. Accesul către Domnești este foarte complicat și este evident că era nevoie de un astfel de centru operațional. Centrul ISU va fi realizat conform standardelor impuse de acest tip de servicii. Clădirea are o suprafață construită  de 364,5 metri pătrați, iar suprafața desfășurată  545,15 metri pătrați, 25 de camere pentru echipamente, materiale de intervenție, echipaje etc.  Imobilul proiectat va avea regim de înălțime parter și etaj, cu sală de mese, spălătorie, centrală telefonică pentru dispecerat, cameră de decontaminare, depozite. Comuna Domnești fiind o aglomerare foarte mare și cu circulație intensă, este dificil de intervenit și atunci prevenția este mult mai importantă. Există așadar o  preocupare permanentă pentru a asigura  protecția populației”, a subliniat edilul, care a atras atenția că rețeaua de hidranți este funcțională, dar deși au fost montați hidranți în anumite puncte cheie, nu sunt montați peste tot deoarece se fură. În aceste condiții, echipele de intervenție vin cu echipamentul necesar în momentul producerii unui eveniment.

Râul Sabar, amenajat într-o primă etapă

Rămânând tot în zona de siguranță a populației, primarul Adrian Ghiță ­ne-a spus că un alt proiect important pentru comună este cel care se referă la regularizarea râului Sabar, în colaborare cu Apele Române. ”Lucrările de regularizare a albiilor presupun totalitatea măsurilor inginereşti îndreptate către modificarea sau consolidarea artificială a albiei râurilor, în vederea realizării unor albii stabile, a protejării diferitelor obiective, a diminuării proceselor de eroziune, a asigurării unor anumite condiţii de scurgere sau în vederea folosirii eficiente a apei pentru nevoile economiei locale”, și-a anunțat edilul cetățenii. ”Am intervenit într-o zonă care era risc mare de inundabilitate, în trecut au fost inundații, și la cum arată prognozele există riscul ca oricând să se întâmple ceva mult mai rău. În esență, putem vorbi acum despre finalizarea tronsonului I de regularizare a albiei râului Sabar, iar anul viitor, în funcție de disponibilitățile financiare, acestea vor continua”, a precizat ­edilul.