⬤ 22 de profesori din școli de la sate, din 15 județe, sunt pe lista finaliștilor, iar pe 15 februarie se anunță ”Profesorul anului din mediul rural”

”Profesorul anului din mediu rural” va fi anunțat pe 15 februarie 2024, la Timișoara, iar până atunci organizația Teach for Romania a dezvăluit care sunt cei 22 de finaliști, aleși de juriu, împărțiți pe 7 categorii. Fiecare categorie – ”Educatori”, ”Profesori debutanți”, ”Dezvoltarea literației (a abilităților de citit-scris)”, ”Dezvoltarea abilităților socio-emoționale”, ”Dezvoltarea leadership-ului la elevi”, ”Implicarea în comunitate” și ”Prevenirea abandonului școlar” – va avea câte un câștigător. Profesorii nominalizați provin din școli din 15 județe, iar din Ilfov, pe lista scurtă din care se aleg câștigătorii se află prof. Marinela Culea, directorul Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau” din Brănești, la categoria ”Dezvoltarea leadership-ului la elevi”, singurul cadru didactic ilfovean care se regăsește printre finaliști.

Organizatorii au precizat că au fost 518 nominalizări de cadre didactice, din mediul rural, iar în juriul inițial au fost implicați 80 de profesori, alumni și membri ai echipei Teach for Romania. În ultima etapă de jurizare au fost 38 de specialiști din: societatea civilă, experți în educație, reprezentanți ai sectorului business, elevi, parteneri instituționali și parteneri media, iar nominalizările pentru această gală au putut fi făcute de către elevi, părinți, alte cadre didactice, directori, inspectori școlari, reprezentanți ai entităților cu activitate în domeniul educațional (ONG-uri, entități media, instituții publice etc.).
”De ce ne dorim să premiem profesorii din mediul rural? În România, 1 din 5 elevi din mediul rural abandonează școala. Tot 1 din 5 elevi nu reușește să ia nota 5 la Evaluarea Națională, de două ori mai mulți decât în mediul urban. Cu toate acestea, există copii din mediul rural care reușesc să sfideze aceste statistici, cu sprijinul unor profesori, învățători și educatori profesioniști. Aceste cadre didactice reușesc să depășească provocările numeroasele care vin cu predatul în mediul rural – naveta dificilă și zecile de ore pierdute pe drum în fiecare săptămână, normele împărțite între 3 sau chiar 4 școli mici, nevoi diferite, mai mari, ale elevilor lor care depind de ei pentru a găsi determinarea de a da o șansă educației. Acești profesori, învățători, educatori demonstrează că pot oferi educația de calitate pe care orice copil o merită și la sat, cu efort, motivație puternică, profesionalism, pregătire adecvată și respect pentru cariera provocatoare pe care și-au ales-o. Acești profesioniști merită să iasă din anonimat!”, au apreciat reprezentanții Teach for Romania.
Marinela Culea – Un cadru didactic excepțional, care crede în potențialul fiecărui copil, pregătit să-și folosească ­creativitatea și pregătirea pentru a oferi elevilor șansa la un viitor mai bun prin educație de calitate, relevantă
”Cum recunoști un profesor care dezvoltă lidership-ul elevilor?”. Foarte simplu. Urmărești activitatea sa didactică, implicarea în derularea proiectelor, schimburile de experiență școlară, vezi dezvoltarea școlii și modul în care aceasta se transformă în bine, cu fiecare an – în cazul de față fiind vorba despre un cadru didactic care are și funcția de director – toate acestea cu implicarea constantă a elevilor.
Prof. Marinela Culea este unul dintre profesorii din România care răspunde perfect întrebării de mai sus, iar nominalizarea sa este susținută de colegi, părinți, elevi, de cei din administrația locală a comunei Brănești, de colaboratori.
Spre exemplu, colegii profesori ai Marinelei Culea au spus despre aceasta că ”este un mentor extraordinar, dedicat implicării elevilor într-o gamă variată de proiecte care acoperă educație civică, finanțe, ecologie și mobilități Erasmus, având un impact semnificativ asupra dezvoltării lor. Nu doar că îi ascultă activ (n.r. – cu referire la elevi), dar integrează cu grijă perspectivele lor în procesul de învățare. Fiind și director al Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”, prof. Marinela Culea creează un mediu în care elevii se simt susținuți și înțeleși. Implicarea lor în luarea deciziilor este fundamentală, deoarece profesorul îi informează, îi consultă și îi încurajează să participe la procesul decizional. Prof. l Marinela Culea nu se oprește aici, ci îi expune pe elevi la exemple de bune practici din alte școli și țări, îi implică în proiecte și schimburi de experiență, organizează workshop-uri pe subiecte precum leadership, discurs public și scrierea de proiecte. Astfel, îi pregătește pentru provocările viitoare și îi inspiră să-și dezvolte abilitățile într-un mod holistic. De asemenea, îi învață pe elevi să identifice nevoi și probleme, să formuleze soluții și să-și exprime creativitatea. Oferindu-le spațiu pentru generarea de idei și sprijinindu-i în implementarea lor, contribuie la formarea unor lideri autonomi și inovatori în comunitatea școlară. Este o onoare să avem un astfel de profesor dedicat în cadrul școlii noastre”, au apreciat cadrele didactice care predau în cadrul Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”.