58 de ani de elită educațională în Chitila

Avem o școală cu ”de toate”. Așa descrie cu mândrie instituția de învățământ pe care o conduce prof. Ștefania Duminică, un pedagog și manager mândru să își primească oaspeții la consiliul profesoral festiv al Școlii Gimnaziale „Prof. Ion Vișoiu”, din Chitila. Ocazia solemnă din 22 ianuarie a fost prilejuită de împlinirea a 58 de ani de existență a acestei instituții educaționale de elită, poate nu întâmplător, în preajma Zilei Unirii Principatelor Române.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 486

Școala Gimnazială „Prof. Ion Vișoiu”, din Chitila, a sărbătorit aniversarea a 58 de ani de activitate împreună cu profesorii, părinții și comunitatea locală, în cadrul unui consiliu profesoral festiv ce a decurs sub deviza ”Toți pentru școală, școală pentru toți!”.

A fost o manifestare specială pentru profesorii şi elevii tuturor şcolilor şi grădiniţelor oraşului, structuri arondate celei gimnaziale amintite, un bun prilej de aducere aminte, de evocare, cu cu mari emoții,  a anilor de învățătură petrecuți pe băcile Școlii ”Ion Vișoiu” de mulți oameni importanți ai comunității din Chitila.

Prof. Ştefania Duminică, directorul  Școlii Gimnaziale „Prof. Ion Vişoiu”, a reamintit că porţile acestei unităţi de învăţământ s-au deschis la 23 ianuarie 1962, iar cu o zi înainte s-a întrunit primul consiliu pedagogic. În anul 2003, s-a decis sărbătorirea acestor două date.

Sprijinul autorităţilor locale, al primarului orașului Chitila, Emilian Oprea, al viceprimarului Costel Andrei, foști elevi ai școlii, sunt evidente, motiv pentru care, ca de fiecare dată ­i-am regăsit cu emoție, alături de profesori, elevi și părinți, la evenimentul devenit tradiție în comunitatea orașului Chitila. Au mai fost prezenți la eveniment și au vorbit cu bucurie despre însemnătatea acestei sărbători și, mai ales, despre importanța școlii ”Prof. Ion Vișoiu” și calitatea actului didactic, în peisajul educațional ilfovean: inspector școlar gen. adj. prof. dr. Cristina Petre Ghiță, Alexandrina Niță – dir. al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Ilfov, inspector școlar prof. dr. Daniela Barbu, inspector școlar prof. Nicoleta Stănică, inspector școlar prof.  Rădița Mincu, Ana Maria Andrei – președintele Consiliului Consultativ al Părinților.

”Astăzi, 22 ianuarie, sărbătorim 58 de ani de când în această școală s-a ținut primul consiliu profesoral. Țin de fiecare dată să reamintesc, pentru că este unul dintre motivele pentru care am decis ca 22 și 23 ianuarie să fie zilele școlii. Pe 23 ianuarie 1962 a fost prima zi în care s-au desfășurat cursuri în această clădire”, a subliniat, cu mândrie, prof. Ștefania Duminică. Și mai mare a fost satisfacția readucerii aminte a faptului că, în toată această perioadă, evenimentul a fost marcat fără întrerupere, an de an, în diferite formule culturale și educaționale, la care au fost prezenți atât profesori, cât și elevi și părinți și  marcate de prezența unor invitați speciali.

Grupul Dorulețul, emblemă a școlii

Anul acesta, componenta culturală a aparținut grupului vocal-instrumental ”Dorulețul”. ”Un grup care face parte din emblema noastră, a Școlii Gimnaziale «Prof. Ion Vișoiu», pe care, de vreo 30 de ani încoace, dl. profesor Georgescu a tot păstorit-o. Din păcate, a fost o perioadă în care domnul profesor nu a putut veni și s-a observat că activitatea artistică a rămas puțin în urmă față de standardele pe care le aveam. Avem astăzi actuali elevi, începători în ale studiului la chitară și la nai, dar în același timp, lucru cu care ne mândrim, avem și foști absolvenți care nu se pot despărți de acest grup, de ceea ce înseamnă el, și nu se pot despărți de școala noastră”, a spus cu emoție prof. Ștefania Duminică, lăsând acordurile muzicale să învăluie asistența și să demonstreze calitatea evoluției artistice a tinerilor muzicieni.

Pentru că educație de calitate în Chitila înseamnă că fiecare cadru didactic al școlii trebuie să își dezvolte în permanență competențele, având și contextul consiliului profesoral, prof. Ștefania Duminică a invitat și doi experți în educație. Lect. univ. dr. Oana Moșoiu, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității București, a pregătit o prezentare despre ”Curriculum bazat pe competențe: de la intenție la implementare”.

Un bun prilej pentru perfecționare

”Ne-am concentrat astăzi pe o temă mare privind învățarea: cum are loc învățarea ca proces și am transferat această idee atât în privința învățării copiilor și învățării care se întâmplă în sala de clasă, în școală, cât și a învățării adulților, respectiv felul în care profesorii învață ca să fie la zi, să poată să transforme practicile didactice. Am discutat despre felul în care o transpunere a curriculului dintr-un document formal, oficial, poate fi realizată într-un mod activ de profesor și de faptul că elementele de  transformare educațională au loc până la urmă în fiecare școală, în fiecare cancelarie, fiind foarte legate de felul în care comunitatea de profesori dintr-o școală comunică, interacționează, colaborează, rezolvă problemele educaționale împreună. Și de aici dezvoltarea unor comunități de practică, ceea ce eu cred că este direcția către care va merge ceea ce numim reforme educaționale. Adică formarea profesorilor, dincolo de sală, în sălile lor de clasă, în cancelarii, în școli, alături de ceilalți profesori. Crearea unor punți între profesorii cu experiență și cei tineri ca împreună să se dezvolte. Este una dintre problemele mari, felul în care profesorii își abordează propria învățare și felul în care reușesc să transforme, să transfere din ­cursuri, din intenții, din teorii în practici de zi cu zi la școală, care afectează sau au efecte  directe asupra copiilor și felul în care sunt gestionate aceste procese de învățare”, ne-a declarat prof. Oana Moșoiu. Potrivit pedagogului, este vorba și de abordarea transformării în școală, la nivel de leardership școlar. Adică directorii să fie promotori ai schimbării și ai autonomiei profesorilor în a aborda schimbarea. Adică să permită și să încurajeze ca profesorii să facă lucruri, să încerce lucruri noi, să încerce altceva, dacă ceea ce fac deja nu funcționează. Sau pare să nu mai funcționeze. Și pornind de la această idee, a fost, iată, mai ușor pentru profesori să parcurgă cea de-a doua prezentare făcută de prof Mirela Ștețco, de la Teach for Romania, care a vorbit despre nevoia de ­leadership în educație, care a subliniat că singura cale de a îmbunătăți rezultatele elevilor este îmbunătățirea educației care se oferă. Noi la Teach credem foarte tare în nevoia de leadership, în nevoia de a atrage în sistem oameni care doresc cu adevărat să devină modele pentru copii. Oameni care își asumă un rol mai important decât acela de livrare de informații”, a spus prof. Mirela Ștețco, care a semnalat că cu cât dascălii reușesc încă de la învățământul preșcolar să aducă  drag de învățare, să construiască totul pe curiozitate, cu atât va crește motivația. ”Nu putem crește decât împreună, cu mai multă blândețe în relațiile dintre noi și încercând să aducem bucățica noastră de bine acolo unde suntem capabili să o facem. Bucățica de bine a unui profesor debutant este într-o zonă, a unui profesor care se apropie de pensie este într-o altă zonă. Dacă fiecare pune acolo unde poate pune, cu siguranță ne va fi tuturor mult mai bine”, a conchis profesorul.

”Astăzi au venit la eveniment, să sărbătorească, profesori din toate cele patru școli: Școala de Centru, «Ion Vișoiu», «Eleonora Iliescu», «Ion Olteanu» și «Rudeni». Noi suntem un întreg, cu o singură personalitate juridică și vrem să ținem împreună. Școala «Ion Vișoiu» este școala cu de toate. Mie așa îmi place să spun, pentru că noi suntem singura școală de stat din Ilfov cu elevi de 10 la Evaluarea Națională de trei ani consecutivi. În acest moment, pe trei niveluri de școlaritate avem 1.300 de elevi, de la grădinița cu program normal până la învățământul gimnazial”, a mai subliniat în încheierea evenimentului prof. Ștefania Duminică.