Anul trecut, ministrul Transporturilor la acea vreme, Sorin Bușe, anunța că, din luna februarie 2017, călătorii vor putea ajunge cu trenul, în 40 de minute, din Gara de Nord la Gara Progresu, după o investiție inițială de 200.000 de euro la infrastructura Centurii feroviare a Capitalei.

Concret, este vorba de trei etape ale unui proiect ambițios de modernizare a celor 68 de km de cale ferată din jurul Capitalei (cu un cost total 20,2 milioane de euro). În prima etapă – ”Bucureşti – Linie CF de Centură – Înfiinţare puncte de oprire trafic călători” vor fi angrenate atât CFR SA (pentru partea de lucrări feroviare), cât şi Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR, pentru partea de lucrări rutiere).

”Realizarea acestei investiţii presupune parcurgerea tuturor etapelor de proiectare, obţinere avize, aprobare documentaţii şi execuţie lucrări. În perioada scursă de la lansarea anunţului privind această investiţie şi până în prezent, s-a acţionat pentru corelarea soluţiilor tehnice în etapele premergătoare elaborării documentaţiilor de specialitate pentru execuţia lucrărilor, investiţia fiind în faza de elaborare documentaţie tehnico-economică. Pentru lucrările feroviare s-au parcurs următoarele etape obligatorii:

  • elaborare  planuri de situaţie cu amplasamentele peroanelor, în varianta iniţială, având la bază releveele topografice realizate în teren;
  • deplasare  pe teren a unei comisii comune (Ministerul Transporturilor, CNAIR, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Bu­cureşti, IGPR – Direcţia Rutieră, ”CFR” SA şi Regionala CF Bucureşti) pentru detalii tehnice privind amplasamentele, oca­­­zie cu care au fost solicitate modificări ale amplasamentelor peroanelor în punctele de oprire (PO) Autostrada A1, Domneşti, Bragadiru, Măgurele şi amenajarea de pasarele pietonale în PO Autostrada A1, Domneşti şi Laser Măgurele;
  • realizarea  pe teren a completărilor releveelor topografice iniţiale cu noile amplasamente solicitate de către comisie;
  • transportul  şi depozitarea a 400 bucăţi pre­­­fabricate de beton pen­­tru peroane, în staţiile CF Bucureşti Vest şi Vârteju, de pe Centura de Vest a Capitalei.

Toate etapele parcurse respectă graficul de eşalonare al activităţilor necesare realizării investiţiei, cu termen de finalizare – februarie 2017. Conform aceluiaşi grafic, începerea execuţiei lucrărilor feroviare este programată în săptămâna a 3-a din luna ianuarie 2017.

Conform prescripţiilor tehnice privind condiţiile obligatorii de temperaturi minime şi absenţă a precipitaţiilor (ninsoare) pentru realizarea în condiţii acceptate de rezistenţă, stabilitate şi durabilitate a lucrărilor, acest lucru este îndeplinit pentru temperaturi minime de +5ºC, fără existenţa ninsorilor”, ne-au comunicat reprezentanții CFR SA.

4,4 lei pentru o călătorie

„Costul unei călătorii va fi de 4,4 lei (preț întreg, și 2,2 lei – preț redus) și, practic, se va putea ajunge din Nordul în Sudul Capitalei în 40 de minute, inclusiv opririle în stații. Trenurile (regio/urbane) vor circula din 15 în 15 minute, chiar și mai des dacă va fi cazul”, explica fostul oficial de la Transporturi, în timpul unei vizite la șantierul Centurii feroviare.

Practic, trenul va lega cele două gări prin Vestul Capitalei, cu opriri în stații precum Bragadiru, Chiajna sau Domnești. În total, 30 de kilometri și 16 stații, din care 7 existente deja. Aceste trenuri vor conecta 7 localități mari, 4 sectoare și 8 cartiere, iar în stații vor fi amenajate parcări tip Park&Ride.

”Vorbim de un tren care să pornească din Gara de Nord și care să ocolească Bucureștiul pe o cale ferată existentă. El va circula la intervale fixe de timp, însă vizăm și trenuri pendulă din aria metropolitană în zona de Centură, adică trenuri până la Buftea-Chitila până la Progresu sau Brănești-Fundulea Laser, la Măgurele. Putem asigura pe infrastructura existentă, și insist pe acest lucru – avem infrastructura deja, trebuie doar să o armonizăm și să o ajustăm pe ici, pe colo, niște destinații noi în aria metropolitană a Bucureștiului“, explica, la rândul său, într un interviu acordat HotNews.ro, Robert Dobre, președintele Autorității de Reformă Feroviară (ARF).

„În zona Laserului de la Măgurele avem două puncte de oprire. Unul, la intersecția cu actualul drum care leagă Bucureștiul de Măgurele, iar celălalt PO va fi chiar în dreptul zonei de cercetare, nu va fi o gară propriu-zisă, ci un PO cu un peron acoperit care să asigure relația cu polul de cercetare. (…) Când va fi pusă în operare calea ferată directă spre Aeroportul Otopeni, putem să asigurăm niște legături interesante. Spre exemplu, trenuri directe de la Aeroportul Otopeni la Laserul de la Măgurele sau la Jilava, care în 30 de minute să parcurgă întreaga distanță“, detalia Dobre.

La sfârșitul anului, conexiunea feroviar – metrou

O a doua etapă, care are prevăzut ca termen decembrie 2017 și costuri de 5 milioane de euro este conexiunea feroviară cu metroul bucureștean (M1 Preciziei și M2 – Berceni). „Asta înseamnă să avem un peron comun, în care în stânga să avem un tren de călători și în dreapta să avem metroul, adică relația dintre urban și extraurban, într-un nod multimodal de pasageri. Conexiunea  cu metroul se va realiza atât în zona Berceni, cât și în zona Preciziei și se va realiza destul de facil, pentru că metroul iese deja la suprafață în acele puncte“, declara Dobre.

Harta proiectului
Harta proiectului